2009-04-23, 18:33
Medlem
Polarn berättade att det är böter på att inte ha någon hand på ratten, Stämmer detta?
Citera
2009-04-23, 18:39
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRetard
Polarn berättade att det är böter på att inte ha någon hand på ratten, Stämmer detta?

Mnja, det är väl ganska långt ifrån sanningen. Händer det något och det framkommer att du inte haft fullgod kontroll över ditt fordon kan väl det skapa lite problem, men i sig självt är det inget lagbrott
Citera
2009-04-23, 20:30
Medlem
Slabbedasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Då du till 98% säkerhet INTE kommer att undvika återkallelsen så blir du tvungen att ta om kortet.

Vad du KAN få rabatt på är spärrtiden för att få nytt körkortstillstånd

hmm okej, ska iaf ringa till länstyrelsen imon och höra lite me dom och fråga lite saker, tyckte jag läste någonstans att det minsta man kan få det indraget är 1 månad och sen sa polisen att jag skulle få 2 månader iof, men 2 månader är inte så farligt, men det är ändå dryga pengar.
Citera
2009-04-23, 21:05
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbedask
hmm okej, ska iaf ringa till länstyrelsen imon och höra lite me dom och fråga lite saker, tyckte jag läste någonstans att det minsta man kan få det indraget är 1 månad och sen sa polisen att jag skulle få 2 månader iof, men 2 månader är inte så farligt, men det är ändå dryga pengar.

141km/h är i normalfallet två månader, ja. Du KAN, om det är av särskilda skäl, klara dig med en varning. Men då ska du ha en fruktansvärt bra förklaring när du gör ditt yttrande till dom i ett senare skede
Citera
2009-04-24, 04:30
Medlem
glömde körkortet hemma och vart stoppad två gånger, han åka tio minuter sen var det dax igen. 1000kr hamnade notan på och kommer nog inte glömma plånkan hemma i fortsättningen
Citera
2009-04-24, 10:07
Medlem
Slabbedasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
141km/h är i normalfallet två månader, ja. Du KAN, om det är av särskilda skäl, klara dig med en varning. Men då ska du ha en fruktansvärt bra förklaring när du gör ditt yttrande till dom i ett senare skede

Jag räknar inte med att klara mig men en varning, men det hade ju varit skönt klart, dom ska iaf skicka ngn sorts lapp nu i veckan som jag ska svara på om vrf jag skall få behålla körkortet, vi får se hur de går, tack för svaren.
Citera
2009-04-24, 10:08
Medlem
Slabbedasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmen1
glömde körkortet hemma och vart stoppad två gånger, han åka tio minuter sen var det dax igen. 1000kr hamnade notan på och kommer nog inte glömma plånkan hemma i fortsättningen

Haha, riktigt surt måste jag säga .

Du försökte inte ljuga ihop ngn historia om vrf du glömt körkortet eller något?
Citera
2009-04-24, 14:14
Medlem
Kom och tänka på en sak jag undrar över.
En vän stoppades för att köra för fort och utan bälte. Han fick 2400 i böter tror jag men han menade på att egentligen skulle ha över 4000 kr i böter men dom tog bort böterna för att han inte använde bälte och han fick istället bara böter för fortkörningen då det var den största bötessumman.
Stämmer detta? Att dom bara skriver böter för det "grövsta brottet"? Och skiter i att ge böter om du inte skulle ha bälte på sig, eller var polisen bara på glatt humör och det var en engångsgrej?
Citera
2009-04-24, 14:47
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flax
Kom och tänka på en sak jag undrar över.
En vän stoppades för att köra för fort och utan bälte. Han fick 2400 i böter tror jag men han menade på att egentligen skulle ha över 4000 kr i böter men dom tog bort böterna för att han inte använde bälte och han fick istället bara böter för fortkörningen då det var den största bötessumman.
Stämmer detta? Att dom bara skriver böter för det "grövsta brottet"? Och skiter i att ge böter om du inte skulle ha bälte på sig, eller var polisen bara på glatt humör och det var en engångsgrej?

Riksåklagarens föreskrifter säger inte riktigt att det skall gå till så, utan här handlade det nog om vänlighet
Paragraf 3 i ovan nämna föreskrifter säger följande:
Citat:
3 § Om ordningsbot skall fastställas gemensamt för flera brott, skall den högsta boten ökas med 50 procentenheter av den sammanlagda boten för övriga brott.
Citera
2009-04-26, 22:19
Medlem
faderens avatar
145 på 70-väg

Hur lång kan spärrtiden tänkas bli och vilket bötesbelopp kan jag räkna med att det ungefärligen blir då jag kört 145 på 70 mitt ute i skogen..?Jag har haft kk i 29 år utan att det varit spärrat tidigare...Jag hade inte kortet med mig så jag har det kvar ännu , men jag fick inte köra de 30 milen hem för farbror blå.
De sa att det var en för grov överträdelse för att låta mig köra ens hem...
Citera
2009-04-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbedask
Haha, riktigt surt måste jag säga .

Du försökte inte ljuga ihop ngn historia om vrf du glömt körkortet eller något?

jag försökte men bom skrattade bara, " sämsta lögnen på länge" var det svar jag fick av den ena...
Citera
2009-04-26, 22:33
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faderen
Hur lång kan spärrtiden tänkas bli och vilket bötesbelopp kan jag räkna med att det ungefärligen blir då jag kört 145 på 70 mitt ute i skogen..?Jag har haft kk i 29 år utan att det varit spärrat tidigare...Jag hade inte kortet med mig så jag har det kvar ännu , men jag fick inte köra de 30 milen hem för farbror blå.
De sa att det var en för grov överträdelse för att låta mig köra ens hem...

6 månaders indraget körkort samt dagsböter i någon mängd, oklart hur många dock. Bered dig på en ordentlig peng iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in