2008-03-26, 23:07
Medlem
Jag är med i en stor utredning gällande graffiti.

Jag riskerar ca 5-6 hundra tusen+ i böter.
Handlar om ca 80 målningar.

Detta är en väldigt svår och komplicerad sitatuion att ta sig ur.

Änsålänge har jag inte erkännt nått.

Saken är att dom har en hel del på mig.
-Dom har bilder där man ser mig när jag målar lagligt med samma signaturer som jag är misstänkt för.
-En bild när jag målar olagligt, där man ej ser mitt ansikte, men däremot samma kläder och signatur som på dom lagliga bilderna.
-Dom har skisser på målningar och samma signaturer som finns ute och jag målat lagligt på bilderna, tagit hemmifrån mig.
-Dom har minst en eller två äckliga mesiga fittryggradslösa horungar som lagt mig under förhör. Golarhorer....

Det mesta går att förklara bort med diverse förklaringar, tex så är jag osams med en av dessa golare, skisserna är sånnt jag skissat av från målningar/målarer jag gillar osv osv.
Men allt som allt äre väldigt mycket som pekar på mig så att säga.

Så att neka allt och föröska förklara bort alla saker är deffenitivit inte hållbart i rätten tror jag.
Då kommer frågan in, om jag nekar allt endå och försöker förklara bort allt, vad händer om jag då blir dömd.
Detta handlar om ca 80 målningar iaf, kommer jag då bli dömd för alla dessa målningar, eller enbart just dom målningar dom kan bevisa helt att det e jag, tex om dom har vittnen osv.
Vad händer då om detta är samma signatur? En stil man ser att det e samma målare som gjort? Skisser dom hittat hoss mig? Vad likosm. Äre signatur och stil som spelar in, då räcker det ju att dom bevisar en eller två målningar, sen blir jag dömd för alla.

I såfall är neka allt det dummaste alternativet. För chansen att då bli dömd är övervägande, och då torskar jag dessutom som hårdast.
Men jag vet ju ej hur detta funkar ritkgit så kan ej säga ritkgit.

Annars kan jag välja att erkänna ett par målningar, tex den där jag finns på kort och ett par andra. men är det då inte samma sak där.
Om jag erkänner ett par målningar med en viss stil och signatur, sedan nekar till massa andra målningar med samma stil och signatur, blir jag då inte dömd för alla?

Erkänna i princip allt är också ett alternativ. Då kommer polisen acceptera att jag nekar till vissa saker, som dom då kommer skita i, och då kanske jag får ner böterna till ca 3-4 hundra tusen istället för en halv miljion+.

Får även då fördelen att jag då kan försvara mig i rätten och föröska vinna deras sympati osv. Sepc efterosm jag typ enbart målat riktiga målningar, rätt nogranna dessutom. I nästan uteslutande tunnlar där jag själv anser att ingen perosn störts eller tagit skada. Inge klotter alls i princip eller nån boombing eller så.
Därmed har jag en del sympati att vinna på det osv. Att jag liksom endå gjort det jag kunnat för att respekterat sammhället, och inte vart ute efter att förstöra och förfula saker utan tvärtom. Att jag slutat redan innans dom ens kom och anklagade mig för allt detta. Att jag har jobb och ordnat upp mitt liv osv.
Kan då öven söka jämnkning, och kanske få böterna reducerade till ca 100 000 tex.

Men om jämkningen inte går igenom och jag får 400 000 i böter. då äre katastrof.
har stora planer för mig själv. 400 000kr i böter kommer fucka upp och förstöra mina framtidisutsikter rätt hårt. Det vill jag ej ta del utav liksom. Spec inte pga lite jävla konst på en väggjävel.
Fucka upp min framtid för en sånhär sak. medans en som rånar, misshandlar och skadar folk osv för betydligt mildare straff i många fall. fyfan. fitt rättsystem.
Även 100 000 är alldelles för mycket. Det kommer att hänga efter mig länge, förstöra många saker och planer osv. För vad? För att jag gjort konst på någr väggar som ingen jävel endå bryr sig om? Ett brott som inte skadat någon person alls?

