2011-05-31, 20:31
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Tack för tipset. Med andra ord är det bara böter som gäller om jag kör för fort, fortare än 50km/h över hastighetsbegränsningen kommer jag inte köra. Första inlägget hade inte svar på civila poliser.
Vet du något om det?

Du verkar ju inte ens vara läskunnig, hur fan fick du körkort? Vid 20 resp 30 över försvinner ditt kort direkt.

Och ja, det finns civila trafikpatruller med i princip enda uppgift att stoppa fortkörare.

/capmac
Citera
2011-05-31, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Du verkar ju inte ens vara läskunnig, hur fan fick du körkort? Vid 20 resp 30 över försvinner ditt kort direkt.

Och ja, det finns civila trafikpatruller med i princip enda uppgift att stoppa fortkörare.

/capmac

Vad menar du med att jag inte är läskunnig? Vad är det jag har missat?

vid 20 km/h resp 30 för fort försvinner kortet men jag måste bara då göra om teoriprov + körprov, sedan får jag tillbacka det om jag förstod hans text rätt.

Jag vill veta hur länge kortet kan försvinna som längst, vid vilken hasighet?
Finns någon tabell?
Citera
2011-06-06, 19:18
Medlem
Ostamackans avatar
om jag kör 59 på 50 väg och har prövotid får jag alltså bara böter? eller?
Citera
2011-06-15, 18:43
Medlem
Hej.

Har fått några fortkörningar för mycke. Hur lång tid bör man vara orolig att få brev från transportstyrelsen (eller är det länsstyrelsen?) att körkortet ska få vila en månad eller två? Har väntat lite över en månad nu men inte hört något. Nån som har erfarenhet?
Citera
2011-06-26, 20:45
Medlem
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse3.htm

Någon som har koll om dessa "praxis" fortfarande gäller?

Om det gäller, så läser jag mig till att man kan få tre ringa fortkörningar, och då få en varning, och sedan vid den fjärde ringa så åker kortet 2 månader?
Citera
2011-06-27, 19:06
Medlem
Slickswedes avatar
Blev stoppad för c:a 2,5 år sedan för fortkörning (89 på en 70 väg)
Jag blånekade..och skrev naturligtvis INTE på ngt strafförläggande.
Ärendet gick till åklagare, och jag har inte skrivit på någon delgivning.
Polisen har sökt mig i hemmet en gång och det har vid 3-4 tillfälle varit handlingar att hämta på polisen (som jag antar är denna delgivning), både då i min hemstad och i Malmö (pga jobbet?)

Nu har det som sagt gått snart 2 år sedan första delgivningsförsöket ( i nästa vecka) och vad jag förstår så preskriberas fortkörning efter två år

Någon som vet vad som gäller??
Citera
2011-06-29, 20:25
Medlem
Jag vet att jag har frågat förut men har aldrig fått något bra svar och det är väldigt viktigt att veta.
Jag kör ibland fortare när tillfälle ges. Har nyss fått körkort.

1. Hur länge kan mitt körkort bli indraget om jag kör för fort?
2. Hur länge kan det bli indraget som längst?
3. Händer något annat om man kör för fort? Kan man få någon prick eller vad nu det är, hamna i häktet eller nåt?
Citera
2011-09-09, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slickswede
Blev stoppad för c:a 2,5 år sedan för fortkörning (89 på en 70 väg)
Jag blånekade..och skrev naturligtvis INTE på ngt strafförläggande.
Ärendet gick till åklagare, och jag har inte skrivit på någon delgivning.
Polisen har sökt mig i hemmet en gång och det har vid 3-4 tillfälle varit handlingar att hämta på polisen (som jag antar är denna delgivning), både då i min hemstad och i Malmö (pga jobbet?)

Nu har det som sagt gått snart 2 år sedan första delgivningsförsöket ( i nästa vecka) och vad jag förstår så preskriberas fortkörning efter två år

Någon som vet vad som gäller??
89 på 70 väg det är ju typ 1800-2800,orka kriga för kaffepengar?
Citera
2011-10-13, 08:38
Medlem
stolpsk0tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jag vet att jag har frågat förut men har aldrig fått något bra svar och det är väldigt viktigt att veta.
Jag kör ibland fortare när tillfälle ges. Har nyss fått körkort.

1. Hur länge kan mitt körkort bli indraget om jag kör för fort?
2. Hur länge kan det bli indraget som längst?
3. Händer något annat om man kör för fort? Kan man få någon prick eller vad nu det är, hamna i häktet eller nåt?

Lite sent svar kanske.. men iallafall! Om ditt körkort blir indraget under din prövotid (du har nyss fått körkort skriver du) så måste du göra om ALLT för att ta körkort (teori, uppkörning, övningskörnings-bevis eller vad det nu heter osv).

Vad jag förstått det som, så gäller samma regler för alla, oavsett om du har prövotid eller inte. Dvs, kör du 25 km för fort på 50 väg så blir det bara böter, men du kan inte bli av med kortet för fortkörning, möjligen för "osäker körning" eller vad det nu heter, kommer inte ihåg just nu.

Som reglerna enligt fortkörning säger så är gränsen på 30-väg upp till 20 km för fort, därefter rycker kortet. på 50-vägar och uppåt är gränsen 30 km för fort, och innan gränserna så är det böter. Läste någonstans att i teorin så kan du få 1500 kr för att ha kört 1 km för fort, men det händer ju ytterst sällan, om ens någonsin?

Sen har jag hört lite annat också, så ta inte mitt ord för det!
Citera
2011-10-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minador
89 på 70 väg det är ju typ 1800-2800,orka kriga för kaffepengar?
Ja, men varför inte göra allt för att försöka undvika att betala för kaffet? Man behöver ju inte hålla sig undan medvetet i skogen, åker man så gör man, men de ska väl inte få saker serverade om du inte upplysts om förenklad delgivning? Du köper väldigt dyrt kaffe, mat för en hel månad åt en man.

Sen är man ju straffad och har begått ett brott om man betalar boten, om den förfaller så är man väl ren som snö?
Citera
2011-11-30, 21:44
Medlem
Roffedyngiss avatar
Fick P-böter i Köpenhamn häromdagen, Boten är utställd av Köpenhamns kommun.

Måste jag betala?
Citera
2011-12-09, 00:25
Medlem
Jag satt och tänkte på något annat när jag körde och råkade missa ett rödljus. Ingen annan bil i närheten dock. Finns det kameror eller sånt på rödljusen som gör att det kommer ett brev på posten med böter sen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in