Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-27, 13:26
Medlem
murder_us avatar
Jag är allvarligt sugen på att starta en namninsamling MOT att ta hem den falska fettsäcken.
Hur många skulle skriva på tror ni ?
Citera
2014-07-27, 14:39
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Du har helt fel! Det finns en dokumentär om detta och detta har även behandlats tidigare i tråden, så tyvärr. gör om gör rätt..

Se ovan!
Du har fel! Jag har sett dokumentären och den handlar om de omedelbara effekterna dvs allt arbete med att reda upp de falskeligen utgivna krediterna, i slutändan så behöver naturligtvis inte den betala som faktiskt inte tagit en kredit - oavsett om någon lagförs för brottet eller ej. Begriper du inte detta så bör du läsa på om elementära rättsliga principer.
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Jag är allvarligt sugen på att starta en namninsamling MOT att ta hem den falska fettsäcken.
Hur många skulle skriva på tror ni ?
Frågan är vem Aftonbladet helst skulle verka för att "ta hem". Svindlaren Ingela Jansson har fördelen av att vara kvinna i ett land som anses fängsla svenska beväpnade äventyrare maskerade till journalister (Schibbye & Persson) samtidigt som det antagligen kliar i fingrarna på Gambiaresenären Lena Mellin och lögnaren Jan Helin att försöka "få hem" negern David Jassy som kallblodigt mördade en man i USA över en skitsak.
Senast redigerad av GinaCaranoFan 2014-07-27 kl. 14:44.
Citera
2014-07-27, 14:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GinaCaranoFan
Du har fel! Jag har sett dokumentären och den handlar om de omedelbara effekterna dvs allt arbete med att reda upp de falskeligen utgivna krediterna, i slutändan så behöver naturligtvis inte den betala som faktiskt inte tagit en kredit - oavsett om någon lagförs för brottet eller ej. Begriper du inte detta så bör du läsa på om elementära rättsliga principer.

Frågan är vem Aftonbladet helst skulle verka för att "ta hem". Svindlaren Ingela Jansson har fördelen av att vara kvinna i ett land som anses fängsla svenska beväpnade äventyrare maskerade till journalister (Schibbye & Persson) samtidigt som det antagligen kliar i fingrarna på Gambiaresenären Lena Mellin och lögnaren Jan Helin att försöka "få hem" negern David Jassy som kallblodigt mördade en man i USA över en skitsak.
Självklart får den som inte kan visa att det är Ingela som svindlat betala för de skulder som blir - dessutom innebär det ju andra problem så länge bedrägerierna inte är kopplade till Ingela.

Citat:
Det som inte framgår i rättegången är alla räkningar Ingela orsakade mig privat som inte gick och bevisa om det var hon eller jag som orsakat som jag faktiskt fick betala. Jag levde på socialbidrag och fick betala av ett par tusen i månaden av socialbidraget i skulder hon orsakade mig.
(FB) Ingela Jansson - storsvindlare - dömd i Etiopien
Citera
2014-07-27, 15:08
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Självklart får den som inte kan visa att det är Ingela som svindlat betala för de skulder som blir - dessutom innebär det ju andra problem så länge bedrägerierna inte är kopplade till Ingela.
Åhå, så Sverige har infört negativ avtalsbindning? När då och länka gärna!

Bevisbördan ligger givetvis hos kreditgivarna, sluta upp med dina dumheter!
Citera
2014-07-27, 15:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Åhå, så Sverige har infört negativ avtalsbindning? När då och länka gärna!

Bevisbördan ligger givetvis hos kreditgivarna, sluta upp med dina dumheter!
Det är inte mina dumheter utan en drabbad som berättar hur det fungerat.

