Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-06, 00:11
  #13
Medlem
Personer upp till 15 år har DU ansvaret för att de bär bälte, de som är äldre har själv ansvaret.
Citera
2008-07-07, 00:04
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShazaM
Personer upp till 15 år har DU ansvaret för att de bär bälte, de som är äldre har själv ansvaret.

Föraren har ansvar för personerna i bilen.
Citera
2008-07-07, 00:12
  #15
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stn
Föraren har ansvar för personerna i bilen.

Inte om det kommer till huruvida man bär bälte eller ej. Är man straffmyndig är man själv ansvarig för att ha på sig bälte eller ej, föraren belastas icke på något sätt om en person över 15 åker utan bälte (annat än en liten knäpp på näsan av polisen möjligtvis)
Citera
2008-07-07, 16:27
  #16
Medlem
phreakdentas avatar
Behöver svar och en trovärdig källa till följande fråga:

Hur många passagerare får man köra med B-körkort (om det finns sittplatser, bälte osv.)?
Citera
2008-07-07, 19:44
  #17
Medlem
jocke_me_knivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Behöver svar och en trovärdig källa till följande fråga:

Hur många passagerare får man köra med B-körkort (om det finns sittplatser, bälte osv.)?

så många passagerare som bilen är registrerad för.
Och att bilen är registrerad som bil, och inte buss serru!

Brukar det inte vara max 8 passagare, och sedan blir det buss?
Citera
2008-07-09, 14:08
  #18
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Behöver svar och en trovärdig källa till följande fråga:

Hur många passagerare får man köra med B-körkort (om det finns sittplatser, bälte osv.)?

Eaxkt så många som bilen är reggad för, varken mer eller mindre

Kan bjuda på en källa också: http://www.vv.se/templates/page3____16636.aspx
Citera
2008-07-27, 13:50
  #19
Medlem
coolboy_90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Eaxkt så många som bilen är reggad för, varken mer eller mindre

Kan bjuda på en källa också: http://www.vv.se/templates/page3____16636.aspx

Mindre passagerare än bilen är reggad för får man nog åka ;D Annars om bilen är registrerad för 8 så måste man åka minst 8 i bilen varje gång då eller?
Citera
2008-08-23, 10:31
  #20
Medlem
hej, fick en fortkörningsböter igår (105 på 90) undrar om nån vet hur länsstyrelsen ser på det när man har det på prov och haft det i 4 dar. skickade in foto och namnteckningen på torsdan. känns lite dumt

kanske ska tillägga att det skedde vid 2200, helt kolsvart på en väg som är nästan helt rak. polisen syns inte nå föräns han slår på den rödalampan, polisbilen står så att man inte ser den så får ingen rexlektion därifrån heller.
__________________
Senast redigerad av Nobrakes 2008-08-23 kl. 10:47.
Citera
2008-08-23, 11:03
  #21
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nobrakes
hej, fick en fortkörningsböter igår (105 på 90) undrar om nån vet hur länsstyrelsen ser på det när man har det på prov och haft det i 4 dar. skickade in foto och namnteckningen på torsdan. känns lite dumt

kanske ska tillägga att det skedde vid 2200, helt kolsvart på en väg som är nästan helt rak. polisen syns inte nå föräns han slår på den rödalampan, polisbilen står så att man inte ser den så får ingen rexlektion därifrån heller.
Står ju överst i tråden
Citera
2008-08-23, 11:30
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Står ju överst i tråden
oj jo ja men jag menade mer om man tänker på omständigheterna, är ju helt tomt på vägen också. inte nån som bor efter den bara skogen
Citera
2008-08-24, 00:03
  #23
Medlem
dalleballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nobrakes
oj jo ja men jag menade mer om man tänker på omständigheterna, är ju helt tomt på vägen också. inte nån som bor efter den bara skogen
Varför skulle det vara lagligt att göra brott när det inte finns människor i närheten?
Citera
2008-09-28, 18:05
  #24
Medlem
Hej!

Mitt körkort blev omhändertaget i fredags, var påväg hem och körde lite fort på 70 väg. Polisen står med laser och mäter upp min hastighet. Tydligen körde jag 103 km/h och dom tog körkortet på plats, hade 10 minuter på mig att ta mig hem. Fick även 3600 i böter för fortkörning och ytterliggare 600 spänn för dåliga däck, man får ju mängdrabatt så däckboten halverades. Men nu är frågan; Borde inte jag kunna begära att få se bevis på att de gick 103 km/h, dom borde ju ha något minne i lasern? Sen så brukar man väl få 48 timmar på sig att köra bil. Hade haft körkortet i 1,5 år så prövotiden hade ju inte gått ut :/

Väldigt tacksam för svar !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback