2016-12-08, 01:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugrekorder
För att återknyta lite till det ursprungliga fallet, advokaten som hela tiden talar väl om Ingela. Jag antar att han får betalt av den svenska staten för att föra hennes talan? Får han det löpande via brottsmålet som fortfarande är öppet eller sker det för tillfället via välgörenhet och först när hon kommer hem så får staten en saftig räkning av han?

Njae. Jag är inte säker på det, hans förordnande torde väl bara gälla brottmålet i Sverige? Sticker hon under pågående förhandling och trasdlar fast sig utomlands och advokaten lägger ned tid på att få hem henne därifrån så gäller det ju inte saken i Sverige.

Statens hjälp, om man begär det, består väl i att försöka se till att man har möjlighet till ett adekvat försvar men jag är tveksam till att staten är skyldig att tillhandahålla advokathjälpen?
Men man kanske kan låta Ingela få nyttja lite av biståndsbugeten, hon ser ju lite romsk ut, kanske kan engager Mona att låna från någon fond
Citera
2016-12-08, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vad indikerar att de skulle göra det?

Läs den länkade tidningsartikeln!
Citera
2016-12-08, 01:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Läs den länkade tidningsartikeln!

Det "kan", det är fakultativt uttryckt (möjlighet finns) och inte tvingande.
Citera
2016-12-08, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag kan inte annat än att hålla med och det kanske redan är gjort men för att undvika press på Etiopien så kanske denna hemlighålls från media från Ingela och Ingelas advokats sida.

Kan mycket möjligt bara bli att helt plötsligt så är Ingela hemma och Etiopien ser ut som ett land som är sympatiskt och snällt.

Det är mycket mer politik och tyst diplomati som händer bakom kulisserna än vad vi någonsin kommer att få veta.

Sen vad det leder till är ingen som vet.

Det kanske till och med finns en tyst och informell överenskommelse att Ingela kommer ingenstans.

Det är så mycket cloak and dagger skit som händer som varken jag eller ni någonsin får veta om i många fall.

Du verkar väl insatt i sadana här överföringsärenden. Har du personlig erfarenhet? Eller träffat manga i liknande situationer?
Citera
2016-12-08, 09:26
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Du verkar väl insatt i sadana här överföringsärenden. Har du personlig erfarenhet? Eller träffat manga i liknande situationer?

Jag har personlig erfarenhet.
Citera
2016-12-08, 13:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Maximalt 30 år.

Citat:
Preskriptionstiden kan alltsa enligt aklagaren förlängas till maximalt 30 ar, da hon redan har delgetts misstanke om brott.

Ja just det.

Preskriptionstiden kan förlängas till maximalt 30 år men det är inte tvingande.
Citera
2017-03-06, 11:02
Medlem
skippers avatar
Är hon tillbaka i Sverige eller kvar? Är hon fortfarande "dödligt" sjuk? Länge sedan jag ramlade på något nytt i ämnet.
Citera
2017-03-06, 16:11
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Är hon tillbaka i Sverige eller kvar? Är hon fortfarande "dödligt" sjuk? Länge sedan jag ramlade på något nytt i ämnet.

Hade hon kommit tillbaka, eller ens blivit beviljad en överflyttning till Sverige, så hade vi nog läst om det i pressen.
Citera
2017-03-06, 16:21
Medlem
skippers avatar
Citat:
Hade hon kommit tillbaka, eller ens blivit beviljad en överflyttning till Sverige, så hade vi nog läst om det i pressen.

Absolut är det så. Däremot kan man ju missa en nyhet eller två någon dag. (Inom det ämnet är när folkkära artister/aktörer går o dör när man är på semester, då kan det gå att jag lever flera år i okunskap av deras frånfälle)
Citera
2017-03-25, 15:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget har blivit omnämnt i media.

Citat:

Naturligtvis är det så.

Hade IJ blivit beviljad överflyttning från Etiopien till Sverige hade vi kunnat läsa om detta i svensk media. Så har inte skett så hon befinner sig fortfarande i etiopiskt fängelse.
Citera
2017-03-25, 17:48
Medlem
Men låt henne stanna där, blir billigare för Sverige än att låsa in henne här.
Citera
2017-03-25, 18:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett x antal år.

Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Men låt henne stanna där, blir billigare för Sverige än att låsa in henne här.

Hon har nog stora möjligheter att kunna bli kvar där. Åtminstone för ytterligare ett x antal år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in