2008-05-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colours
Att ge nån 100 000- en halv miljion i böter för nått det gjort förut och inte ens håller på med längre, som dessutom gjorts med respekt för samhället så mycket som det gått. av en person som sköter sig och har jobb osv. Det är bara löjligt. Helt överdrivet och idiotiskt.
Men okej då skiter vi i det då! Likaså kan vi lägga ned alla brottsutredningar med hänvising till att gärningsmannen inte längre håller på denna typ av brottslighet längre.
Citat:
Saken ska väll endå vara att straffa så det känns, i proportion till borttet.
Inte att förstöra och fucka upp en ungdoms framtids utsikter och planer med livet.
Det är därför man inte ska begå brott. Och det är därför som samhället bestraffar.
Citera
2008-05-21, 13:09
Medlem
gurkan???s avatar
Citat:
Inte orimliga? My good.
Dom är orimliga utan dess like.
Av flera andledningar dessutom.

Vi kan börja med detta.

Det är räknat i kostnad, 1000kr per kvadratmeter.
Man kan räkna att det kostar i snitt 8000kr för att sanrea varje målning.

Om vi säger att det är ca 10 målningar i en tunnel, då kommer det dit en sanerare som ska sanera dessa målningar.
10 * 8000kr = 80 000kr.
Det tar denna sanerare ungefär 3 timmar att sanera dessa målningar.
Är 80 000 kr ett rimligt pris att betala för 3 timmars jobb?
Tror du verkligen att det kostar så mycket att sanrea?
det är inte guld dom har i vattnet dom sanerar med. det är vatten och en högtrycks tvätt. Ibland med lite sand i vattnet.
Hans lön kanske är på 120kr timmen.

Vart går då dom resterande 79 540 kr nånstans?
Såklart det är mer utgifter än hans lön, men intefan kommer vi upp i några 80 000 på tre timmar.

.

Va fan!? Du har utfört väldigt många fall av direkt skadegörelse, och du gnäller om notan? Jag kan hålla med om att det är orimligt, men det är för att kostnaden borde vara det dubbla minst... Du kan ju inte bara ta in kostnaden för saneringsbolaget i kalkylen (men det är klart att du bara gör det, du är ju en jävla idiot) du bör ta in polisens kostnader, rättsliga kostnaderna plus andra indirekta kostnader till dina barnsliga aktiviteter.

Hoppas att du torskar dit, och tvingas leva på existensminimum på grund av skulder till staten!
Citera
2008-05-21, 13:16
Medlem
saprofyt.s avatar
Haha, sitta här och säga att så många som möjligt ska åka fast när man själv är en jävla pedofil som borde sitta inne på 10 år.
Citera
2008-05-21, 17:48
Medlem
Fan det är rätt komiskt.. Lever man efter en kultur så får man väl ta konsekvenserna av att resten av världen inte riktigt har samma åsikt som en själv.... Annars måla i ditt eget jvla vardagsrum !!!!!

Angående det med kostnader, Nu vet jag ju inte om du har målat vägg eller tåg. Men för tågen vet jag att tågsetet går ur trafik så snart som möjligt och används inte förrns det är sanerat ( Firman vill inte ge några grafitti nissar cred och åka runt med deras taggar) Och de kostnaderna drar lätt iväg några 10 k Kronor för en dags stillestånd.

Men om du inte känner för o stå för det du gör så börja teckna kroki eller måla akvarell eller något annat. Men Sluta för fan o tjut !!!!!!!!!
Citera
2008-05-22, 09:47
Medlem
Intressant artikel i dagens vlt, känns relevant i denna tråd.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=766452
Citera
2008-05-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon72

Visar ju bara att de summor om hur mycket klottret kostar samhället är sjukt jävla överdriva. Visst kostar det mycket om man bestämmer sig för att det kostar mycket! "Oj en tag, vad ska det kosta att sanera den? EN MILJARD!?" Och sen dan efter rubrikerna "Klottret kostar samhället EN MILJARD!!!"

Bra för 'Erik' att han vart rättvist behandlad till slut.
Citera
2008-05-22, 10:24
Medlem
Destiny048s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon72

Ibland går faktiskt snubbarna som bestämmer för långt
Citera
2008-05-22, 11:06
Medlem
Foveas avatar
Kan bara hålla med 'nekarna' här. Neka på.

Sverige är ju ändå ett ganska snällt land mot brott, i vissa fall räcker det väl till och med att neka mot att man kände till lagen man brutit mot så går man fri.

Om jag nånsin gör något brottsligt är jag smart nog att inte åka dit, men när jag var grabb åkte jag in i en rutinkontroll med moppen.

Jag hade precis haft sönder ljuddämparen så den dundrade som satan. Polisen tog in mig, frågade hur snabbt moppen gick. 'Runt 50' sa jag. Dom garvade och trodde att 'Nu jävlar ska den här illbattingen få'.

Dom testar den, dom mäter 51 exakt, jag hånler.

Polisen informerar mig dock om att jag blir skyldig till 3 brott.
Olaga trimning
Olovlig körning (Hade inget förarbevis
Skattebrott

De senare 2 tillkom eftersom mopeden fick över 40km/h eller vafan det var klassades den som lätt motorcykel och då ska den skatteregistreras och jag ska ha förarbevis.

Jag kunde ju inte direkt säga nåt, så jag höll min och sa 'Ok'.

Någon/några veckor senare ringer en polis eller åklagare eller vad det nu var.

Han: Visste du om att det klassificeras som lätt motorcykel?
Jag: Nope (Detta var visserligen sant)
Han: Ok, då avskriver vi fallet. Gott liv!

Så enkelt var det.

En annan gång, full och glad på midsommar, står jag och begrundar en vägg, och gjorde vad som till synes kunde misstänkas vara urinering (Men så var det ju självklart inte eftersom ingen bör vara dum nog att erkänna även ett ringa brott på ett allmänt forum).
Polisbil glider upp, och en kvinnopolis kliver ur. Vid det här läget har dock polarna såklart varskott mig o detta, så jag har, enligt polisen, hunnit dra upp gylfen och knäppt byxorna innan hon kommer fram. Det är urin på väggen, och medan hon går mot mig håller jag ju på att knäppa mina byxor så det är ett ganska uppenbart fall.

'Jaha, olovlig urinering, det här åker du dit för' säger hon.
'Nu förstår jag inte riktigt vad du menar' förklara jag.
'Jag såg dig, det är ingen ide att neka. Få se dina ID-handlingar' fortsätter hon.
'Här har inte pinkats nånstans' menar jag samtidigt som hon skriver ner all min info.
'Om du fortsätter neka ses vi i Uppsala tingsrätt' förklarar hon.
'Då ses vi där, puss sålänge' avslutar jag (Detta var väl lite väl provokativt.

Sen försvann hon och inget har hänt sen dess. Det var väl en 4 år sen, så jag tror det är ganska avskrivet.

Nu kan jag självklart inte jämföra något av det här med detta brott, men faktum kvarstår att det inte är så jävla lätt att fällas för brott i Sverige, och med tanke på den workload åklagarmyndigheten just nu har är det ännu svårare för dom att älta genom ett fall och lägga ner resurser på någon som inte erkänt något.

Crewtag och neka.
Huruvida du väljer att erkänna målningen där dina kläder är med på bild är ju upp till dig. Har du jeans och svart luvtröja så är det bara att blåneka. Det var ju varenda jävel. Springer du runt i clown-kostym blir det jobbigare.

Dom här bilderna dom hittade hos dig. Förhoppningvis hade du lite andra bilder än bara dina.

Dom här moralkakorna man får lära sig om att det är bäst att erkänna, dom är det bara att glömma. Skulle de erbjuda dig något avtal (Vilket inte existerar i Sverige vad jag vet) där du får strafflindring är det ju klart man kan överväga, men som sagt. Tror inte Sverige erbjuder det.
Citera
2008-05-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Visar ju bara att de summor om hur mycket klottret kostar samhället är sjukt jävla överdriva. Visst kostar det mycket om man bestämmer sig för att det kostar mycket! "Oj en tag, vad ska det kosta att sanera den? EN MILJARD!?" Och sen dan efter rubrikerna "Klottret kostar samhället EN MILJARD!!!"

