2011-04-22, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabilot
Tog körkort nu för en vecka sedan, vet fortfarande inte vad prövotiden är... letar och letar hittar bara en jävla massa rykten om 5 år eller 2 år. Hur lång är prövotiden nu 2011 april och frammåt..

Testat och ta en titt på körkortet....?
Citera
2011-04-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minador
Testat och ta en titt på körkortet....?

står ingenting på "körkortsbeviset" pappret man fick efter uppkörningen, har inte fått hem kortet ännu.
Citera
2011-05-07, 19:25
Medlem
nex112s avatar
Jag en fråga, letat efter svar både via google och här på fb men ej hittat nåt..

Säg att jag låter en kompis övningsköra i min bil, på öde skogsvägar och parkeringar. Varken kompisen eller jag får har gått introduktions-kursen (den man går för att få övningsköra med en viss person) Jag är alltså den enda med körkort, på prövotid. Vad händer då om polisen stannar oss och jag säger att jag trodde kompisen hade körkort? Vilka påföljder?
Citera
2011-05-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nex112
Jag en fråga, letat efter svar både via google och här på fb men ej hittat nåt..

Säg att jag låter en kompis övningsköra i min bil, på öde skogsvägar och parkeringar. Varken kompisen eller jag får har gått introduktions-kursen (den man går för att få övningsköra med en viss person) Jag är alltså den enda med körkort, på prövotid. Vad händer då om polisen stannar oss och jag säger att jag trodde kompisen hade körkort? Vilka påföljder?

Händer ingenting om din kompis säger till polisen att han sa till dig att han hade körkort...
Citera
2011-05-08, 03:29
Medlem
nex112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Händer ingenting om din kompis säger till polisen att han sa till dig att han hade körkort...
okej grymt, tackar! vet du vad som händer med kompisen?
Citera
2011-05-08, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nex112
okej grymt, tackar! vet du vad som händer med kompisen?
olovlig körning, böter, lär få vänta med att ta körkortet i någon månad
Citera
2011-05-14, 19:34
Medlem
Har precis fått körkort (18år). Jag skulle vilja veta vad som händer om jag kör 30-40 km/h för fort. Är det bara böter som gäller vid fortkörning?
Det är isåfall det jag skulle kunna råka ut för om en polis ser mig. Är det vanligt med civila poliser och stoppar civila poliser fortkörare?
Citera
2011-05-15, 03:05
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Har precis fått körkort (18år). Jag skulle vilja veta vad som händer om jag kör 30-40 km/h för fort. Är det bara böter som gäller vid fortkörning?
Det är isåfall det jag skulle kunna råka ut för om en polis ser mig. Är det vanligt med civila poliser och stoppar civila poliser fortkörare?

Prova att läsa första inlägget i tråden så ska du se att du får svar på dina frågor.
Citera
2011-05-15, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Prova att läsa första inlägget i tråden så ska du se att du får svar på dina frågor.
Tack för tipset. Med andra ord är det bara böter som gäller om jag kör för fort, fortare än 50km/h över hastighetsbegränsningen kommer jag inte köra. Första inlägget hade inte svar på civila poliser.
Vet du något om det?
Citera
2011-05-15, 18:43
Medlem
actionbents avatar
[quote=zeros123]Tack för tipset. Med andra ord är det bara böter som gäller om jag kör för fort, fortare än 50km/h över hastighetsbegränsningen kommer jag inte köra. Första inlägget hade inte svar på civila poliser.
Vet du något om det?[

30km/h över så ryker kortet, om det inte är 30km/h på vägen då ryker det vid 20km/h.
Trafikövervakning sker i huvudsak med civilabilar och mc, väldigt ofta ute på vissa vägar och aldrig på andra.
Citera
2011-05-31, 17:23
Medlem
Jag har nyss tagit körkort. Köra bil fort är skoj. Jag undrar vad som händer om jag kör 50 km för fort på en 70 väg?
Det är 4000 kr böter men det är inte så farligt då det skulle hända så sällan, men kan mitt körkort bli indraget och hur länge?
Hur länge kan körkortet bli indraget som längst?
Citera
2011-05-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Jag har nyss tagit körkort. Köra bil fort är skoj. Jag undrar vad som händer om jag kör 50 km för fort på en 70 väg?
Det är 4000 kr böter men det är inte så farligt då det skulle hända så sällan, men kan mitt körkort bli indraget och hur länge?
Hur länge kan körkortet bli indraget som längst?

Får du böter på 4000kr eller mer ryker garanterat kortet också (om det är fortkörning det gäller)

Annars kan du ju testa och läsa 2 inlägg uppåt alternativt kolla första sidan innan du postar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in