2014-12-20, 16:31
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surrogat
Hejsan,

Visst är det möjligt att bli kvantare efter LITH. Har åtminstone stött på en person som gått den vägen efter Y+finansmatte, medan den stora majoriteten har pluggat F på KTH eller LTH. TM är nog också vanligt bland de lite yngre kvantarna (har ju inte funnits så länge).

Som du förstått är programmering och i synnerhet matematisk statistik och modellering nyckeln till rollen som kvantare. Sedan exakt vilka kurser man bör läsa varierar mellan olika kvant-roller och där bör man nog välja efter vilka man tycker verkar roligast. För många roller är inte ens finansmatte den bästa inriktningen, utan ex. signalbehandling eller machine learning (hittas ofta inom reglerteknik eller medicinsk modellering) kan vara minst lika viktigt, iaf. för en tradingroll. De flesta som profilerat sig mot finansmatte hamnar nog inom värdering (av ex. otc derivat) eller inom risk.

Lycka till!

Nåja, nu kan jag av personlig erfarenhet med 100% säkerhet säga att man även kan hamna inom front office inom exotiska derivat på en tier 1 global IB med examen från F med inriktning finansiell matematik. Dock, om man är ute efter en dylik position så är det med all sannolikhet bäst att gå F på just KTH och se till att även skaffa sig "HHS-biljetten" för att på så sätt kraftigt öka sannolikheten att man kallas till en första intervju på de stora bankerna.

Är man ute efter en mer ren kvantarroll så är F på KTH ett mycket bra val av min erfarenhet att döma. Jag vet många av mina medalumni därifrån som jobbar/jobbat som kvantare på de stora globala bankerna.

Vad gäller värdering och risk så vet jag faktiskt ingen av mina kursare som sitter i en sådan roll i dagsläget.
Citera
2014-12-22, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeverEverGiveUp
Skulle vara intressant att veta lite mer om var de som läst Y på LiTH hamnar någonstans och inom vilket område.

Är osäker på vilket av dessa inriktningar jag ska välja:

Elektronik
Kommunikation
Mekatronik
Signal- och bildbehandling
Styr- och informationssystem
System-on-chip

Jag skulle säga att Y är mer likt Teknisk fysik än Elektroteknik. Vill du läsa elektrotekniskt på LiU så välj då Elektronikdesign istället.
Y läser lite djupare fysik och matematik men läser istället lite mindre elektronik och programmering.
När det kommer till masterprofiler så är det samma som ligger i området elektroteknik hos Y (de du skrev) plus Trådlösa system och Effektelektronik.
Senast redigerad av FeedHurley 2014-12-22 kl. 02:39.
Citera
2014-12-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nåja, nu kan jag av personlig erfarenhet med 100% säkerhet säga att man även kan hamna inom front office inom exotiska derivat på en tier 1 global IB med examen från F med inriktning finansiell matematik. Dock, om man är ute efter en dylik position så är det med all sannolikhet bäst att gå F på just KTH och se till att även skaffa sig "HHS-biljetten" för att på så sätt kraftigt öka sannolikheten att man kallas till en första intervju på de stora bankerna.

Är man ute efter en mer ren kvantarroll så är F på KTH ett mycket bra val av min erfarenhet att döma. Jag vet många av mina medalumni därifrån som jobbar/jobbat som kvantare på de stora globala bankerna.

Vad gäller värdering och risk så vet jag faktiskt ingen av mina kursare som sitter i en sådan roll i dagsläget.

Självklart kan man även hamna front office på IB i London, och då råder stor konkurrens precis som du antyder. Mitt svar grundade sig mest i att det inte alls är omöjligt att få en kvant-roll efter att ha läst Y på LITH (utan någon dubbelexamen etc.), vilket var det frågan handlade om.

Har också erfarenhet i frågan och där jag jobbar är det iaf. vanligt att man hamnar inom värdering eller risk som junior kvantare med finansmatte-bakgrund.
Citera
2015-01-06, 18:56
Medlem
Någon som har länk till betygsstatistik för Chalmers?
Citera
2015-01-06, 19:24
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenious

Du kan söka efter betygsstatistik här http://statistik.uhr.se/
Citera
2015-01-06, 19:55
Medlem
Förstår mig inte riktigt på alla som skriver hur svårt teknisk fysik är och hur det är rekommenderat med matematisk begåvning etc. Jag har läst en termin nu i Lund, med en kurs i kvantfysik och jag upplever inte programmet som så pass svårt än? Viktigare än begåvning tycker jag är att ligga i fas? Eller blir det betydligt svårare kurser efter analysen och den linjära algebran kanske?
Citera
2015-01-06, 20:07
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flagelants
Förstår mig inte riktigt på alla som skriver hur svårt teknisk fysik är och hur det är rekommenderat med matematisk begåvning etc. Jag har läst en termin nu i Lund, med en kurs i kvantfysik och jag upplever inte programmet som så pass svårt än? Viktigare än begåvning tycker jag är att ligga i fas? Eller blir det betydligt svårare kurser efter analysen och den linjära algebran kanske?