Och nej - om lån/leasing är taget med giltiga handlingar så måste den drabbade visa att denne faktiskt inte tecknat lånet, det går inte att bara slå ifrån sig och säga att det handlar om fel person.
Citera
2014-07-27, 15:19
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Du verkar inte förstå! Det finns människor i Sverige med miljonskulder som de inte blir av med förrän Ingela är hemma och lagförd.
Du tycker det är ok, bara Ingela får lida och du kan få njuta av att hon lider?? Seriöst! Tänk lite längre än vad näsan räcker

En enkel fundering... Låt oss säga att Ingela kommer hem och dessa människor blir av med sin skulder.
Tyvärr tror jag att Ingela kommer att skapa nya offer med skulder och sen fly landet igen, Det hela är bara ett hamsterhjul då hon inte verkar tveka att sticka utomlands eller begå brott i andra länder.
Hennes brottslighet är dessutom av en typ som i princip alltid fortsätter att upprepas.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dom som sitter med skulderna men samtidigt ser jag ingen lösning med att hon kommer till sverige, Jag tror det är bättre att hon sitter inlåst i Etiopien så inte fler blir drabbade av hennes framfart.
Citera
2014-07-27, 15:23
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Det är inte mina dumheter utan en drabbad som berättar hur det fungerat.
Anekdotisk bevisföring eller efterblivet offer. Take your pick.
Citat:
Och nej - om lån/leasing är taget med giltiga handlingar så måste den drabbade visa att denne faktiskt inte tecknat lånet, det går inte att bara slå ifrån sig och säga att det handlar om fel person.
Du har tagit ett lån på en miljon hos mig, personen använde "giltiga handlingar" (vad du nu menar med detta?). Betala!
Citera
2014-07-27, 15:25
Moderator
blomvattnares avatar
Läs gärna alla inlägg som en av de drabbade har postat i denna tråd.

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=247155&threadid=6467 71

Det var ganska länge sedan jag läste dem, men jag har för mig att den drabbade gärna skulle se att Ingela kom hem så att saker och ting kunde redas ut.
Citera
2014-07-27, 15:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Anekdotisk bevisföring eller efterblivet offer. Take your pick.
Du har tagit ett lån på en miljon hos mig, personen använde "giltiga handlingar" (vad du nu menar med detta?). Betala!
Ja, det är faktiskt genom handlingarna som upprättas som betalningskrav uppstår. Kan jag inte visa att någon annan använt min identitet för att ta lån så åker jag på att betala.
Citera
2014-07-27, 16:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du verkar inte förstå! Det finns människor i Sverige med miljonskulder som de inte blir av med förrän Ingela är hemma och lagförd.
Du tycker det är ok, bara Ingela får lida och du kan få njuta av att hon lider?? Seriöst! Tänk lite längre än vad näsan räcker
Du, ett antal av de brott hon begått är väl preskriberade i år?
Om 5 år till, troligen alla?
Hon kommer mest troligt inte lagföras innan dess.
Då är det väl bättre hon ruttnar bort i fängelset?

Och vem har talat om att njuta?
Njuter du efter du slagit ihjäl en mygga?
Märklig argumentation du för.
Kan dock se en poäng i att hålla folk inlåst länge för att skydda allmänheten.
Citera
2014-07-27, 17:58
Medlem
GinaCaranoFans avatar
Citat:
Ja, det är faktiskt genom handlingarna som upprättas som betalningskrav uppstår. Kan jag inte visa att någon annan använt min identitet för att ta lån så åker jag på att betala.
Du har fel. Om vederbörande bestrider betalningsansvar på den grunden att vederbörande aldrig ingått något avtal så åligger det borgenären att övertyga en domstol om att vederbörande är skyldig. Kan inte borgenären visa detta, tex genom en underskrift vars äkthet intygas av SKL eller genom trovärdiga vittnesmål så kan borgenären glömma att få betalt. Du påstår att det föreligger omvänd bevisbörda och du är, som vanligt, helt ute och cyklar!
Citera
2014-07-27, 18:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Du har fel. Om vederbörande bestrider betalningsansvar på den grunden att vederbörande aldrig ingått något avtal så åligger det borgenären att övertyga en domstol om att vederbörande är skyldig. Kan inte borgenären visa detta, tex genom en underskrift vars äkthet intygas av SKL eller genom trovärdiga vittnesmål så kan borgenären glömma att få betalt. Du påstår att det föreligger omvänd bevisbörda och du är, som vanligt, helt ute och cyklar!
Du har helt rätt, bestrider man betalningsansvar ankommer det på borgenären att bevisa att det är så. Kronofogden mäter inte ut egendom/lön innan en sådan tvist är löst osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in