2009-01-02, 15:54
Medlem
Westbays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayJay
undra bara vad bil det för böter om jag får för mig att köra med sommardäck under vinter perioden?
Är det inte vinterväglag så är det inga böter alls då det är fullt lagligt.
Är det det däremot vinterväglag så är det 400 kr / däck.
Citera
2009-01-02, 19:07
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westbay

Icke. Det har inget med antalet däck att göra, utan är 1200kr i böter rakt av
Citera
2009-01-02, 20:06
Medlem
Westbays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Icke. Det har inget med antalet däck att göra, utan är 1200kr i böter rakt av
Första delen stämmer iallfall då
Citera
2009-01-02, 21:59
Medlem
Citat:

okej vad räknas som vinterväglag då??....
Citera
2009-01-02, 22:00
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayJay
okej vad räknas som vinterväglag då??....

När det är is, snö eller frost på någon del av vägbanan
Citera
2009-01-04, 20:31
Medlem
pythonxs avatar
Citat:

Det är väl snarare "risk" för vinterväglag, du vet ju inte direkt hur det ser ut efter nästa kurva. Har det varit plusgrader i 2 veckor är det väl kanske lugnt.. Men när det som nu hoppar ganska friskt i vissa delar av landet så går det knappast komma undan med "Det var ingen snö eller is på vägen hemma!"
Citera
2009-01-04, 20:53
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Det är väl snarare "risk" för vinterväglag, du vet ju inte direkt hur det ser ut efter nästa kurva. Har det varit plusgrader i 2 veckor är det väl kanske lugnt.. Men när det som nu hoppar ganska friskt i vissa delar av landet så går det knappast komma undan med "Det var ingen snö eller is på vägen hemma!"

Nej det kommer man inte undan med. Kör man med sommardäck på en väg där det är vinterväglag så åker man dit om man blir stoppad, oavsett hur vädret är hemma.
Obeservera också att det är POLISEN som bedömer om det är vinterväglag eller ej i sådana fall.

Lagen säger dock inget om risk för vinterväglag, utan vid vinterväglag. Däremot gör man sig ju själv en björntjänst om man halkar runt på sommardäck nu i vilket fall som helst, då det garanterat lär vara vinterväglag på någon sträcka oavsett var man åker.

Citat:
Ursprungligen postat av Trafikförordning 1998:1276
18 a § /Träder i kraft I:2009-01-01/ Personbil klass I, personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och lätt buss samt släpvagn, som dras av sådant fordon, ska vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 december-31 mars när vinterväglag råder.
Ett fordon får brukas trots bestämmelserna i första stycket
1. om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten
a) för provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål,
b) för färd kortaste lämpliga väg till och från närmaste besiktningsorgan enligt fordonslagen (2002:574) för besiktning,
2. om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre,
3. om fordonet är registrerat i utlandet, eller
4. vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.
Transportstyrelsen får föreskriva att fordon även i andra fall än som avses i andra stycket får brukas trots bestämmelserna i första stycket om det kan ske utan att trafiksäkerheten sätts i fara. Förordning (2008:1109).
Senast redigerad av core_ 2009-01-04 kl. 21:14.
Citera
2009-01-04, 22:09
Medlem
Om polisen nu skulle ta fast mig för att jag har kört för fort och jag kör i mina föräldrars bil, va händer och vem får böta?
Citera
2009-01-04, 22:16
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Print89
Om polisen nu skulle ta fast mig för att jag har kört för fort och jag kör i mina föräldrars bil, va händer och vem får böta?

DU får böta. Föraransvar. Beroende på hur fort du har kört kan det bli tal om indraget körkort också, och även där handlar det om ditt körkort, och ingen annans.
Citera
2009-01-04, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
DU får böta. Föraransvar. Beroende på hur fort du har kört kan det bli tal om indraget körkort också, och även där handlar det om ditt körkort, och ingen annans.

Ok, så vilken bil jag sitter i är ganska ointressant för de? . Men tack för det snabba svaret iaf
Citera
2009-01-04, 23:23
Medlem
Westbays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Print89
Ok, så vilken bil jag sitter i är ganska ointressant för de? . Men tack för det snabba svaret iaf
Ja, såvida du inte har stulit bilen eller att bilen på något sätt bryter mot någon förordning.
Citera
2009-01-05, 03:12
Medlem
RealMadrid852s avatar
tja

Ville bara försäkra mig om en sak, nämligen det här med hur snabbt man får köra innan kortet dras in.

Jag har iaf för mig att det är såhär:

30-väg: 50km/h

50-väg: 80Km/h

70-väg: 100Km/h

90-väg: 120Km/h

110-väg: 140Km/h

Dvs när det är 30-väg så får man max köra 50km/h innan kortet dras, medan om det gäller 50-väg eller mer så får man köra 30Km/h mer än det tillåtna innan utan att körkortet dras in.

Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in