2008-07-03, 17:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Du putsar lättast med en sån här http://img.photobucket.com/albums/v1...8/IMG_2599.jpg , blankt och fint blir det.
Japp. Och medans man ändå är igång så kan man gå på bilens rostfläckar .

~Paul~

PS Putsa betyder helt enkelt avlägsnande av senor, fett, hinnor samt trimning av köttet (man skär bort de delar som inte är estetiskt tilltalande)
Citera
2008-07-03, 19:58
Medlem
Finns väl ganska många rätter. Passar bra även i grytor med pasta till. Jag tycker egentligen att fläskfilen blir saftigare om man grillar/steker den hel och sedan skivar den.
Citera
2008-07-04, 01:37
Medlem
meepers avatar
Skivor av fläskfilen inbakad i smördeg kan bli ganska så gott. Trvligt med variation till det rena köttet ibland.

Google efter recept så ska du se att du hittar något som passar. Ofta kallas det någonting med "Wellington".
Citera
2008-07-04, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Japp. Och medans man ändå är igång så kan man gå på bilens rostfläckar .

~Paul~

PS Putsa betyder helt enkelt avlägsnande av senor, fett, hinnor samt trimning av köttet (man skär bort de delar som inte är estetiskt tilltalande)

Okej det sket jag i.

La köttet i marinad. Hoppas jag det blir gott med lite tzatsiki och fläskfile imorgon.
Citera
2010-03-20, 17:14
Medlem
charkovs avatar
Alltså köpte en bit fläskfile som jag skivade och stekte på järnet i går. Och kryddade med lite grillkrydda, och inget annat. Men det var inte särskilt gott tyckte jag. Jämnför med en panerad fläskkotlett som är tio gånger godare.
Men va fan jag använde bara halva filen. Så nu eftersom det inte var särskilt gott så hittade jag en påse marinad, Stella Maria, Provencale som nu jag har marinerat den med i en plastpåser. Skivade filen och lade i en påse som får ligga där till morgondagen, då den är tänkt att stekas upp.
Så, vad tror ni experter, kommer file´n bli bra med den marinaden eller.....
Citera
2010-03-20, 18:51
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Alltså köpte en bit fläskfile som jag skivade och stekte på järnet i går. Och kryddade med lite grillkrydda, och inget annat. Men det var inte särskilt gott tyckte jag. Jämnför med en panerad fläskkotlett som är tio gånger godare.
Men va fan jag använde bara halva filen. Så nu eftersom det inte var särskilt gott så hittade jag en påse marinad, Stella Maria, Provencale som nu jag har marinerat den med i en plastpåser. Skivade filen och lade i en påse som får ligga där till morgondagen, då den är tänkt att stekas upp.
Så, vad tror ni experter, kommer file´n bli bra med den marinaden eller.....

*suck*
Om du heter Svensson i efternamn så kanske den blir i din smak.........
Citera
2010-03-20, 19:00
Medlem
Stekt fläskfilé i gryta med diverse rotfrukter, en bra sås/sky och stekt potatis är alltid gott
Citera
2010-03-20, 19:18
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
*suck*
Om du heter Svensson i efternamn så kanske den blir i din smak.........
Ha,ha heter faktiskt ett son i efternamn men inte Svensson i af. Annars var det rätt gissat.
Kom med någor vettigt tips istället för att gnälla.
Citera
2010-03-20, 19:27
Medlem
Jag brukar göra en gyrosvariant på fläskfilé.

Skiva tunna skivor av filé (frys biten ca 15 min så blir det lättare att skära), stek i olivolja med mycket timjan, en urkärnad chili, vitlök, s & p. Tar bara någon minut att steka igenom. Servera i pitabröd med yoghurtsås, strimlad isbergssallad, gurka, tomat och någon starkare röd såsvariant.
Citera
2010-03-20, 20:13
Medlem
erlgs avatar
Skiva fläskfilén ganska tunt och bryn skivorna i smör och krydda med svartpeppar. Bryn gula kantareller med två msk hackad schalottenlök i samma fett, tillsätt eventuellt mer. När kantarellerna är brynta lägger du tillbaka köttet i pannan och slår på en generös skvätt grädde. Smaka av med salt. Blanda detta med papperdelle eller tagliatelle, strö över hackad oregano och parmesanost och servera. Klart på under 15 minuter och till och med en tjej kan laga denna maträtt.
Citera
2010-03-20, 20:43
Medlem
dePauls avatar
Att vara amatör och skiva fläskfilé tunt samt därefter steka i panna är dömt till misslyckande!! Fläskfilé är en ytterst missförstådd styckdetalj. Det krävs inte många sekunder för att totalt sabotera köttbiten.

Om man trots allt vill köra den i bitar och i panna så bör man tänka på några saker. Först och främst att inte göra bitarna för tunna. 1-1,5 cm är lagom. Låt bitarna bli rumsvarma innan du steker dem. Efter att du skurit dem i skivor så kan du innan stekning trycka ut dem med handflatan. Därefter saltar du och pepprar samt vänder dem i vetemjöl.

Hetta sedan smör och olja i en panna och stek bitarna hastigt i exakt 37 sekunder på ena sidan och 23 på andra så att de får en gyllene färg. Det betyder att pannan bör vara ordentligt varm. Ta sedan ut bitarna och låt dem vila i 3 minuter på galler. Servera sedan och ät gärna tillsammans med en god potatis, grönpepparsås på vitt vin samt grönsallad.

~Paul~
Citera
2010-03-20, 20:58
Medlem
Monkeyspanks avatar
Mmmm, nu blir jag både hungig och runknödig på samma gång och måste skryta lite om ett recept:

Stek på filen lite lätt så den får en "yta".
Snitta den lite lätt kors och tvärs och gnid in den med salt och svartpeppar. (filen alltså)
Lägg filen på ett blad smördeg som du stulit på din lokala konsumbutik din snåla tattare.
Ös på en näve rosepeppar innan du bakar ihop degen.
In med rullen i ugnen på 175 grader i ca 20 min.
Gott...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in