2008-03-31, 04:09
Medlem
OnT: Ja du.. ingen rolig sits det där. Hoppas verkligen inte du får 500.000 i böter, för då ökar ju även garanterat risken till att du skiter i allt och börjar måla igen för att du ändå aldrig kommer ha råd att betala dom pengarna. Så långt tänker tyvärr inte de flesta.

OffT: Hoppas alla som verkar följa lagar blint härinne inte laddar ner olagliga grejer som musik eller film. Ni vet väl att det är olagligt och att ni kan få stora böter och faktiskt t.o.m. fängelse? Men det kanske inte är så farligt och skadar ju ingen?

Dubbelmoral är en rolig grej.
Citera
2008-03-31, 08:07
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
För oss som inte håller med då? Personligen tycker jag att betong, glas och stål är bland det vackraste som finns. Ja, ren betong alltså, inte betong som har missfärgats av upprepade saneringar efter klotter, utan ren, grå betong. Det är alla gånger snyggare än 99% av allt klotter.

Femhundratusen för att sanera 80 större målningar är dessutom i underkant, helt klart. Det blir 6250 kronor per nerkladdad vägg, och det har säkerligen kostat minst det dubbla.

Ja smaken är ju olika. Jag kan hålla med om att betong,glas och stål kan vara snyggt, men efter ett tag så är ofta väggarna skitiga och missfärgade av piss och annat och då är det inte snyggt längre.
Jag förmodar att jag kanske hör till minioriteten som tycker att vissa väggar hellre borde vara grafittimålade än grådassiga, men det gör ingenting, jag tycker så ändå

Förtydligar att jag INTE tycker det ska vara fritt målande hur som helst av vem som helst...
Citera
2008-03-31, 09:23
Bannlyst
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av colours
Jag har tidigare i mitt liv hållt på med graffiti.

Jag slutade med detta för ca 1-1,5 år sedan.
Efter att jag slutat målat, och skaffat jobb, så kommer polisen plötsligt hem till mig och hämtar mig och sätter mig i häkte, gör husransakan osv. Jag har inte målat på lätt ett halv år iaf när detta händer.

Jag är nu med i en stor utredning om graffiti och klotter.
Jag är anklgad för grov skadegörelse för uppskattningsvis en halv milijon+.
Jag riskerar att få betala över en halv milijon i böter alltså.

Jag har dock enbart gjort riktiga målningar, inge klotter och kladd. I nästan uteslutande tunnlar där ingen privat person fått lida för det, och där ingen vettig människa ens skulle störa sig på det.
För ärligt talat, vem ställer sig och glor på dom gråa väggarna i en tunnel?
Och om nån nu skulle göra det, är det inte då vackrare med ett nogrant gjort, färglat konstverk på väggen? Även om konst formen inte faller dig i smak, så är väll endå färg på väggen oavsett, bättre än en grå tråkig betong vägg?

Hursom, jag har inte klottrat, inte vandaliserat, inte förfulat, och förstört, jag har bara målat. Riktiga målningar. och inte på något privat ägt.
Detta av respekt för sammhället.

Jag har även jobb, sköter mig bra. Gör inget olagligt längre.
Är ej tidigare dömd.

Är det då rättvisst att kräva mig på 500 000kr+ och förstöra mina framtidsutsikter och planer med livet, för att jag som ung målat färg på lite väggar?
Medans våldsmänn, rånare och knarklangare mm i många fall kommer undan betydligt mycket mildare.

Jag har fått ordnig på mitt liv, har stora planer. Framtidsutsikerna var bra för mig.
Sen kommer detta, som en smäll. Mina framtids planer och ustiker är i princip förstörda om jag får en halv milijon i böter.

Straff är väll endå till för att skrämma folk och förebygga brott, och tillviss del straffa brottslingar. inte att förstöra en skötsamm ungdoms framtids utsikter?
Jag har ju redan slutat med dettta brott. långt innan polisen ens kom och tog mig.
jag har skaffat jobb. jag är på rätt bana.
Tex 20 000kr i böter hade varit jobbigt, det hade kännts, det hade varit ett sraff. Räcker inte det? Varför förstöra mitt liv, för något som inte ens skadat nån?

Jag har liksom inte utsatt någon person för nån form av skada.

Är detta verkligen rättvisst tycker ni?
Ja
Citera
2008-03-31, 13:26
Medlem
Ni som säger att han förtjänar det, det e som att säga att ni körde 100 på en 90väg och nu 1.5 år senare blir ni anhållna och erat körkort ryker samt lite böter på det. Sen säger alla att ni förtjänar det.
Citera
2008-03-31, 13:51
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialbidraget
Ni som säger att han förtjänar det, det e som att säga att ni körde 100 på en 90väg och nu 1.5 år senare blir ni anhållna och erat körkort ryker samt lite böter på det. Sen säger alla att ni förtjänar det.
Varför skulle det vara samma sak? ingen blir anhållen och förlorar körkortet för att ha kört 100 på en 90-väg. Däremot kan man säga att fortköraren förtjänar det verkliga straffet som är lite böter.