Men vad fan tror du, klart det blir svårare kurser efter din första termin på ett 5-årigt program. Jag håller dock med om att svårighetsgraden är sjukt överdriven, förmodligen pga alla hönshjärnor som knappt klarar av tempot som behöver förklara för sig själva och andra hur "sjuuukt svårt" det är.
Citera
2015-01-06, 20:27
Medlem
Råkade dubbelposta
Citera
2015-01-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenious

Statistik över betyg på Chalmers?
http://document.chalmers.se/download?docid=479628742
Citera
2015-01-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Du kan söka efter betygsstatistik här http://statistik.uhr.se/

Alltså, as in hur det har gått för personer i olika kurser, inte i antagning.

Edit: Tack Loser!
Citera
2015-01-06, 23:20
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flagelants

Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Men vad fan tror du, klart det blir svårare kurser efter din första termin på ett 5-årigt program. Jag håller dock med om att svårighetsgraden är sjukt överdriven, förmodligen pga alla hönshjärnor som knappt klarar av tempot som behöver förklara för sig själva och andra hur "sjuuukt svårt" det är.

Man skulle enligt min erfarenhet (KTH) kunna säga ungefär så här: Om man har tillräcklig matematisk talang kombinerat med (betydande) disciplin för att sätta femma/A på ett antal kurser på teknisk fysik så har man förmodligen kapacitet att få femma/A i princip i alla kurser på teknisk fysik eftersom studietekniken överlag är väldigt likartad från kurs till kurs.

Detta är en viktig skillnad jämfört med många andra program, som både kan göra att man uppfattar teknisk fysik som svårare och som lättare än andra program, beroende på vilken form av kursinnehåll som man har lättast för att studera.

Kurserna i ett senare skede av utbildningen kan vara mer abstrakta och kräva att man minns innehållet från tidigare kurser, men å andra sidan har man förhoppningsvis valt den inriktning som man tycker är mest intressant, så pluggandet har då potential att upplevas som roligare och därför i någon mån kanske samtidigt lättare.

Själv hade jag garanterat fått sämre snittbetyg om jag hade fått för mig att försöka läsa juristprogrammet än vad jag faktiskt fick på teknisk fysik, eftersom jag bedömer att min studieteknik inte skulle fungera ens i närheten av lika bra för juridikstudier som den gjorde för kvantitativa studier.

En jämförelse som jag av erfarenhet kan göra är att ekonomprogrammet på HHS har en betydligt större bredd sett till vilken typ av studieteknik som sannolikt leder till höga tentaresultat. Man läser organisationsteori (i princip konsten att memorera en absurd mängd punktlistor), nationalekonomi (i princip konsten att försöka men misslyckas att använda matematik), statistik (i princip samma som statistik på KTH), finansiell ekonomi (liknande finansiell matematik på KTH, men utan härledningarna) och minst en obligatorisk kurs i (affärs-)juridik (i princip konsten att inte bli allt för irriterad av att läsa utslagen i verkliga rättsfall som går emot ens egen intuitiva rättsuppfattning utan istället memorera dem).
Citera
2015-01-19, 22:19
Medlem
oxxpytts avatar
Vilka typer av människor kan man förvänta sig att möta på teknisk fysik? Har en något snedvriden bild av att klasserna består till största delen av introverta nördar som alla förespråkar teknokratin och ser F- programmet som det enda riktiga ingenjörsprogrammet.
Är 5 år av mitt liv, så ser helst att dessa 5 åren tillbringas med människor jag känner någon gemenskap med.

Står och velar mellan teknisk fysik, teknisk matematik eller industriell ekonomi. Jag ska vara helt ärlig, det som får mig att tveka på F är just rädslan för att hamna med överambitiösa, asociala prasselbyxmänniskor som läste flervarren i gymnasiet och som tentade av subatomär fysik över sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in