Citat:
Är sugen på att skicka ett vykort med bild på ett dignande påskbord till lilla Ingela, för att muntra upp henne lite. Någon som vet adressen till henne?
Sedan undrar jag varför inte fogden hjälper T87 att skriva av skulderna i hennes namn? Det låter helt vansinnigt att hon ska behöva vara medellös för att en bedragerska tagit lån i hennes namn när T kan bevisa att hon inte varit delaktig. Har JO yttrat sig i ärendet?
Sedan undrar jag varför inte fogden hjälper T87 att skriva av skulderna i hennes namn? Det låter helt vansinnigt att hon ska behöva vara medellös för att en bedragerska tagit lån i hennes namn när T kan bevisa att hon inte varit delaktig. Har JO yttrat sig i ärendet?
Jag har inga skulder hos kronofogden men jag har skulder i företagens system så jag har inget mer hos de att hämta, inklusive vissa banker. Med dagens system får du inte någon hjälp överhuvudtaget mer än att polisen utreder vad som hänt och lämnar över det till en åklagare. Jag fick själv med hjälp av familj stoppa allting genom att spendera dagar till och med månader på att bestrida och ringa runt. Min pappa räknade ihop att han tagit ledigt heltid 1,5månad ledigt för att hjälpa mig. Det är en av anledningarna till att jag valt att uttala mig om detta i media. När jag ringde in till polisen och spärrade mitt pass för jag började inse vad som hade hänt sa de till mig "Allt som händer i ditt namn nu kommer du inte behöva stå till svars för så länge det inte är saker du gör det med en giltig identitetshandling. Din identitetshandling(mitt pass som Ingela hade) är spärrat och det är butiken/företagets skyldighet att kolla upp att de tar emot en giltig identifikationshandling". Men det var bara bullshit. Butikerna tog emot en ogiltig identitetshandling men skiter blanka fan i det. De skickade in en anmälan om att gå till tingsrätt för att reda ut och när ingen dom kommer låter de det ligga kvar.
Jag fick en advokat utsedd eftersom jag var ett målsägande. Denna advokaten skulle hjälpa mig och staten(ni skattebetalare) betalade honom för det. Jag trodde självklart att denna advokat skulle hjälpa mig stoppa allt eller åtminstone hjälpa mig komma i kontakt med de som skulle hjälpa mig. Vad blåst jag var! Min advokat fick 148 000kr i ersättning för att åka upp till Stockholm ett par gånger när rättegången varade och för att träffa mig 3-5gånger i Skövde där jag bodde. Vad gjorde min advokat för att förtjäna dessa 148 000kr då? Inte ett skit typ. Han svarade inte på mina frågor, när pappa bad honom om hjälp att kolla upp saker återkom han aldrig. Han sa att han skulle hjälpa mig med skadestånd och la fram ett skadeståndsyrkande i slutet av rättegången som blev avslaget för detta var varken kränkande för mig eller orsakade mig någon smärta. När jag typ lipandes efter de 3 första dagarna av utfrågningar i rättegången hade en fråga hade han inte tid och så höll det på hela tiden. De 148 000kr hade hjälp mig betydligt mera. Det som inte framgår i rättegången är alla räkningar Ingela orsakade mig privat som inte gick och bevisa om det var hon eller jag som orsakat som jag faktiskt fick betala. Jag levde på socialbidrag och fick betala av ett par tusen i månaden av socialbidraget i skulder hon orsakade mig. Nybliven mamma utan några ägodelar eftersom jag förlorade de när jag flydde till Töreboda och gick under jorden för att Ingela inte skulle hitta mig i början. Jag fick börja om från noll men lyckades efter hjälp från familjen.
Tillbaka till det med skulderna. En hel del företag insåg att det inte vad jag eftersom de hade övervakningsbilder och jag kunde visa att jag varit på andra ställen genom journaler fråns sjukvården, tex att jag låg på förlossningen och födde barn under tiden ena bilen köptes eller satt hos barnmorskan i en helt annan stad när jag tydligen köpte ytterligare en annan bil i en helt annan led av landet. Polisen kollade även namnteckningar och fingeravtryck om jag minns rätt. Sen var Ingela blond och smal medans jag var brunhårig och höggravid och de flesta butiksbiträdena kom ihåg henne.
Ja en himla röra. Men summan av de hela. Jag är inte hos kronofogden då jag hade turen och ha en pappa som några år tidigare jobbade som kronofogdeskuldsanerare och han visste hur man stoppade skulderna innan de kom dit. Men det faktum att det är en bra bit över 40 företag som blockerar mig gör livet lite svårare. Speciellt när banker säger "Du har inget här att hämta".