2014-04-12, 21:06
Medlem
Minimois avatar
Förstår inte hur hon tänkte när hon sökte försörjningsstöd i Sverige när hon har valt att uppehålla sig i Etioptien.

http://www.socialstyrelsen.se/hittar...t/socialbidrag

Låt säga att hon skulle ha fått det. Att hon kunde styrka sin nuvarande ekonomi, var alla förskingrade slantar har tagit vägen, att ingen släkting eller vän vill hjälpa henne med mat för dagen, att fängelset i godkänt intyg kunde styrka att hon inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande osv. Hur tänkte IJ att det skulle gå till praktiskt med matleveranserna? Det hade väl varit mer logiskt att ansöka om bistånd hos kyrkan eller en hjälporganisation.
Citera
2014-04-12, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Dömd i Sverige är hon inte, hon smet ju från rättegång. Känns inte värt att slösa pengar på wt-subban som inte verkar kunna annat än bedrägeri och har noll respekt för det svenska rättssystemet.
Folk som torskar för knark i Thailand och liknande brukar inte heller stå så högt i kurs.

Nejdu Ingela, där kan du sitta tills du ruttnar, ditt falska stycke. Jag har skickat blommor och choklad till din fångvaktare. Se det från den ljusa sidan, när du muckar år 2039 är allt preskiberat här hemma.

Ingela-la-la-la säg hej till karma-la-la-la.
Hon kanske aldrig dömdes men myndigheterna i Sverige vet ju att hon är skyldig till bedrägerierna här och jag tror att det är anledningen till att de inte kämpar för att få ut henne hit.

Jag tycker naturligtvis att det är rätt åt henne och att hon kan sitta där hon sitter men det jag inte förstår är att mesiga svenska myndigheter inte gjort något med tanke på att hon är kvinna och fången i ett afrikanskt land.
Citera
2014-04-12, 21:25
Medlem
Efter att ha läst om Ingela Jansson hoppas jag att våra myndigheter inte lägger ned en spänn på att hjälpa henne. Ingela, ruttna bort.
Citera
2014-04-13, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Etiopien är inte en demokrati och domstolarna är inte oberoende från den politiska makten. Landet har en godtycklig terrorist-lag som medger att allting kan vara terrorism. Därtill kommer korruptionen. Kality-fängelset tar betalt för mat, hygienartiklar osv. För att överleva där måste man ha anhöriga som kommer med mat eller pengar.

Det skulle hon tänkt på när hon blåste folk och nu inte har ett öre och någon som bryr sig. Sedan att hon börjar med en kriminell bana i Etiopien, jadu, låt människan få äta den där spyan till mat i 25 år. Om hon ens överlever.
Citera
2014-04-13, 06:24
Medlem
Efter att jag har läst runt lite här så skulle jag inte bli extremt förvånad om någon påstod att Ingela hade diagnosen ADHD.
Citera
2014-04-17, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukonya
Han nämns i "438 dagar" av Martin Schibbye och Johan Persson vid namn Chala. Hans verkliga namn har jag inte sett nämnas i media. Han nämns i artikeln nedan:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13151074.ab

Hennes medbrottsling är en "pojkvän" till och från till henne. Samma person var även inblandad i omgången med Nazerligan.

"Paret, Alexander, 27 år, och Ingela, 23 år, hade flyttat till en lägenhet på Avenue Reine Astrid i Waterloo i november året innan."

Här kan ni läsa mera. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....-ar-av-motgang

Han var även inblandad i bedrägeriet mot mig 2006, det som tråden handlar om. Han blev däremot aldrig åtalad i det.

Mvh

Therese :9
Citera
2014-04-17, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riskman
Ur Expressens artikel idag - Ingela Jansson till förvaltningsrätten i Göteborg i sitt överklagande:
Rekapitulation - Åtalspunkterna mot Ingela i Sverige (i stämningsansökan som Jansson flydde från):

