2010-03-21, 02:12
Medlem
bryn den och tillaga den sous vide kan vara en god idé om det är god kvalite på köttet.
annars gillar jag förslagen i ugnen skiva tunt o woka eller in med den i ugnen på låg temp.
fast är det fläsk från industrigris vi talar om så är det egentligen bortom all räddning. rent ut sagt vidrigt om man någon gång har fått smaka riktig gris
Senast redigerad av chipskungen 2010-03-21 kl. 02:17.
Citera
2010-03-21, 08:29
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Att vara amatör och skiva fläskfilé tunt samt därefter steka i panna är dömt till misslyckande!! Fläskfilé är en ytterst missförstådd styckdetalj. Det krävs inte många sekunder för att totalt sabotera köttbiten.

Om man trots allt vill köra den i bitar och i panna så bör man tänka på några saker. Först och främst att inte göra bitarna för tunna. 1-1,5 cm är lagom. Låt bitarna bli rumsvarma innan du steker dem. Efter att du skurit dem i skivor så kan du innan stekning trycka ut dem med handflatan. Därefter saltar du och pepprar samt vänder dem i vetemjöl.

Hetta sedan smör och olja i en panna och stek bitarna hastigt i exakt 37 sekunder på ena sidan och 23 på andra så att de får en gyllene färg. Det betyder att pannan bör vara ordentligt varm. Ta sedan ut bitarna och låt dem vila i 3 minuter på galler. Servera sedan och ät gärna tillsammans med en god potatis, grönpepparsås på vitt vin samt grönsallad.

~Paul~
Ahh, detta receptet låter enkelt och bra. Helt i min smak, tackar så mycket!.
Sen har man också lärt sig någonting nytt, att det finns "industrigris" också.
Hade jag ingen aning om att det fanns.
Citera
2010-03-21, 11:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Ahh, detta receptet låter enkelt och bra. Helt i min smak, tackar så mycket!.
Sen har man också lärt sig någonting nytt, att det finns "industrigris" också.
Hade jag ingen aning om att det fanns.
Ingen orsak! Hoppas att du lyckas. Avlägg gärna rapport!

~Paul~
Citera
2010-03-21, 18:40
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ingen orsak! Hoppas att du lyckas. Avlägg gärna rapport!

~Paul~
He he, följde ditt recept till punkt och pricka. Utom att köttet var marinerat vilket jag skrev om innan. Och det blev kanon, tror hela hemligheten bakom var att inte steka köttet föör länge. Men enligt ditt tips blev det nu mört, saftigt och gott.
Grönpepparsåsen var liktsom sen pricken över I-et. Tack för den fina middan, satt förträffligt.
Citera
2010-03-21, 18:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
He he, följde ditt recept till punkt och pricka. Utom att köttet var marinerat vilket jag skrev om innan. Och det blev kanon, tror hela hemligheten bakom var att inte steka köttet föör länge. Men enligt ditt tips blev det nu mört, saftigt och gott.
Grönpepparsåsen var liktsom sen pricken över I-et. Tack för den fina middan, satt förträffligt.
Trevligt att höra! Grattis!

~Paul~
Citera
2010-03-23, 17:15
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Att vara amatör och skiva fläskfilé tunt samt därefter steka i panna är dömt till misslyckande!! Fläskfilé är en ytterst missförstådd styckdetalj. Det krävs inte många sekunder för att totalt sabotera köttbiten.

Om man trots allt vill köra den i bitar och i panna så bör man tänka på några saker. Först och främst att inte göra bitarna för tunna. 1-1,5 cm är lagom. Låt bitarna bli rumsvarma innan du steker dem. Efter att du skurit dem i skivor så kan du innan stekning trycka ut dem med handflatan. Därefter saltar du och pepprar samt vänder dem i vetemjöl.

Hetta sedan smör och olja i en panna och stek bitarna hastigt i exakt 37 sekunder på ena sidan och 23 på andra så att de får en gyllene färg. Det betyder att pannan bör vara ordentligt varm. Ta sedan ut bitarna och låt dem vila i 3 minuter på galler. Servera sedan och ät gärna tillsammans med en god potatis, grönpepparsås på vitt vin samt grönsallad.

~Paul~
Men varför kan inte svensken bara bryna på utsidan, stoppa den i ugnen på typ 170 grader tills den uppnår 72-74 grader eller så, ta ut den, skiva, och sen addera eventuell sås efteråt?

Så jävla rädda för bakterier kan dom väl inte vara.
Citera
2010-03-23, 20:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Men varför kan inte svensken bara bryna på utsidan, stoppa den i ugnen på typ 170 grader tills den uppnår 72-74 grader eller så, ta ut den, skiva, och sen addera eventuell sås efteråt?

Så jävla rädda för bakterier kan dom väl inte vara.
Visst, det är ju det enklaste sättet. Men när man envisas med att skiva bitarna så blir det genast lite mer problematiskt.

~Paul~
Citera
2010-04-28, 21:47
Medlem
petterqs avatar
Hej! Detta receptet kanske har tagits upp men jag slänger in det ändå

inga mått behövs utan gå på känsla bara..

Ta 1 eller 2 fläskfileér, ungefär 500g var..

Putsa dom noga, skär sedan i väldigt tunna skivor, ca. 5-7mm

Lägg dom i en bunke eller något annat, knäck i ett ägg, rör om med händerna..

Häll sedan över potatismjöl, lite i taget enda tills det blir lite som frityrsmet

Stek sedan i mycket rapsolja..

Köttet blir extremt mört och de blir härligt salt å nästan lite som friterat..

Helst ska man låta allt stå i ca. 3 timmar innan tillagning men de fungerar utmärkt att göra det direkt
Citera
2010-04-29, 02:43
Medlem
Marcens avatar
In med eländet i ugnen med salt och peppar, ta ut vid 70-gradig innertemperatur. Servera med valfri potatis, potatisgratäng är ju alltid trevligt. Sen lite sås, jag brukar svänga ihop en egen bea, kör med vattenbad så blir proceduren himla mycket lättare. En god sallad på det. Självklart ett gott rödvin också, gärna en rioja som är så härligt fylliga. Avnjut med gott sällskap, eller med den man gillar bäst - sig själv!
Citera
2010-04-29, 11:38
Medlem
Apppes avatar
Varför fortsätter folk köpa den värdelösa file?
Citera
2010-04-29, 12:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Varför fortsätter folk köpa den värdelösa file?
För att den kostar ungefär lika mycket som köttfärs eller kotletter. Det går också att variera en hel del. Hyfsat gott i förhållande till priset är det med, men det är ju knappast något som man bjuder på till "finmiddag". OK vardagsmat helt enkelt.
Citera
2010-04-29, 13:45
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För att den kostar ungefär lika mycket som köttfärs eller kotletter. Det går också att variera en hel del. Hyfsat gott i förhållande till priset är det med, men det är ju knappast något som man bjuder på till "finmiddag". OK vardagsmat helt enkelt.
En vanlig kotlett eller en Ytterfile är ju mycket bättre kött, jag ser inte att man kan variera det så mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in