2009-01-05, 10:15
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852
Ville bara försäkra mig om en sak, nämligen det här med hur snabbt man får köra innan kortet dras in.

Jag har iaf för mig att det är såhär:

30-väg: 50km/h

50-väg: 80Km/h

70-väg: 100Km/h

90-väg: 120Km/h

110-väg: 140Km/h

Dvs när det är 30-väg så får man max köra 50km/h innan kortet dras, medan om det gäller 50-väg eller mer så får man köra 30Km/h mer än det tillåtna innan utan att körkortet dras in.

Tack för svar!
'

Korrekt.

Under förutsättning att ditt körkort under de senaste två åren inte har varit indraget. Är så fallet så resulterar istället det som i vanliga fall skulle ha gett varning i ingripande (46km/h på 30-sträcka, 75km/h på 50-sträcka, 95km/h på 70-sträcka osv.)
Sen kan man även, på 50-sträckor och uppåt, få varning vid vad dom kallar, särskilda skäl. Men då ska man ha en bra jäkla stor portion tur. Det kan t.ex. vara om man kör 141km/h på en 110-sträcka, där det är en sjukligt lång raksträcka, ingen övrig trafik att tala om och fullgott ljus. Men det är absolut inget man skall räkna med, utan är mer ett undantag än en regel.
Senast redigerad av core_ 2009-01-05 kl. 10:18.
Citera
2009-01-05, 17:38
Medlem
RealMadrid852s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
'

Korrekt.

Under förutsättning att ditt körkort under de senaste två åren inte har varit indraget. Är så fallet så resulterar istället det som i vanliga fall skulle ha gett varning i ingripande (46km/h på 30-sträcka, 75km/h på 50-sträcka, 95km/h på 70-sträcka osv.)
Sen kan man även, på 50-sträckor och uppåt, få varning vid vad dom kallar, särskilda skäl. Men då ska man ha en bra jäkla stor portion tur. Det kan t.ex. vara om man kör 141km/h på en 110-sträcka, där det är en sjukligt lång raksträcka, ingen övrig trafik att tala om och fullgott ljus. Men det är absolut inget man skall räkna med, utan är mer ett undantag än en regel.

Okej, då var det så som jag trodde

Tack för ett bra svar btw!
Citera
2009-01-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westbay
Ja, såvida du inte har stulit bilen eller att bilen på något sätt bryter mot någon förordning.

Jo, men då måste ju veta att bilen är lyst då. Om de bara stoppar bilen o utfärdar en bot för fortkörning så kanske de inte tar o kollar upp bilens reg.nr?
Citera
2009-01-05, 22:08
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Print89
Jo, men då måste ju veta att bilen är lyst då. Om de bara stoppar bilen o utfärdar en bot för fortkörning så kanske de inte tar o kollar upp bilens reg.nr?

Det gör dom. Dom gör alltid en QP på bilen innan dom stoppar den, alternativt när dom har stoppat den. Oavsett vilket, så görs det ALLTID i sådana lägen.
Citera
2009-01-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Det gör dom. Dom gör alltid en QP på bilen innan dom stoppar den, alternativt när dom har stoppat den. Oavsett vilket, så görs det ALLTID i sådana lägen.

Ok, men om vi säger att jag har lånat bilen av min kompis (som inte har samma efternamn), polisen kollar upp reg.nr och märker att inte bilen står på mig utan på kompisen men den är inte lyst. Kan de då be mig att ringa upp kompisen eller antar de att jag har lånat bilen?

Du får ursäkta om jag glider ifrån ämnet lite men tänkte passa på medans jag va i farten lixom .
Citera
2009-01-06, 00:20
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Print89
Ok, men om vi säger att jag har lånat bilen av min kompis (som inte har samma efternamn), polisen kollar upp reg.nr och märker att inte bilen står på mig utan på kompisen men den är inte lyst. Kan de då be mig att ringa upp kompisen eller antar de att jag har lånat bilen?

Du får ursäkta om jag glider ifrån ämnet lite men tänkte passa på medans jag va i farten lixom .

Nej, är inte bilen lyst eller på något annat sätt dyker upp som avvikande så bryr dom sig inte om ägaren i den bemärkelsen.
Citera
2009-01-11, 14:18
Medlem
Blev stoppad av civilpolisen igår som låg bakom mig. Körde på en 90-väg och dem skrev på boten att det gick 105 km/h, det gick fortare än så men dom var snälla sa dom och lät mig behålla kortet och därför skrev dom bara 105.

Är det 100% säkert att jag inte blir av med kortet nu?
Citera
2009-01-11, 14:24
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamN
Blev stoppad av civilpolisen igår som låg bakom mig. Körde på en 90-väg och dem skrev på boten att det gick 105 km/h, det gick fortare än så men dom var snälla sa dom och lät mig behålla kortet och därför skrev dom bara 105.

Är det 100% säkert att jag inte blir av med kortet nu?
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.jsp
Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
Du åker på 2 lakan i böter. Det är vid hastigheter över 50km/h över gränsen som det tas till åklagare (på 70-120-väg), så du är på det torra. De kan dessutom inte ändra sig efter du har fått din böter.

Fast sen kan det ju vara annat om du tidigare har blivit av med kortet eller kör fort ofta, men annars blir det bara böter om de inte fuskar.
Citera
2009-01-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Du åker på 2 lakan i böter. Det är vid hastigheter över 50km/h över gränsen som det tas till åklagare (på 70-120-väg), så du är på det torra. De kan dessutom inte ändra sig efter du har fått din böter.

Fast sen kan det ju vara annat om du tidigare har blivit av med kortet eller kör fort ofta, men annars blir det bara böter om de inte fuskar.

Glömde nämna att jag har prövotid. Men det klarna ändå, tack
Citera
2009-01-12, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamN
Glömde nämna att jag har prövotid. Men det klarna ändå, tack

Det ska väl inte spela någon roll för huruvida de tar kortet lättare? Utan för att du inte får tillbaks det.

Eller hur ligger det till?
Citera
2009-01-12, 01:26
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trexake
Det ska väl inte spela någon roll för huruvida de tar kortet lättare? Utan för att du inte får tillbaks det.

Eller hur ligger det till?

Läs först inlägget i tråden Och gärna några efterföljande svar

Nej det spelar inte någon roll om man har prövotid eller ej. Prövotiden påverkar inte huruvida man blir av med kortet eller ej. Endast följden av det, således att körkortsingripande under prövotid = fullt återkallat kort. Ny lämplighetprövning skall göras samt testen skall tas om efter fullgjord spärrtid
Citera
2009-01-13, 20:43
Medlem
alkolistens avatar
Åkte dit förra veckan, på boten vart det skrivet 80 km/h på 50-väg. Så klarade kortet med 1 km/h.
Men pliten pratade om att det eventuellt kommer en varning hem i brevlådan, och han förklarade att det inte är mer än en varning - åker jag dit igen blir det värre.

Hur är det egentligen?
Kan dom dra in kortet i efterhand även om jag inte varit över 30 km/h för fort? Eller måste dom ha väldigt allvarliga skäl för det? T.ex. att jag kört väldigt vårdslöst eller liknande? Har ingen varning sedan innan, en fortkörning för över 3 år sedan så den lär dom inte bry sig om antar jag?

För info så var det en tvåfilig väg utan trottoarer eller övergångsställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in