2016-04-20, 17:40
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det finns väl heller inget utlämningsavtal mellan Etiopien och Sverige?

Hon måste ha vetat innan hon åkte dit för människosmuggling och bedrägeri att straffen är hårda i detta land. 23 års fängelse blev ju domen.

Så tänker inte sådan där skojare. Konsekvensanalys är inte deras starka sida. Dom har inte en tanke på att åka dit.

Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Hon har ändå inga pengar att betala med. Hoppas hon lider i fäfängelset och att hon förhoppningsvis blir våldtagen och får många sjukdomar. Det är väll tyvärr ett önsketänkande för UD ser väll till att hon har det bra.

Om du läser lite bättre innan du ger dig in i debatten så förstår du VARFÖR hon borde komma hit. Så länge man inte ens kan delge henne något så finns det ingen chans till pengar. Får man hit henne så blir det en annan sak. Även om dom inte får pengar så kan dom i varje fall bli kvitt skulderna vilket nog är en j-vla lättnad för dom lurade.
Citera
2016-04-20, 17:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Det finns ett gammalt ofta använt uttryck:

"If you can not do the time - do not do the crime".

Det finns inga som helst anledningar att lägga två strån i kors för denna kriminella kvinna. Hon är vuxen och har valt sitt liv, att vara kriminell. Hon har valt att vara det i ett av världens rövhål till länder. Hon har fått ett mycket hårt straff. Den risken måste hon varit medveten om när hon gjorde sina brott. Nu får hon naturligtvis stå sitt kast och ta konsekvenserna med vad allt det innebär. Det är det som kallas att vara vuxen.

Jag får lite intrycket att man liksom haft överseende med henne, att man bagatelliserat hennes tidigare brott med någon slags presumtion att hon nog är lite bakom flötet och inte riktigt är ansvarig.
Citera
2016-04-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Så tänker inte sådan där skojare. Konsekvensanalys är inte deras starka sida. Dom har inte en tanke på att åka dit.

Om du läser lite bättre innan du ger dig in i debatten så förstår du VARFÖR hon borde komma hit. Så länge man inte ens kan delge henne något så finns det ingen chans till pengar. Får man hit henne så blir det en annan sak. Även om dom inte får pengar så kan dom i varje fall bli kvitt skulderna vilket nog är en j-vla lättnad för dom lurade.

Och så ska hon ha ny skyddad identitet för att lura några andra?
Citera
2016-04-20, 17:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
25 års fängelse i Etiopien.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon tänkte sig kanske en behaglig tillvaro som välbärgad vit i ett land där hon inte skulle bli utlämnad till ett svenskt fängelsestraff.

Det skulle jag kunna förstå - under förutsättning att hon inte begick nya brott.

Att begå brott i ett land som detta och åka fast, då är det betydligt bättre att bli utlämnad till Sverige.

Nu ångrar hon sig förstås men nu är det för sent. Har nu suttit i fängelse där i ca 6 år av ett utdömt straff på 25 år. Nu tror jag inte att hon kommer att behöva sitta av alla dessa år och kommer nog på sikt att skickas tillbaka till det land hon flydde ifrån.

Dock är Etiopien känt som ett "besvärligt" land gällande utlämningar av andra länders medborgare. Kan ta ytterligare ett antal innan hon sätter fötterna på svensk mark.

Är hennes 12-åriga dotter kvar i Etiopien eller har hon kommit tillbaka?
Citera
2016-04-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det skulle jag kunna förstå - under förutsättning att hon inte begick nya brott.

Att begå brott i ett land som detta och åka fast, då är det betydligt bättre att bli utlämnad till Sverige.

Nu ångrar hon sig förstås men nu är det för sent. Har nu suttit i fängelse där i ca 6 år av ett utdömt straff på 25 år. Nu tror jag inte att hon kommer att behöva sitta av alla dessa år och kommer nog på sikt att skickas tillbaka till det land hon flydde ifrån.

Dock är Etiopien känt som ett "besvärligt" land gällande utlämningar av andra länders medborgare. Kan ta ytterligare ett antal innan hon sätter fötterna på svensk mark.

