Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jag vet att jag har frågat förut men har aldrig fått något bra svar och det är väldigt viktigt att veta.
Jag kör ibland fortare när tillfälle ges. Har nyss fått körkort.
1. Hur länge kan mitt körkort bli indraget om jag kör för fort?
2. Hur länge kan det bli indraget som längst?
3. Händer något annat om man kör för fort? Kan man få någon prick eller vad nu det är, hamna i häktet eller nåt?
Lite sent svar kanske.. men iallafall! Om ditt körkort blir indraget under din prövotid (du har nyss fått körkort skriver du) så måste du göra om ALLT för att ta körkort (teori, uppkörning, övningskörnings-bevis eller vad det nu heter osv).
Vad jag förstått det som, så gäller samma regler för alla, oavsett om du har prövotid eller inte. Dvs, kör du 25 km för fort på 50 väg så blir det bara böter, men du kan inte bli av med kortet för fortkörning, möjligen för "osäker körning" eller vad det nu heter, kommer inte ihåg just nu.
Som reglerna enligt fortkörning säger så är gränsen på 30-väg upp till 20 km för fort, därefter rycker kortet. på 50-vägar och uppåt är gränsen 30 km för fort, och innan gränserna så är det böter. Läste någonstans att i teorin så kan du få 1500 kr för att ha kört 1 km för fort, men det händer ju ytterst sällan, om ens någonsin?
Sen har jag hört lite annat också, så ta inte mitt ord för det!