Bra för 'Erik' att han vart rättvist behandlad till slut.
Tycker gott att han kunde ha fått betala mer än 38 000; det borde ju även dömas ut ett skadestånd för "sveda och värk", typ, alltså att fastighetsägaren fått lida av hans klotter tills det sanerats. De borde ha lagt på några tusen till, det hade bara varit bra.
Citera
2008-05-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Tycker gott att han kunde ha fått betala mer än 38 000; det borde ju även dömas ut ett skadestånd för "sveda och värk", typ, alltså att fastighetsägaren fått lida av hans klotter tills det sanerats. De borde ha lagt på några tusen till, det hade bara varit bra.

Ja men dina åsikter är inte värda ett skit. Inte mina heller för den delen. Men uppenbarligen var det helt korrekt att han fick betala mindre.
Citera
2008-05-22, 11:59
Bannlyst
Citat:
Inte orimliga? My good.
Dom är orimliga utan dess like.
Av flera andledningar dessutom.

Vi kan börja med detta.

Det är räknat i kostnad, 1000kr per kvadratmeter.
Man kan räkna att det kostar i snitt 8000kr för att sanrea varje målning.

Om vi säger att det är ca 10 målningar i en tunnel, då kommer det dit en sanerare som ska sanera dessa målningar.
10 * 8000kr = 80 000kr.
Det tar denna sanerare ungefär 3 timmar att sanera dessa målningar.
Är 80 000 kr ett rimligt pris att betala för 3 timmars jobb?
Tror du verkligen att det kostar så mycket att sanrea?
det är inte guld dom har i vattnet dom sanerar med. det är vatten och en högtrycks tvätt. Ibland med lite sand i vattnet.
Hans lön kanske är på 120kr timmen.

Vart går då dom resterande 79 540 kr nånstans?
Såklart det är mer utgifter än hans lön, men intefan kommer vi upp i några 80 000 på tre timmar.

Så att staten betalar sånnahär otroliga summor till sanerings bolag är något dom för stå tillsvars för, det är inte vi som bett do slösa skattepengar på att betala överdrivna fantasi summor till saneringsföretag.. det hade gått att lösa så mycket billigare.

Det är som om jag skulle öppna en städ firma som tar 30 000kr i timmen för att plockar upp fimpar på marken. Sen så fort nån kastar en fimp får dom böta 5000kr.
Sen äre bara säga, jo men vaddå, det kostar staten 5000kr att städa upp den där fimpen. Det är inte rimligt nånstans.
Dom skulle kunna ha en betydligt mycket billigare sanerings kostnad.

Sen har vi detta.

Att bekosta staten dessa pengar är inget som nån person tar någon skada utav. Att staten betalar flera milijoner till sanering, är inget som nån enskild individ lider något direkt utav(inte valt för den delen heller).
Straff ska vara i propotion till brottet, bedömt efter mänslighet. inte pengar.
Om ingen lidit för brottet. varför ska då brottsgöraren få lida så överdrivet mycket för det?
Varför ska då en person som gjort nått dummt när den var ung, som inte utsatt nån för någon ekonomisk skada elelr lidande, för lida resten av sitt liv för detta?

Att ta en milijon från staten, är som att ta 10 öre av en person.
Att jag har kostat staten tex en halv milijon, är inte samma sak som att staten ska ta en halv milijon av mig. Det blir ju fel. Det är inte samma sak att ta av staten som att ta av en enskild individ.

Tack för råden i övrigt.
Men för fan trött på alla sådana här trådar, ta ditt straff nu de är du värd.
Ditt eget fel så det får gärna svida lite.

Och som en övre talare sa, måla i ditt eget jävla rum ifall du nu vill hålla på med sådan skit.
Senast redigerad av Zacay 2008-05-22 kl. 12:02.
Citera
2008-05-22, 12:08
Medlem
Golgessons avatar
Det låter som om du är en riktig jävla nöt. Skyll dig själv.

Edit: Hoppas du åker dit bigtime. Om du inte gör det. Vem fan betalar då för kalaset!?
Senast redigerad av Golgesson 2008-05-22 kl. 12:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in