• 1
  • 2
2008-03-28, 10:50
Bannlyst
Jag hade 2 kg kycklingfilé i frysen och på baksidan stod det att man ska stoppa in det i 180 grader i ugnen, långt upp, i 35-40 minuter. Så när ugnen var uppvärmd lade jag ner två filéer i en smord ugnssäker form och in i ugnen.

Efter 50 minuter hade det fortfarande inte hänt speciellt mycket, men efter en timme fick dom liiiiite yta på sig. Så jag plockade ut filéerna, för 60 minuter är ändå en bra bit över det som tillverkaren rekommenderade.

Filéerna smakade fitta. På ett negativt sätt. Helt sladdriga och sliskiga.

Vad gjorde jag fel?
Citera
2008-03-28, 10:52
Medlem
Jans0ns avatar

Jag hade tinat filéerna i micron, gett dem en fin yta i stekpannan och slutligen skjutsat in fanskapen i ugnen.
Citera
2008-03-28, 10:52
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajskorvar
Filéerna smakade fitta.

Vad gjorde jag fel?

det kanske var kycklingfittor ?
Senast redigerad av guggliano 2008-03-28 kl. 11:46.
Citera
2008-03-28, 10:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag hade 2 kg kycklingfilé i frysen och på baksidan stod det att man ska stoppa in det i 180 grader i ugnen, långt upp, i 35-40 minuter. Så när ugnen var uppvärmd lade jag ner två filéer i en smord ugnssäker form och in i ugnen.

Efter 50 minuter hade det fortfarande inte hänt speciellt mycket, men efter en timme fick dom liiiiite yta på sig. Så jag plockade ut filéerna, för 60 minuter är ändå en bra bit över det som tillverkaren rekommenderade.

Filéerna smakade fitta. På ett negativt sätt. Helt sladdriga och sliskiga.

Vad gjorde jag fel?
Menar du att du inte tinade filéerna först??!?

~Paul~
Citera
2008-03-28, 11:02
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Menar du att du inte tinade filéerna först??!?

~Paul~

Ja kan du inte läsa eller?

Skulle nog ha provat med högre värme längre tid, eller tina dom först.
Citera
2008-03-28, 11:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Ja kan du inte läsa eller?

Skulle nog ha provat med högre värme längre tid, eller tina dom först.
Jo, jag kan läsa, men du kan tydligen inte laga mat .

Om du inte tinar filéerna så går den värmen - som i normala fall skulle ge dina fileer en fin gyllene yta - åt att tina kycklingen som i samband med det börjar koka i stället för grillas.

I ditt fall räckte inte den här tiden trots allt. Köttet var inte riktigt färdigt när du serverade det. Du får hoppas på att filéerna inte var smittade med salmonella.

~Paul~
Citera
2008-03-28, 11:11
Bannlyst
Det intressanta är att de anger två olika tider i ugnen, både för tinade och otinade kycklingar. Jag ska prova med den sista kycklingfilén.

Ska jag stoppa ner den i varmt vatten först så den tinas lite snabbt?
Citera
2008-03-28, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n

Jag hade tinat filéerna i micron, gett dem en fin yta i stekpannan och slutligen skjutsat in fanskapen i ugnen.

Jag också.
Citera
2008-03-28, 11:15
Medlem
googlevistas avatar
Kan man/får man/ska man tina kycklingfilé i micron? Jag tinar alltid i kallvatten då det känns bättre på nåt vis. Går det lika bra med micron?
Citera
2008-03-28, 11:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det intressanta är att de anger två olika tider i ugnen, både för tinade och otinade kycklingar. Jag ska prova med den sista kycklingfilén.

Om du trots allt kör otinade direkt i ugnen så bör du använda en termometer. Men mitt råd är att strunta i detta idiotiska förslag och tinar dem först.

~Paul~
Citera
2008-03-28, 11:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ju långsammare upptining desto bättre smak. Testa med ljummet vatten.

~Paul~
Citera
2008-03-28, 11:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av googlevista
Kan man/får man/ska man tina kycklingfilé i micron? Jag tinar alltid i kallvatten då det känns bättre på nåt vis. Går det lika bra med micron?
Det går men hänger på kvalitén på microns termostat. Det måste gå mycket varsamt till, annars blir filéerna kokta i kanterna och råa/frysta i mitten.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in