Ett vettigt sraff hade varit kanske 20 000, det hade kännts av, jag hade lidit av det. jag hade fått mitt straff, sen vare bra.
Att ge nån 100 000- en halv miljion i böter för nått det gjort förut och inte ens håller på med längre, som dessutom gjorts med respekt för samhället så mycket som det gått. av en person som sköter sig och har jobb osv. Det är bara löjligt. Helt överdrivet och idiotiskt.

Saken ska väll endå vara att straffa så det känns, i proportion till borttet.
Inte att förstöra och fucka upp en ungdoms framtids utsikter och planer med livet.

Yeye, så ligger det till iaf.
Så hur fan ska man göra...

MVH
Citera
2008-03-26, 23:15
Medlem
AXLETTIs avatar
Är det inte snutar och sånt pack som läser här? Jag lider iallafall med dig och hoppas det går bra. Neka och bortförklara.
Citera
2008-03-26, 23:17
Bannlyst
den enda du möjligtvis skulle kunna torska på är bilden där du målar olagligt,det ska till en jävla massa bevis till för att du ska kunna fällas för alla 80 fall. det är åklagaren som ska överbevisa rätten,inte du.

men vissa domstolar har en tendens till att skita i bevis och brukar döma efter signaturen ändå
Senast redigerad av solarius 2008-03-26 kl. 23:19.
Citera
2008-03-26, 23:20
Medlem
Säg att signaturen är en crewtag. Neka allt där det inte finns ett uppenbart sammanhang.
Citera
2008-03-26, 23:23
Medlem
Minderbinders avatar
Ni klottrare är allt ena jävla lipsillar. Framtidsutsikter schmamtidsutsikter. Don't do the crime if you can't do the time. De är jävla enkelt.

Angående hur du ska göra så kommer du få noll hjälp på detta forum. Gossarna som hänger här har spektakulärt dålig koll på hur samhället fungerar. Prata med din advokat.
Citera
2008-03-26, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Minderbinder
Ni klottrare är allt ena jävla lipsillar. Framtidsutsikter schmamtidsutsikter. Don't do the crime if you can't do the time. De är jävla enkelt.

Angående hur du ska göra så kommer du få noll hjälp på detta forum. Gossarna som hänger här har spektakulärt dålig koll på hur samhället fungerar. Prata med din advokat.

dom advokater jag har varit i kontakt med i klotterutredningar har haft en fruktansvärt dålig koll..deras uppgifter är mer att försvara skattefifflare och hitta kryphål åt dom
Citera
2008-03-26, 23:28
Medlem
Nirps avatar
Måste säga att jag tycker inte att skadeståndet + böterna är särskilt orimliga, du får väl betala ungefär vad det kostat att ta bort allting, eller? Varför skulle andra skattebetalare betala för att du inte kan låta bli att måla på platser där det inte är lagligt?

Men, för att svara på frågan, jag håller med Jamez. Crewtag låter som en rimlig förklaring och varför erkänna saker de inte kan bevisa? Blir du fälld i tingsrätten skulle jag överklaga, om det du skriver stämmer tycker jag att det vore fel om du blev dömd för alla.
Citera
2008-03-26, 23:34
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Erbjud dig att ta bort allting själv.
Köp en högtryckstvätt och en jävla massa gift och säg att du tar bort allting de pekar ut. Du kan ju alltid kalla det samhällstjänst.
Citera
2008-03-26, 23:34
Medlem
Du får nog ställa in dig på att åka på böter men att börja erkänna är ju att ge bort segern i förskott. Det som de kan bevisa kommer de sätta dit dig för och det de inte kan bevisa kommer du slippa. Det är inte upp till dig att bevisa din oskuld utan upp till dem att bevisa din skuld.
Citera
2008-03-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Måste säga att jag tycker inte att skadeståndet + böterna är särskilt orimliga, du får väl betala ungefär vad det kostat att ta bort allting, eller? Varför skulle andra skattebetalare betala för att du inte kan låta bli att måla på platser där det inte är lagligt?

