En tunnel i mitt bostadsområde var fram till för några år sedan helt täckt av de häftigaste grafittimålningar jag någonsin sett.
Demoner, cyklopmonster och gud vet vad!

Som liten var jag rädd för dem, därför blev det lite av en "sport" att våga sig igenom tunneln.
Efter att ha beskådat dessa monster på väg till mataffären i många års tid, så upptäckte jag en dag att de hade tvättat bort alltihop!
Jag blev besviken som fan, liksom alla jag känner. Tunneln är nu helgrå, vilket känns otroligt sterilt.
Men then again, även om jag och alla i hela bostadsområdet uppskattade målningarna så är det trots allt inte vår tunnel, därför bestämmer vi inte heller hur den ska se ut.
Någon (kommunen?) äger tunnlarna som du har förskönat, och vill de inte se dina målningar så är de i sin fullaste rätt att tvätta bort dem, vilket kostar en massa pengar.
Det är utan tvekan en elak princip, men det blir svårt att invända mot den.
I lagens mening har du alltså begått ett brott, men i mina ögon är du knappast "kriminell".
edit:
Jag delar alltså din subjektiva värdering, men var försiktig med att uttrycka den i rätten. Det känns nämligen lite som att du målar upp dig själv som offret i det hela.
Att du jobbar och är fläckfri har liksom inget med saken att göra, så försök att vara lite mindre defensiv och stå istället för det du gjort samt be om ursäkt, så tror jag att det går bättre.