2010-04-24, 22:11
Medlem
När kan man åka på tillåtande av olovlig körning?

Krävs det att jag lånar ut bilen/fordonet? Eller räcker det med att jag åker med en som kör olovligt?
Citera
2010-04-24, 23:21
Medlem
Richtmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller

Krävs det att jag lånar ut bilen/fordonet? Eller räcker det med att jag åker med en som kör olovligt?

Det räcker att du åker med personen förutsatt att det är din bil som ni åker i.
Citera
2010-04-25, 08:52
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller

I normalfallet måste du för att kunna anses "tillåta" en olovlig körning först och främst förfoga över fordonet. Det räcker inte med att bara åka med. Om en kamrat som inte har körkort frågar om du vill följa med i hans bil så har du inte tillåtit hans olovliga körning.
Citera
2010-04-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av term
I normalfallet måste du för att kunna anses "tillåta" en olovlig körning först och främst förfoga över fordonet. Det räcker inte med att bara åka med. Om en kamrat som inte har körkort frågar om du vill följa med i hans bil så har du inte tillåtit hans olovliga körning.
Klockrent svar. Du hittade ordet jag sökte efter - Förfoga.
Citera
2010-05-13, 12:03
Medlem
SmokingKillss avatar
Lånar tråden för en följdfråga: Vad får man normalt för straff för detta brott?

Får man hårdare straff om personen som är misstänkt för tillåtande av olovlig körning visst om att föraren hade spår av narkotika i blodet?
Citera
2010-05-13, 15:42
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokingKills
Lånar tråden för en följdfråga: Vad får man normalt för straff för detta brott?

Får man hårdare straff om personen som är misstänkt för tillåtande av olovlig körning visst om att föraren hade spår av narkotika i blodet?
Normalt är det väl 30 dagsböter som är aktuellt. Om du bara döms för tillåtande av olovlig körning så påverkas straffet inte av om föraren var påverkad. Det kan däremot utgöra medhjälp till rattfylleri att tillåta någon man vet är drogpåverkad att låna ens bil.
Citera
2010-05-13, 19:55
Medlem
SmokingKillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Normalt är det väl 30 dagsböter som är aktuellt. Om du bara döms för tillåtande av olovlig körning så påverkas straffet inte av om föraren var påverkad. Det kan däremot utgöra medhjälp till rattfylleri att tillåta någon man vet är drogpåverkad att låna ens bil.

Okej, hur ser straffskalan ut för medhjälp till rattfylleri? Kan man "komma undan" med att säga att man inte visste att de fanns spår av narkotika i chauffören även fast man vet att denne intog narkotika 2 dagar tidigare?

I förhöret angående tillåtande av olovlig körning så sa den misstänkta att h*n inte visste att den som körde bilen inte har körkort. Hon blev dock lurad och försa sig att den som körde hade legitimerat sig med pass under ett gemensamt besök på systembolaget.

Personen som är detta gäller är misstänkt för Ringa, tillåtande av olovlig körning samt medhjälp till rattfylleri. Vad kan h*n vänta sig för straff? Vad kan hända med hennes körkort? H*n har ingen prövotid kvar.
Citera
2010-05-13, 20:31
Medlem
terms avatar
Citat:
Okej, hur ser straffskalan ut för medhjälp till rattfylleri? Kan man "komma undan" med att säga att man inte visste att de fanns spår av narkotika i chauffören även fast man vet att denne intog narkotika 2 dagar tidigare?

I förhöret angående tillåtande av olovlig körning så sa den misstänkta att h*n inte visste att den som körde bilen inte har körkort. Hon blev dock lurad och försa sig att den som körde hade legitimerat sig med pass under ett gemensamt besök på systembolaget.

Personen som är detta gäller är misstänkt för Ringa, tillåtande av olovlig körning samt medhjälp till rattfylleri. Vad kan h*n vänta sig för straff? Vad kan hända med hennes körkort? H*n har ingen prövotid kvar.
Om är ringa genom eget bruk av narkotika så kommer det gemensamma straffet för alla brotten bli cirkus 70-80 dagsböter. Vad gäller körkortet är det mer oklart. Man kan få körkortet indraget enbart för ringa narkotikabrott, även om det brukar krävas upprepade fall.
Citera
2010-05-16, 13:38
Medlem
SmokingKillss avatar
Okej, tack för bra svar!

Kan polisen själva bestämma angående husrannsakan i bilen? Behöver dom inte ens kontakta vakthavande befäl?
Citera
2010-05-16, 13:40
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Okej, tack för bra svar!

Kan polisen själva bestämma angående husrannsakan i bilen? Behöver dom inte ens kontakta vakthavande befäl?

Det kan Harry Haffa ta beslut om på stående fot om han anser att det är nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in