Citat:
Jag tror att fallet Annika Östberg ligger en sån som Ingela Jansson i fatet. Östberg satt inte särskilt länge i svenskt fängelse efter att ha förts över från den amerikanska fångvården, och det har säkert inte gått andra länder förbi. Fast det är ju förstås bara mina egna spekulationer.
Östberg gjorde den tiden som hon skulle göra enligt svensk verkställelse av ett straff.
Östberg hade suttit så länge i USA redan så när hon väl fick tidsbestämt straff, vilket är ett krav att få för en överföring till Sverige, så hade hon nästan suttit 2/3 av det straffet redan när hon kom till Sverige.
Sverige har som policy att aldrig omvandla straff som vissa länder gör utan bara tar över straffets längd men svenska regler för hur straffet avtjänas gäller som 2/3, permissioner, osv.
I beslutet så skall Sverige ange hur straffet skall verkställas.
Dvs omvandling eller som det är bestraffat.
Bodström gjorde en omvandling för någon diplomatdotter där Sverige hade angett att det skulle vara fortsatt avtjäning men det blev en omvandling så straffet blev mycket läge.
Exakt hur ovan gick till kommer jag inte ihåg men det blev ett jävla liv.
Andra länder, som USA, vet att straffen för liknande brott i Sverige är väldigt låga och en omvandling skulle ge drastiskt lägre tid och lägger man till 2/3 perspektivet så blir dessa länder inte alls glada.
Känner en kille som fick 12 år i USA.
Satt drygt två år i USA innan överföring till Holland som omvandlade straffet till 3,5 år och med deras regler hur man avtjänar straffet så gick han fri nästan direkt.