Bäste colours...
Jag tycker inte att frågan egentligen ligger i huruvida saken är rättvis eller inte utan snarare om den faktiskt är rimlig... Rätt och rättvisa går inte alltid hand i hand eftersom rätten är skriven och rättvisan är subjektiv.
Till saken iaf. Du kan andas ut. Det kommer inte bli tal om en halv miljon i böter!!!!!!!
Är förvånad över att ingen annan fört det här på tal.
Till att börja med sker en polisutredning som det verkar ha gjort i ditt fall. Därefter går frågan över till åklagaren som fattar beslut om han/hon ska väcka åtal. Åtalsunderlåtelse kan ske på många sätt varav ett är din egen vilja till att ersätta skadan efter bästa förmåga. (Detta behöver inte vara i pengar) Om åklagaren väcker åtal så har du rätt till en offentlig försvarare. Den kan hjälpa dej med juridiska frågor. Vid rättegång så är det domstolen som fattar beslut i frågan. Om du bedöms som skydlig (genom erkännande eller bevis) så beslutar domstolen om straffet.
Här kommer det viktiga:
Brott som begåtts före 15 års ålder är inte straffbara. Om du målade vissa målningar när du var 14 så kan dom inte räknas med.
Först ser domstolen till klottrandes omfattning i straffskalan. Jag skulle tro att det hamnar under skadegörelse som ger från böter upp till fängelse i ett år.Barn och unga under 18 år får bara i vissa specifika synnerliga svåra fall dömas till fängelse och unga mellan 18-20 om det finns särskilda skäl. I ditt fall ligger ingen grund för fängelse.
Sedan görs en straffmätning och till denna finns förmildrade omständigheter enligt brottsbalken som du omfattas av. Jag förutsätter att du målade före 21 års ålder eftersom du inte verkar så gammal. Då har man en så att säga ungdomsrabbatt i straffmätningen.
Beroende på vilket straffvärde brottet anses ha
efter straffmätningen bedöms straffet ut. För unga som dej själv är det främst sociala insatser som ska till. Det finns då ungdomsvård eller ungdomstjänst. (Hur bedömningen av det går till går jag inte in på) I vissa fall kan det vara frågan om böter enbart eller böter i kombination med ungdomsvård eller ungdomstjänst. Utgångspunkten är i vart fall att straffet ska stå i proportion till brottets straffvärde och inte de samhälleliga kostnaderna i sak. Böter är samhällets motssvarighet till skadestånd och det bedöms utifrån porportion mellan brottet (inräknat omständigheter) och botens storlek. Det är framförallt dagsböter som kan bli aktuellt för dej om du ens skulle få bötesstraff och dess maxbelopp som ens enligt lag är möjligt är 150.000:- Men summan och antal dagar fastställes med hänsyn till din inkomst som synes:
"BrB 25 kap 2 § Dagsböter skall bestämmas till ett antal av minst trettio och högst etthundrafemtio.
Varje dagsbot fastställs till ett visst belopp från och med femtio till och med ettusen kronor, efter vad som bedöms som skäligt med hänsyn till den tilltalades inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Om det finns särskilda skäl, får dagsbotens belopp jämkas.
Minsta bötesbelopp är sjuhundrafemtio kronor."
Så min vän. Hoppas du blev klokare?? Du behöver inte oroa dej. Jag skulle tro att du om du döms får möjlighet till ungdomstjänst mellan 20-50 timmar. Det är oavlönat arbete inom någon verksamhet.
Mvh //Ulrika
Til