2020-11-01, 14:45
Medlem
Åkte precis på fortkörning 79kmh på en 60 sträcka, som dessutom var 80 sträcka innan Har inte fått boten ännu, polisen sa 2400kr. Spelar ingen roll, jag är glad att man får behålla kortet.
Citera
2021-03-19, 16:48
Medlem
Hej! Hoppas på hjälp av någon annan som har fått kortet indraget pga fortkörning.
Jag vart för några dagar sen av med mitt körkort och fick en spärrtid på 4 månader nedsänkt från 5. Nu finns möjligheten att överklaga domen. Finns det någon som har överklagat domen och isåfall hur gick det, och hur lång tid tog det innan ni fick upp det i rätten?
Sen har jag även en fundering på om det är så att om man tar det vidare finns risken att man kan få en längre spärrtid ifall förvaltningsrätten anser det?

Mvh
Citera
2021-04-04, 16:37
Medlem
Spärrtid

Tja alla glada!

Var igår ute och gled lite med nya bilen, fick feeling och tryckte lite för hårt på gaspedalen. Ser plötsligt blåljus i backspegeln och en civare stoppar mig, mätt till 97 km/h på en 50väg. Fick 4000kr böter på plats och dom tog mitt körkort, väntar nu på brev från transportstyrelsen. Hur lång tror ni spärrtiden blir på 47 km/h över? Är snart 23 år och ostraffad sedan tidigare, haft körkort sedan jag var 18. Jag vet att det var fruktansvärt dumt och jag ångrar det saftigt idag...

Mvh Fill
Citera
2021-04-04, 16:41
Medlem
Googla?

https://i.imgur.com/Rr9ExyN.png

I övrigt råder jag dig till att skaffa ett utländskt körkort också. Blir man haffad kan man bara visa upp det ena och sen fortsätta använda det andra.
Citera
2021-04-04, 18:26
Medlem
Trulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillfill
Tja alla glada!

Var igår ute och gled lite med nya bilen, fick feeling och tryckte lite för hårt på gaspedalen. Ser plötsligt blåljus i backspegeln och en civare stoppar mig, mätt till 97 km/h på en 50väg. Fick 4000kr böter på plats och dom tog mitt körkort, väntar nu på brev från transportstyrelsen. Hur lång tror ni spärrtiden blir på 47 km/h över? Är snart 23 år och ostraffad sedan tidigare, haft körkort sedan jag var 18. Jag vet att det var fruktansvärt dumt och jag ångrar det saftigt idag...

Mvh Fill

Det väntar nog också ett brev från åklagaren med ett strafföreläggande för vårdslöshet i trafik.
Citera
2021-04-04, 18:48
Medlem
MisterPlus46s avatar
3-4 månaders spärrtid ungefär bör det landa på.
Citera
2021-04-04, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
Det väntar nog också ett brev från åklagaren med ett strafföreläggande för vårdslöshet i trafik.
Skulle rapporterande konstapel bedömt gärningen vara vårdslös så hade denne lämnat ärendet i sin helhet till åklagare för vidare åtgärd, så nej, inget mer från någon åklagare.
Citera
2021-04-04, 21:52
Medlem
Fick en kopia av beslutet som vi båda skrev under, jag erkände mig skyldig till brott direkt. Den enda ruta som är ifylld är "Överskridit högsta tillåtna hastighet", dvs inget snack om vårdslöshet i trafik då den rutan ej är i kryssad. Tycker inte det bör gå till åklagare, utan förväntar mig ca 3 månader spärrtid utöver boten på 4000kr. Vet inte om jag möjligtvis är för optimistisk, den som väntar får se.
Citera
2021-04-05, 01:04
Medlem
SvartaBjorns avatar
Tråd infogad.
/Moderator
Citera
2021-04-23, 04:33
Medlem
Vet nån om polisen rapporterar och skickar in ALLA trafiköverträdelser som erlagts med ordningsbot till Transportstyrelsen?
Citera
2021-05-03, 13:33
Medlem
Återkallelse av körkort

Fick mitt körkort återkallat i två månader hösten 2019 pga att jag orsakat en mindre olycka i april samma år. I mars i år åkte jag fast för fortkörning (42 på 30-väg) och fick böter på 2800. Nu har jag läst att i värsta fall kan återkallelse av körkort vara aktuellt om man åker dit för upprepade förseelser. Någon som vågar gissa om jag är i riskzonen? Enbart fortkörningen är inte tillräckligt för att återkalla körkortet men jag tänker ifall de lägger samman detta med min historik. Vad tror ni? Och hur lång tid efter kan de skicka ut brevet om att de ska återkalla körkortet? Förra gången tog det fem fem månader, kan jag pusta ut om jag inte fått något brev i augusti eller kan det dröja längre än så?
Citera
2021-05-03, 13:37
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkan79
Fick mitt körkort återkallat i två månader hösten 2019 pga att jag orsakat en mindre olycka i april samma år. I mars i år åkte jag fast för fortkörning (42 på 30-väg) och fick böter på 2800. Nu har jag läst att i värsta fall kan återkallelse av körkort vara aktuellt om man åker dit för upprepade förseelser. Någon som vågar gissa om jag är i riskzonen? Enbart fortkörningen är inte tillräckligt för att återkalla körkortet men jag tänker ifall de lägger samman detta med min historik. Vad tror ni? Och hur lång tid efter kan de skicka ut brevet om att de ska återkalla körkortet? Förra gången tog det fem fem månader, kan jag pusta ut om jag inte fått något brev i augusti eller kan det dröja längre än så?
Tror inte att de återkallar körkortet för detta trots den tidigare återkallelsen. Men det är bara min gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in