1 Grovt bedrägeri: Lurat banker och kreditinstitut genom att utge sig för att vara en annan kvinna. Det sammanlagda värdet: 832 126 kronor.
2 Grovt bedrägeri: Lurat till sig 325 000 kronor från ett kreditinstitut genom att utge sig för att vara en annan kvinna.
3 Grovt bedrägeri: Lurat till sig sammanlagt 278 842 kronor från bland annat en bensinmack, flera kreditinstitut och banker genom att utge sig för att vara en annan kvinna.
4 Grovt bedrägeri: Lurat till sig hotellnätter för 4 403 kronor.
5 Grovt bedrägeri: Lurat till sig mobilabonemang för 7 800 kronor.
6 Grovt bedrägeri: Lurat till sig en dator på kredit för 8 240 kronor.
7 Grovt bedrägeri: Betalat med en annan persons bankkort för 1 790 kronor.
8 Grovt bedrägeri: Lurat social-kontoren i Mariestads och Töreboda kommuner att på felaktiga grunder betala socialbidrag till henne. Sammanlagt 27 116 kronor från Mariestad och 8 952 kronor från Töreboda.
9 Stöld: Stulit en fyrhjulsdriven moped, värderad till
6 200 kronor, från ett företag.

Brotten preskriberas år 2021.

Kan ju tillägga att jag är en av de punkterna och att den totala summan för mig var på 1,7miljoner och att hon hade ansökt om totalt 2,6miljoner, men fick avslag så endast 1,7miljoner var beviljat. Det som hände var att åklagaren fick så mycket anmälningar att de fick sätta ett beslutsstopp och de tog inte med alla målsägares yrkanden till tingsrätten. Vet ej om det är intressant att jag berättar. Men delar gärna info.

Therese
Citera
2014-04-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Hon kanske aldrig dömdes men myndigheterna i Sverige vet ju att hon är skyldig till bedrägerierna här och jag tror att det är anledningen till att de inte kämpar för att få ut henne hit.

Jag tycker naturligtvis att det är rätt åt henne och att hon kan sitta där hon sitter men det jag inte förstår är att mesiga svenska myndigheter inte gjort något med tanke på att hon är kvinna och fången i ett afrikanskt land.

Vill bara lägga till lite info.

Hon dömdes. Jag har domen liggandes här hemma. Men den är värdelös för hovrätten ogiltigförklarade den med motiveringen att rättegångsfel hade begåtts då Ingela ej hade blivit delgiven och straffet meddelades i hennes frånvaro. Hon drog någon vecka innan domen skulle meddelas när hon insåg att rättspsykiatriska inte köpte hennes manipuleringar och förklaringar om att hon var under en psykisk störning som gjorde att hon inte hade insett vad hon hade gjort och att det var fel.

Har ni fler frågor eller funderingar svarar jag gärna.

Therese
Citera
2014-04-17, 22:26
Medlem
Minimois avatar
Finns det alltså ingen lagakraftvunnen dom mot IJ i Sverige?
Citera
2014-04-18, 08:16
Medlem
SaftMajas avatar
Är sugen på att skicka ett vykort med bild på ett dignande påskbord till lilla Ingela, för att muntra upp henne lite. Någon som vet adressen till henne?

Sedan undrar jag varför inte fogden hjälper T87 att skriva av skulderna i hennes namn? Det låter helt vansinnigt att hon ska behöva vara medellös för att en bedragerska tagit lån i hennes namn när T kan bevisa att hon inte varit delaktig. Har JO yttrat sig i ärendet?
Citera
2014-04-18, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therese87
Hennes medbrottsling är en "pojkvän" till och från till henne. Samma person var även inblandad i omgången med Nazerligan.

"Paret, Alexander, 27 år, och Ingela, 23 år, hade flyttat till en lägenhet på Avenue Reine Astrid i Waterloo i november året innan."

Här kan ni läsa mera. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....-ar-av-motgang

Han var även inblandad i bedrägeriet mot mig 2006, det som tråden handlar om. Han blev däremot aldrig åtalad i det.

Mvh

Therese :9

Hon har antagligen flera pojkvänner. ''Chala'' som i de svenska journalisternas bok benämns som en pojkvän till henne är en etiopier, eller en ''svensk-etiopier'' , dvs en etiopier som bott i Sverige. Jag har mycket svårt att tro han är denne Alexander som gått i internatskolor osv.
Citera
2014-04-18, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Finns det alltså ingen lagakraftvunnen dom mot IJ i Sverige?

Det stämmer. Hon överklagade via sitt ombud. Minns inte vad hon yrkade på i sitt överklagande däremot så det vågar jag inte uttala mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in