2011-01-14, 17:18
Medlem
sebnies avatar
Hur är det om man har prövotid och man missar skicka in ett läkarintyg man är skyldig att skicka in? (Läkarintygskravet beror på en medfödd sjukdom och inget missbruk/alkohol-relaterat)

Måste man då köra upp/kunskapsprov + R1 + R2 igen eller räcker det att skicka läkarintyget i efterhand tillsammans med ansökan om körkortstillstånd + inbetalning av avgift?

Denna sida ger inte mycket till info, då mitt fall landar både under Fall 1 och Fall 3.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/nytt-korkort/
Citera
2011-01-16, 11:57
Medlem
Frehns avatar
Har letat men lyckas fan inte hitta något.

Om jag tappar körkortet innan prövotiden gått ut, tar om det, och sen tappar det igen inom två år från när jag tog om det.. Har jag fortfarande prövotid (dvs "nollades" prövotiden fr.o.m. det datum jag på nytt tog kortet), eller gäller fortfarande prövotiden fr.o.m. datumet då jag tog kortet första gången?
Citera
2011-01-29, 02:51
Medlem
Hej

Vad händer om man kör mot påbuden körbana (blå skylt, vit pil snett nedåt)?
Om polisen får syn på det och man blir upptäck, vad kan hända?
Citera
2011-02-12, 00:18
Medlem
Att många polisingripanden och resultaten av dessa beror på polisen i fråga förstår jag självfallet, men ni som på senare tid har tagit både körkort och råkat i luven med farbror polisen - hur sugna är dem på att plocka av en lappen?

Eller kanske mer intressant, hur blir man bemött om man sitter där med ett godkänt intyg som är 48 timmar gammalt, när man kört för fort?
Citera
2011-03-03, 12:06
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frehn
Har letat men lyckas fan inte hitta något.

Om jag tappar körkortet innan prövotiden gått ut, tar om det, och sen tappar det igen inom två år från när jag tog om det.. Har jag fortfarande prövotid (dvs "nollades" prövotiden fr.o.m. det datum jag på nytt tog kortet), eller gäller fortfarande prövotiden fr.o.m. datumet då jag tog kortet första gången?

Läs körkortslagen:

Prövotid
18 § För ett körkort som utfärdats efter godkänt förarprov gäller en prövotid av två år från dagen för provet. Om körkortshavaren redan har ett giltigt körkort med annan behörighet, ska prövotiden endast omfatta vad som kan återstå av prövotiden för det äldre körkortet.
Första stycket gäller inte körkort med behörigheten AM. Lag (2009:189).
Citera
2011-03-03, 12:10
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannesen
Hej

Vad händer om man kör mot påbuden körbana (blå skylt, vit pil snett nedåt)?
Om polisen får syn på det och man blir upptäck, vad kan hända?

Jag uppfattar det som att du menar att du kör förbi en refug på fel sida?

Det är 1.000 kr i böter för den förseelsen.
Citera
2011-03-10, 23:24
Medlem
muppenwtfs avatar
Hejsan,
har haft körkort sen juni i somras.
Har sen dess kört väldigt fort och aldrig satt mig i bilen utan att ha kört så fort att jag hade blivit av med körkortet om polisen sett mig.
Alltid haft bra koll på civvare och sånt så kommit undan fram till i förrgår då jag var tvungen att köra på ett ärende med 39 c feber å fruktansvärt illamående.
Ligger mellan 150-180 på E4s norr om stockholm. Tittar i backspegeln för första gången på någon minut och ser volvolyktorna klistrade i min bakruta. Sekunden efter drar dom på ljusen och vi kör in till vägrenen. Han påstod sig ha legat efter mig i spikat 150 km/h men i och med att dom inte filmat eller något drog dom av 20 km/h vilket gjorde att jag fick en bot på 2400 kr.
Han frågade om jag ville erkänna på plats, vilket jag efter mycket velande gjorde.
Frågan är dock om det går att dra tillbaka ett erkännande i efterhand? Och om det kommer till domstol, vad kan jag räkna med om det är ord mot ord? Jag hade ingen annan i bilen som vittne.

Moralkärringar undanbedes.

Poliserna var för övrigt mycket trevliga och förstod att jag körde fort i en så snabb bil och fråga hur fort jag kört i Sverige och berätta hur galet de hade kört när de precis fått körkort.

Vad rekommenderar ni att jag ska göra om jag vill slippa böter?
Citera
2011-04-18, 20:00
Avslutad
Har en vän som i förrgår körde 42km för fort på 70väg och blev av med körkortet.

Hur länge tror ni han blir av med det?
Citera
2011-04-19, 10:02
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohico
Har en vän som i förrgår körde 42km för fort på 70väg och blev av med körkortet.
Hur länge tror ni han blir av med det?

3 månader.

/capmac
Citera
2011-04-21, 16:14
Medlem
Min fråga faller lite emellan här tror jag, men jag ser inget behov av en ny tråd i ämnet.

Fick precis reda på att farsan står med krockad bil i Hallunda. Han har blivit påkörd bakifrån, och i sin tur träffat bilen framför, så han står med bucklig bakända och krockad front. Vad kan han vänta sig när polisen anländer för att reda ut allting?

Såvitt jag har förstått det hela, så är det alltid bakomliggandes fel vid en krock på det här sättet, så by all means borde bakomliggande förare bli ersättningsskyldig eller vad det heter, men kan farsan åka på att ersätta skadorna på framförvarande bil?
Citera
2011-04-22, 19:40
Medlem
Tog körkort nu för en vecka sedan, vet fortfarande inte vad prövotiden är... letar och letar hittar bara en jävla massa rykten om 5 år eller 2 år. Hur lång är prövotiden nu 2011 april och frammåt..
Citera
2011-04-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabilot
Tog körkort nu för en vecka sedan, vet fortfarande inte vad prövotiden är... letar och letar hittar bara en jävla massa rykten om 5 år eller 2 år. Hur lång är prövotiden nu 2011 april och frammåt..

2. Har aldrig varit något annat och kommer inte heller att vara det inom överskådlig tid då en höjning till 5 år inte ens diskuterats i berörda instanser. Det är en myt som florerat sisådär en 10 år eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in