2016-12-07, 20:42
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Jag tror att fallet Annika Östberg ligger en sån som Ingela Jansson i fatet. Östberg satt inte särskilt länge i svenskt fängelse efter att ha förts över från den amerikanska fångvården, och det har säkert inte gått andra länder förbi. Fast det är ju förstås bara mina egna spekulationer.

Östberg gjorde den tiden som hon skulle göra enligt svensk verkställelse av ett straff.

Östberg hade suttit så länge i USA redan så när hon väl fick tidsbestämt straff, vilket är ett krav att få för en överföring till Sverige, så hade hon nästan suttit 2/3 av det straffet redan när hon kom till Sverige.

Sverige har som policy att aldrig omvandla straff som vissa länder gör utan bara tar över straffets längd men svenska regler för hur straffet avtjänas gäller som 2/3, permissioner, osv.

I beslutet så skall Sverige ange hur straffet skall verkställas.

Dvs omvandling eller som det är bestraffat.

Bodström gjorde en omvandling för någon diplomatdotter där Sverige hade angett att det skulle vara fortsatt avtjäning men det blev en omvandling så straffet blev mycket läge.

Exakt hur ovan gick till kommer jag inte ihåg men det blev ett jävla liv.

Andra länder, som USA, vet att straffen för liknande brott i Sverige är väldigt låga och en omvandling skulle ge drastiskt lägre tid och lägger man till 2/3 perspektivet så blir dessa länder inte alls glada.

Känner en kille som fick 12 år i USA.

Satt drygt två år i USA innan överföring till Holland som omvandlade straffet till 3,5 år och med deras regler hur man avtjänar straffet så gick han fri nästan direkt.
Citera
2016-12-07, 20:47
Medlem

Så håller du med mig om att Östberg-fallet är negativt för Jansson eller inte? Kunde inte riktigt utläsa det i din annars utmärkta text.
Citera
2016-12-07, 20:48
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag tror att fallet Annika Östberg ligger en sån som Ingela Jansson i fatet. Östberg satt inte särskilt länge i svenskt fängelse efter att ha förts över från den amerikanska fångvården, och det har säkert inte gått andra länder förbi. Fast det är ju förstås bara mina egna spekulationer.
Kanske, men hur långt straff är IJ dömd till i Etiopien egentligen?
AÖ satt 28 år i USA och 2 år till i Sverige så när ska hon anses ha sonat sitt brott? Är inte många som totalt sett suttit längre i Sverige i modern tid.
Citera
2016-12-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212

Känner en kille som fick 12 år i USA.

Satt drygt två år i USA innan överföring till Holland som omvandlade straffet till 3,5 år och med deras regler hur man avtjänar straffet så gick han fri nästan direkt.

Du är då vältalig för att umgås med slikt folk!
Citera
2016-12-07, 20:56
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Så håller du med mig om att Östberg-fallet är negativt för Jansson eller inte? Kunde inte riktigt utläsa det i din annars utmärkta text.

Det är varken till eller från för just Östberg fallet har inget med Ingela att göra på någon nivå för det är väldigt olika fall och tror inte att Etiopien bryr sig om Östberg eller ens vet att fallet Östberg existerar.

Östberg fallet var extremt komplicerat. Inte minst för att Östberg satt på obestämd tid i state prison.

Där gäller inte avtalet om överföring av straffade personer till deras eget hemland.

När du åker dit på state-level så måste guvenören först godkänna en överföring och SEN USA´s fedrala regering.

Sitter du på federal nivå så är det straightforward.

Ingelas fall är inte vanligt på någon nivå med tanke på hela historien som ledde till att Ingela sitter där hon sitter just nu.

Jag är frestad att säga att om man är så jävla dum i huvudet som Ingela har varit i denna fars så förtjänar man det man får men med det sagt så får nog humanismen i mig segra.

Slänger vi så mycket pengar på annan skit så kan vi lika gärna ta hem fanskapet.
Citera
2016-12-07, 21:01
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Du är då vältalig för att umgås med slikt folk!

Tack för komplimangen
Citera
2016-12-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Nej.

Det görs av Ingela till Etiopiens regering och ingen annan.

Ingela måste göra detta själva.

Om det är gjort eller ej har jag ingen aning om.

Får hon ja där så tar Etiopiens regering kontakt med Sveriges regering och underrättar denna om deras beslut.

Därefter ligger bollen hos Sverige och Sverige har som generell policy att ge bifall.

Med tanke pa att hon har en advokat, om uttalar sig i tidningarna titt som tätt, borde denne rimligen ha sett till att inlämna en framställan för länge sedan!
Citera
2016-12-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Här kan ni själva läsa artikeln som länkades till i inlägg 966 för två månader sedan:

(FB) Ingela Jansson - storsvindlare - dömd i Etiopien

Preskriptionstiden kan alltsa enligt aklagaren förlängas till maximalt 30 ar, da hon redan har delgetts misstanke om brott.
Citera
2016-12-07, 22:35
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Preskriptionstiden kan alltsa enligt aklagaren förlängas till maximalt 30 ar, da hon redan har delgetts misstanke om brott.

Jag kan inte annat än att hålla med och det kanske redan är gjort men för att undvika press på Etiopien så kanske denna hemlighålls från media från Ingela och Ingelas advokats sida.

Kan mycket möjligt bara bli att helt plötsligt så är Ingela hemma och Etiopien ser ut som ett land som är sympatiskt och snällt.

Det är mycket mer politik och tyst diplomati som händer bakom kulisserna än vad vi någonsin kommer att få veta.

Sen vad det leder till är ingen som vet.

Det kanske till och med finns en tyst och informell överenskommelse att Ingela kommer ingenstans.

Det är så mycket cloak and dagger skit som händer som varken jag eller ni någonsin får veta om i många fall.
Citera
2016-12-07, 22:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-analys

Vad indikerar att de skulle göra det?
Citera
2016-12-08, 00:21
Medlem
fast är det inte skillnad att ha att göra med etiopien o usa??? känns lite som vilda västern i etiopien medans det är lite mer civiliserat i usa.

tror det är kört för IJ...

finns ingen opinion i sverige som vill ha hem IJ..antar jag...var ju lite av ett "drev" i östbergs fall liksom med läkaren som är fast (fast han är inte kriminell så det är en annan historia...)
Senast redigerad av RedBlueGreen 2016-12-08 kl. 00:31.
Citera
2016-12-08, 00:58
Medlem
flugrekorders avatar
För att återknyta lite till det ursprungliga fallet, advokaten som hela tiden talar väl om Ingela. Jag antar att han får betalt av den svenska staten för att föra hennes talan? Får han det löpande via brottsmålet som fortfarande är öppet eller sker det för tillfället via välgörenhet och först när hon kommer hem så får staten en saftig räkning av han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in