Helfestlig tråd annars. TS trodde han skulle få medhåll när det elaka samhället tvingar honom att betala för hans vandalisering. Istället är alla emot honom och de flesta tycker han kommit för billigt undan. Snopet TS.
Citera
2008-03-31, 13:58
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialbidraget

För ett tag sedan så var det trafikstockning på vägen som jag vanligen åker för att komma ut på E4'an på väg till jobbet.
För att spara tid så tog jag en annan väg genom ett närliggande bostadsområde, trots att jag visste att det är körbörbud för icke boende där mellan kl 07:00 och 09:00.
Nu stod ju givetvis polisen där och haffade mig.

Men men, det är sånt som händer, jag fick böter, och så var det med saken, den risken var jag medveten om.

TS lär väl ha vetat om att det är olagligt att klottra, och om han sedan inte vet vad straffet kan bli så är det ju knappast någon annans fel.
Tycker han att straffet är för hårt så får han väl försöka påverka lagstiftningen eller dylikt.

Alla brott är i mina ögon en avvägning av vinsten man gör gentemot konsekvensen om man åker fast.
Därför kör jag t.ex i regel ~20 km/h över hastighetsgränsen om situationen tillåter.
Böterna jag får om jag åker dit kan jag betala, och jag tycker att det är värt risken.
Förlora körkortet vill jag då rakt inte, och därmed så kör jag heller inte på ett sätt som gör att jag riskerar det.
TS tyckte uppenbarligen att hans hobby var värd risken, att han sedan inte gjorde en ordentlig riskbedömning är knappast någon annans problem.
Citera
2008-03-31, 14:03
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morris
80 målningar? något som du verkar "glömt" att tala om i denhär tråden, känns som att du sabbat hela stan och förtjänar din böter.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=647212

Varför får jag: "Du angav ett ogiltigt Ämne. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta den webbansvarige." när jag klickar på länken.

Det är väl inte mer censur på flashback???

Till topic: Jag tycker att det verkar vara ett lämplgt straff för en storklottrare som du faktiskt är. Bit ihop.
Citera
2008-03-31, 15:33
Medlem
finde3213s avatar
Tyckte att denna video passar ganska bra in på topic.

http://www.youtube.com/watch?v=24Phx...eature=related
Citera
2008-03-31, 16:38
Medlem
Rymdgrodas avatar
En tunnel i mitt bostadsområde var fram till för några år sedan helt täckt av de häftigaste grafittimålningar jag någonsin sett.
Demoner, cyklopmonster och gud vet vad!
Som liten var jag rädd för dem, därför blev det lite av en "sport" att våga sig igenom tunneln.
Efter att ha beskådat dessa monster på väg till mataffären i många års tid, så upptäckte jag en dag att de hade tvättat bort alltihop!
Jag blev besviken som fan, liksom alla jag känner. Tunneln är nu helgrå, vilket känns otroligt sterilt.

Men then again, även om jag och alla i hela bostadsområdet uppskattade målningarna så är det trots allt inte vår tunnel, därför bestämmer vi inte heller hur den ska se ut.
Någon (kommunen?) äger tunnlarna som du har förskönat, och vill de inte se dina målningar så är de i sin fullaste rätt att tvätta bort dem, vilket kostar en massa pengar.
Det är utan tvekan en elak princip, men det blir svårt att invända mot den.

I lagens mening har du alltså begått ett brott, men i mina ögon är du knappast "kriminell".

edit:
Jag delar alltså din subjektiva värdering, men var försiktig med att uttrycka den i rätten. Det känns nämligen lite som att du målar upp dig själv som offret i det hela.
Att du jobbar och är fläckfri har liksom inget med saken att göra, så försök att vara lite mindre defensiv och stå istället för det du gjort samt be om ursäkt, så tror jag att det går bättre.
Senast redigerad av Rymdgroda 2008-03-31 kl. 16:51.
Citera
2008-03-31, 17:05
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag tycker TS ska försöka minnas vad han skrev i ett tidigare inlägg i en tråd om graffitins negativa effekter:

Citat:
Ursprungligen postat av colours
Har inte gett mig några nämnvärda negativa effekter, inte som jag kan komma ihåg iaf. Dåliga sömn vanor och sånnt, kontakt med poliser, tjaffs med föräldrar och sånnt små tjaffs såklart, men det räknas ju inte tycker jag, det e sånnt som kan hända vem som helst endå..

Positiva effekter har jag däremot fått otroligt mycket utav graffen. Helt sjukt mycket.

Så även om jag skulle ha några större negativa effekter som jag förträngt eller glömmt bort, så skulle endå det positiva väga över så sjukt mycket.

Stor humor.
Senast redigerad av Flytande_argot 2008-03-31 kl. 17:24.
Citera
2008-03-31, 22:46
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Du verkar ju mer än lovligt dum om du tycker att det ska vara glömt och förlåtet bara för att du nu slutat måla.

Tycker det är helt rättvist och hoppas att du tvingas betala 500.000kr i böter. Se det som läropengar.
Citera
2008-03-31, 23:10
Medlem
Optirocs avatar
Det handlar knappast om 500 000kr i böter, utan skadestånd. det är alltså den summa det beräknas ha kostat att ta bort det du målat.

Sedan kan man givietvis diskutera huruvida det är "rättvist" att du får betala mer än en våldtäktsman eller liknande, men å andra sidan så visste du vad du gjorde och att det var fel!

Personligen ser jag kladd på kollektivmedel och liknande som allvarligare än nån målning i en grå tunnel. Men ur juridisk synvinkel så är det lika illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in