2008-11-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sQL
Har en arbetsbil som bara är registrerad för 2 passagerare,
Vad är det för böter eller straff om man kör någon i lastutrymmet där bak?
500 spänn om polisen inte fått sitt kaffe.
Källa: http://www.aklagare.se/upload/Dokumentsamling/Ordningbotskatalog/Bilaga%2001%20Trafikf%C3%B6rordningen%201998-1276.pdf
Vågar dock inte svara på om det är per passagerare för mycket eller om det är ett fast belopp.
Citera
2008-11-25, 19:04
Medlem
jag har en liten fundering, jag var på väg hem ikväll, efter att kört 40mil, såklart när jag har 2 km kvar så är det en polisman som står med en radar, jag körde ju för fort.. inget tokigt kanske 55-60 på 50väg.
så jag gjorde mig ju klar att svänga in å få böter, men när jag kommer över krönet så står där inga poliser och han med radarn stod på fel sida så att säga, så han kunde ju inte stoppa mig heller.
så hur är det, om han inte stoppade mig så måste jag ju ha klarat mig och det kan väl inte varit en mobil kamera för som jag förstår det så kan man ju inte missa om den tar en. det enda jag märkte är att jag tyckte de lyste lite rött. men det var kolsvart ute och såg inte allt perfekt.

behöver jag oroa mig för att få en extra julklapp från polisen?
Citera
2008-11-25, 22:46
Medlem
dalleballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captainKangaroo
jag har en liten fundering, jag var på väg hem ikväll, efter att kört 40mil, såklart när jag har 2 km kvar så är det en polisman som står med en radar, jag körde ju för fort.. inget tokigt kanske 55-60 på 50väg.
så jag gjorde mig ju klar att svänga in å få böter, men när jag kommer över krönet så står där inga poliser och han med radarn stod på fel sida så att säga, så han kunde ju inte stoppa mig heller.
så hur är det, om han inte stoppade mig så måste jag ju ha klarat mig och det kan väl inte varit en mobil kamera för som jag förstår det så kan man ju inte missa om den tar en. det enda jag märkte är att jag tyckte de lyste lite rött. men det var kolsvart ute och såg inte allt perfekt.

behöver jag oroa mig för att få en extra julklapp från polisen?
haha klart du inte behöver..hur skulle de kunna bevisa att du körde bilen? de lär ju till 100% inte ens kollat regnummer eller något som helst..du kan vara helt lugn
Citera
2008-11-26, 12:25
Medlem
Hur är det nuförtiden egentligen ang hastigheten och diff på 3km/h med laser?
Alltså vad jag menar är att förr pratade man om automatisk nedskrivning av hastighet med 3km/h?
Alltså för att åka för fortkörning på tex 50-sträcka måste man köra minst 54km/h...
Är det så än idag eller? Dvs att man egentligen aldrig kan åka för fortkörning om man kör 51-53km/h på 50-sträcka?
Nu pratar vi manuell laser och inte kamera.
Citera
2008-11-30, 09:38
Bannlyst
Orkar inte starta en ny tråd och vet inte om jag placerar den rätt men, Vad händer om man kör bil utan körkort och polisen stannar en? olovlig körning vet jag men tar dom bilen också eller hur fungerar det? någon som vet?
Citera
2008-12-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rib0t
Orkar inte starta en ny tråd och vet inte om jag placerar den rätt men, Vad händer om man kör bil utan körkort och polisen stannar en? olovlig körning vet jag men tar dom bilen också eller hur fungerar det? någon som vet?

har en kompis som åkte fast för olovlig körning, han stod som ägare på bilen men hade inget körkort, de tog in han för provtagning, bilen fick stå kvar där de stoppa han. han hämtade bilen med sina extranycklar. det är iaf vad han säger, sen kan jag inte svara på hur väl allt stämmer....
Citera
2008-12-02, 21:47
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rib0t

Bilen tar dom inte. Den har dom ingen glädje av, utan kostar bara en massa pengar om den skall dras till polisstationen eller var dom nu skulle vilja ha den i sådana fall.
Bilen får stå där den står. Står den direkt olämpligt kan en av poliserna vara hjälpsamma nog och flytta den till en bättre plats, men även där kommer den sedan att bli ståendes.
Citera
2008-12-17, 19:45
Medlem
Pillevickens avatar
Stämmer det att man inte behöver använda bälte i baksätet?
Och stämmer det att hur många som helst får sitta i baksätet?
Detta är två saker jag har hört från fler personer men som jag själv tycker låter väldigt konstigt
Citera
2008-12-17, 20:10
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Stämmer det att man inte behöver använda bälte i baksätet?
Och stämmer det att hur många som helst får sitta i baksätet?
Detta är två saker jag har hört från fler personer men som jag själv tycker låter väldigt konstigt

Nej det där har ändrats.

Förr var det så att du fick ha hur många personer som helst i bilen, så länge dom som KUNDE ha bälte HADE bälte och du inte överskred maxlasten.
Nuförtiden får du endast ha så många passagerare i bilen som den är typad för, dvs i de allra flesta fall 4 passagerare + förare. Bälte måste du dock alltid ha om du inte har en äldre bil med dispens
Citera
2008-12-17, 23:22
Medlem
flashen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nej det där har ändrats.

Förr var det så att du fick ha hur många personer som helst i bilen, så länge dom som KUNDE ha bälte HADE bälte och du inte överskred maxlasten.
Nuförtiden får du endast ha så många passagerare i bilen som den är typad för, dvs i de allra flesta fall 4 passagerare + förare. Bälte måste du dock alltid ha om du inte har en äldre bil med dispens

Vad blir böterna och vem får böter ifall man har en extra passagerare utan bilbälte?
Citera
2008-12-17, 23:29
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashen00
Vad blir böterna och vem får böter ifall man har en extra passagerare utan bilbälte?
Föraren har ansvar för att personer under 15 år har bälte, så under 15 år så åker väl föraren på böter, över 15 år åker personen själv på bötern.
Citera
2008-12-19, 22:31
Medlem
flashen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Föraren har ansvar för att personer under 15 år har bälte, så under 15 år så åker väl föraren på böter, över 15 år åker personen själv på bötern.

ok men asså åker inte förarn på nåt? Eftersom man framför en bil som är reggad för 5 passagerare men har flera i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in