Men, för att svara på frågan, jag håller med Jamez. Crewtag låter som en rimlig förklaring och varför erkänna saker de inte kan bevisa? Blir du fälld i tingsrätten skulle jag överklaga, om det du skriver stämmer tycker jag att det vore fel om du blev dömd för alla.

Inte orimliga? My good.
Dom är orimliga utan dess like.
Av flera andledningar dessutom.

Vi kan börja med detta.

Det är räknat i kostnad, 1000kr per kvadratmeter.
Man kan räkna att det kostar i snitt 8000kr för att sanrea varje målning.

Om vi säger att det är ca 10 målningar i en tunnel, då kommer det dit en sanerare som ska sanera dessa målningar.
10 * 8000kr = 80 000kr.
Det tar denna sanerare ungefär 3 timmar att sanera dessa målningar.
Är 80 000 kr ett rimligt pris att betala för 3 timmars jobb?
Tror du verkligen att det kostar så mycket att sanrea?
det är inte guld dom har i vattnet dom sanerar med. det är vatten och en högtrycks tvätt. Ibland med lite sand i vattnet.
Hans lön kanske är på 120kr timmen.

Vart går då dom resterande 79 540 kr nånstans?
Såklart det är mer utgifter än hans lön, men intefan kommer vi upp i några 80 000 på tre timmar.

Så att staten betalar sånnahär otroliga summor till sanerings bolag är något dom för stå tillsvars för, det är inte vi som bett do slösa skattepengar på att betala överdrivna fantasi summor till saneringsföretag.. det hade gått att lösa så mycket billigare.

Det är som om jag skulle öppna en städ firma som tar 30 000kr i timmen för att plockar upp fimpar på marken. Sen så fort nån kastar en fimp får dom böta 5000kr.
Sen äre bara säga, jo men vaddå, det kostar staten 5000kr att städa upp den där fimpen. Det är inte rimligt nånstans.
Dom skulle kunna ha en betydligt mycket billigare sanerings kostnad.

Sen har vi detta.

Att bekosta staten dessa pengar är inget som nån person tar någon skada utav. Att staten betalar flera milijoner till sanering, är inget som nån enskild individ lider något direkt utav(inte valt för den delen heller).
Straff ska vara i propotion till brottet, bedömt efter mänslighet. inte pengar.
Om ingen lidit för brottet. varför ska då brottsgöraren få lida så överdrivet mycket för det?
Varför ska då en person som gjort nått dummt när den var ung, som inte utsatt nån för någon ekonomisk skada elelr lidande, för lida resten av sitt liv för detta?

Att ta en milijon från staten, är som att ta 10 öre av en person.
Att jag har kostat staten tex en halv milijon, är inte samma sak som att staten ska ta en halv milijon av mig. Det blir ju fel. Det är inte samma sak att ta av staten som att ta av en enskild individ.

Tack för råden i övrigt.
Senast redigerad av colours 2008-03-26 kl. 23:51.
Citera
2008-03-26, 23:52
Medlem
Evolution!s avatar
Neka neka neka neka neka neka!

Och skulle du bli dömd ändå, överklaga & återigen neka neka neka neka neka neka...
Citera
2008-03-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Du får nog ställa in dig på att åka på böter men att börja erkänna är ju att ge bort segern i förskott. Det som de kan bevisa kommer de sätta dit dig för och det de inte kan bevisa kommer du slippa. Det är inte upp till dig att bevisa din oskuld utan upp till dem att bevisa din skuld.

Ja men frågan är ju om jag blir bevisad i tex 5 fall där jag nekar, då framstår jag som otrovädrig. Och om jag i dessa 5 fall skriver en viss signatur, med en viss stil, kommer då inte detta plus min otrovärdighet räcka som ett godkännande att det då e jag som gjort alla andra målningar med den stilen och signaturen.
På så vis kanske jag torskar för allt dom väljer att lägger på mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in