Är hennes 12-åriga dotter kvar i Etiopien eller har hon kommit tillbaka?

Eftersom man inte verkade ta hennes brottslighet i Sverige på allvar utan hon fick skyddad identitet och nya möjligheter att begå brott (och då dra på sig mer hot?!?) Så tänkte hon väl att eftersom Etiopien är en diktstur och väl betraktas som u-land att de är dumma och att hon säkert klara sig.

Jag vet inte ens om hon hade dotter med sig uppriktigt sagt. Om inte hon är hos fadern (gav han tillstånd till att hon skulle ha dottern med?) så borde hon väl vara i familjehem eller något (hon hade väl blivit dömd till fängelse när hon stack så något sådant borde väl varit igång antar jag).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-20 kl. 18:38.
Citera
2016-04-20, 19:35
Medlem
Om jag hade fordringar på denna kvinna, skulle min hämndlystna sida gilla att hon sitter i etiopiskt fängelse. Här i Sverige klarade rättsväsendet ändå inte av att hantera henne. Skulle jag få pengar om hon kom hit? Verkar ju inte så. Då skulle jag trivas med tanken på att hon bundit ris åt egen rygg i sin uppblåsta tro på sig själv. Du åkte dit, bitch! Du valde din väg själv!
Om "vi" inte bryr oss för att få Dawit Isaak fri, varför ska vi bry oss om denna människa som helt klart medvetet begått laglösa handlingar gång på gång och till slut åkte fast...?
Citera
2016-04-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Hon är dömd för bedrägerier, det är inte impulsstyrda tillgreppsbrott att hon snattat bijouterier på NK som hon plötsligt måste ha när hon ser dem...
Citera
2016-04-20, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binju
Om jag hade fordringar på denna kvinna, skulle min hämndlystna sida gilla att hon sitter i etiopiskt fängelse. Här i Sverige klarade rättsväsendet ändå inte av att hantera henne. Skulle jag få pengar om hon kom hit? Verkar ju inte så. Då skulle jag trivas med tanken på att hon bundit ris åt egen rygg i sin uppblåsta tro på sig själv. Du åkte dit, bitch! Du valde din väg själv!
Om "vi" inte bryr oss för att få Dawit Isaak fri, varför ska vi bry oss om denna människa som helt klart medvetet begått laglösa handlingar gång på gång och till slut åkte fast...?

Hon har åkt fast gång på gång också.
Citera
2016-04-20, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hon har åkt fast gång på gång också.

Patetiskt,,,,av Sverige
Citera
2016-04-20, 20:29
Medlem
Kan man inte tänka sig att efter allt svenskt skrikande om Frige Dawit Isaac
kombinerat med att det är Billigt att ha folk fängslade i Etiopien så får hon
nog sitta där merparten av sin tid - OM ingen Köööpeeer Ut henne.

Men VEM Vill BETALA för att få hem denna kriminella skojarkvinna?
Citera
2016-04-20, 20:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eritrea och Etiopien.

Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Kan man inte tänka sig att efter allt svenskt skrikande om Frige Dawit Isaac
kombinerat med att det är Billigt att ha folk fängslade i Etiopien så får hon
nog sitta där merparten av sin tid - OM ingen Köööpeeer Ut henne.

Men VEM Vill BETALA för att få hem denna kriminella skojarkvinna?

Den här mannen sitter ju i Eritrea som numera är ett, antar jag, självständigt land från Etiopien.

IJ kommer säkerligen att få sitt ett bra tag till men inte alla de 25 år hon dömdes till. Under försättning, som du också skrev, att ingen köper henne fri.
Citera
2016-04-20, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skulle någon få tillbaka sina pengar om IJ kom till Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Binju

Det kan jag knappast tänka att någon av dem hon lurat skulle få tillbaka sina pengar. Svindlerskan själv har ju inga pengar utan enbart skulder.

IJ valde faktiskt själv att resa till Etiopien. Ingen tvingade henne dit. Väl där begick hon nya brott.

Om hon ville fortsätta sin brottsliga verksamhet utomlands så finns det betydligt "bättre" länder att göra detta i än i Etiopien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in