2008-03-26, 23:31
Medlem
Jag har tidigare i mitt liv hållt på med graffiti.

Jag slutade med detta för ca 1-1,5 år sedan.
Efter att jag slutat målat, och skaffat jobb, så kommer polisen plötsligt hem till mig och hämtar mig och sätter mig i häkte, gör husransakan osv. Jag har inte målat på lätt ett halv år iaf när detta händer.

Jag är nu med i en stor utredning om graffiti och klotter.
Jag är anklgad för grov skadegörelse för uppskattningsvis en halv milijon+.
Jag riskerar att få betala över en halv milijon i böter alltså.

Jag har dock enbart gjort riktiga målningar, inge klotter och kladd. I nästan uteslutande tunnlar där ingen privat person fått lida för det, och där ingen vettig människa ens skulle störa sig på det.
För ärligt talat, vem ställer sig och glor på dom gråa väggarna i en tunnel?
Och om nån nu skulle göra det, är det inte då vackrare med ett nogrant gjort, färglat konstverk på väggen? Även om konst formen inte faller dig i smak, så är väll endå färg på väggen oavsett, bättre än en grå tråkig betong vägg?

Hursom, jag har inte klottrat, inte vandaliserat, inte förfulat, och förstört, jag har bara målat. Riktiga målningar. och inte på något privat ägt.
Detta av respekt för sammhället.

Jag har även jobb, sköter mig bra. Gör inget olagligt längre.
Är ej tidigare dömd.

Är det då rättvisst att kräva mig på 500 000kr+ och förstöra mina framtidsutsikter och planer med livet, för att jag som ung målat färg på lite väggar?
Medans våldsmänn, rånare och knarklangare mm i många fall kommer undan betydligt mycket mildare.

Jag har fått ordnig på mitt liv, har stora planer. Framtidsutsikerna var bra för mig.
Sen kommer detta, som en smäll. Mina framtids planer och ustiker är i princip förstörda om jag får en halv milijon i böter.

Straff är väll endå till för att skrämma folk och förebygga brott, och tillviss del straffa brottslingar. inte att förstöra en skötsamm ungdoms framtids utsikter?
Jag har ju redan slutat med dettta brott. långt innan polisen ens kom och tog mig.
jag har skaffat jobb. jag är på rätt bana.
Tex 20 000kr i böter hade varit jobbigt, det hade kännts, det hade varit ett sraff. Räcker inte det? Varför förstöra mitt liv, för något som inte ens skadat nån?

Jag har liksom inte utsatt någon person för nån form av skada.

Är detta verkligen rättvisst tycker ni?
Citera
2008-03-26, 23:36
Medlem
Begreppet rättvisa är något diffust och definieras på olika sätt beroendes på vem du frågar.

Min subjektiva åsikt, är att jag alltid (ja,nästan) står på medborgarnas sida när de är i konflikt med staten!

Stå på dig och lycka till!
Citera
2008-03-27, 00:11
Medlem
Nicanors avatar
Nej.

Instämmer med föregående talare, stå på dig och lycka till!
Citera
2008-03-27, 01:37
Medlem
Trist att det drabbar dig först nu, men försök inte få det till ngt annat än vad det är - d.v.s. klotter och har du orsakat skadegörelse ska du självklart stå för det och inte skattebetalarna.
Citera
2008-03-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Trist att det drabbar dig först nu, men försök inte få det till ngt annat än vad det är - d.v.s. klotter och har du orsakat skadegörelse ska du självklart stå för det och inte skattebetalarna.

Du tog orden ur min mun.
Citera
2008-03-27, 01:44
Medlem
LexSuperiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution

Varning för subjektiv åsikt:

Äh vafan om snubben har målat sådant som kan förgylla en grå betongvägg - dvs konst - är det väl lite väl jävligt kanske. Men det troliga är att TS har sprejat sina äckliga tags över hela stan och i sådana fall tycker jag han ska betala för skiten.

/ Lex
Citera
2008-03-27, 03:18
Medlem
Ser bra ut TS, såna som du ska ha dryga böter/fängelse. Synd att det kom ett halvår för sent bara.

hare
+d
Citera
2008-03-27, 03:34
Medlem
Drevets avatar
Om jag rånar ett statligt företag och inte några människor blir lidande så borde jag
inte dömas för det.

Bara för att du tycker att det är ok att måla betyder inte det att lagboen gör det.

Hade du inte målat så är chansen mindre att några skulder skulle vara inblandade, eget val från dig tycker jag. Det är väl en av riskerna man tar när du väljer att måla.
Citera
2008-03-27, 07:11
Medlem
EX351s avatar
vad har det med saken att göra att du inte gör det längre?
Citera
2008-03-27, 07:13
Medlem
Titus pollos avatar
Svaret är naturligtvis ja. Du hade valet att inte klottra. Var en man och ta konsekvenserna av ditt handlande.
Citera
2008-03-27, 07:21
Medlem
Svar: Ja.
Citera
2008-03-27, 07:23
Medlem
Sälklubbarns avatar
Vet inte om orättvist är rätt ord. Förargligt, snarare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in