2008-03-31, 00:42
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NosaCastro
Jo, jävlar. Och du har förstås träffat damen själv, eller?
Alltid en massa experter som ska surra utan att ha varit där...
Jag hade en beef med en av moddarna här för ett par år sedan, i samma fråga. Vet ni inte vad det handlar om, ska ni inte posta inlägg.

Att tro allt man läser i olika böcker, är ungefär lika korkat som att tro allt man läser i kvällstidningarna.
Men visst. Övertyga mig. Skicka ett PM så får vi se om ni arbetat med damen ifråga. Kom igen, jag finns här.

Men bräk inte ifall ni inte har nåt på fötterna.

Oki jag böjer mig om du har jobbat med henne.
Citera
2008-03-31, 07:07
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Jo, jävlar. Och du har förstås träffat damen själv, eller?
Alltid en massa experter som ska surra utan att ha varit där...
Jag hade en beef med en av moddarna här för ett par år sedan, i samma fråga. Vet ni inte vad det handlar om, ska ni inte posta inlägg.

Att tro allt man läser i olika böcker, är ungefär lika korkat som att tro allt man läser i kvällstidningarna.
Men visst. Övertyga mig. Skicka ett PM så får vi se om ni arbetat med damen ifråga. Kom igen, jag finns här.

Men bräk inte ifall ni inte har nåt på fötterna.
jag har inte jobbat med henne, eller träffat henne.

och det kan vara mycket väl så att hon inte ska få komma ut.

Men det är och förblir en förbannad sanning att hon har felbehandlats och feldiagnosticerats, samt att detta är en av psykvårdens stora skandaler.

och hade hon fått rätt behandling och diagnos från början så hade hon troligen bott på ett gruppboende ute i det fria sedan en lång tid tillbaka.
Citera
2008-03-31, 07:53
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dystopi
Som personal så föredrar du naturligtvis vissa patienter framför andra, konstigt vore det ju annars. Nu menar jag alltså att hellre gå på kiosken med patient A än med patient B. Det är liksom trevligare att gå på promenad med någon som det är lättare att umgås med än med någon som man inte har lika lätt för, patient eller inte.

Nu när jag har sagt det så skulle jag ändå påstå att du har fel i din uppfattning. Det är en väldig skillnad på att bjuda en omtyckt patient på snus och att i en rondsituation förespråka friförmåner för en patient pga att denna är omtyckt. Det som diskuteras är ju om det kan vara farligt, motiverat, vårdande och etc, om en viss patient kan få gå på kiosken, tex.

På gott och ont så ska ju länsrätten bara avgöra risken för fortsatt brottslighet och risken för att personen skadar sig själv i en given situation. I din situation så antar jag att det faktiskt inte har skett någon vidare brottslighet (bortsett från det där telefonsamtalet från en medpatient, som jag skulle ta med en väsentlig mängd salt), och så långt kan man säga att länsrätten och rättspsykiatrin gör ett gott jobb.

Däremot så håller jag med om att det borde i ditt fall tas mer hänsyn till offrets anhöriga (eller offret själv för den delen). Det finns ju faktiskt fler än en rättspsykiatrisk klinik i landet, och patienten i fråga kan ju för min del gott få lära sig att gå på kiosken i en annan del av landet. För tillfället så finns ju inte det utrymmet, som du säger.

Vad gäller inlåst i 57 år så tycker jag att det kan vara rimligt vid den nämnda situationen. En patient på en avdelning jag jobbat på har suttit 20+ år på olaga hot och något mer trivialt brott. Förhållandevis ofarlig, men helt tokig. Där finns väl mer utrymme att fundera över själva frihetsberövandet.

Precis vad jag menar, man bjuder hellre en trevlig på snus...När man har sina möten och Kalle som man personligen tycker bra om, ska diskuteras, så är väl sannolikheten att man pratar till hans fördel större? Det är ju människans natur, man är ju ingen övermänniska som står över sina naturliga drifter även om man jobbar inom psykvården.

I mitt fall så har jag fått lämna information till Länsrätten ang. patienten, information som rättspsyk borde lämnat men som dom struntade i att lämna eftersom dom insåg att han då inte skulle få permis. Resultatet blev inställda permissioner och att patienten blev ännu mer vansinnig på mig. Läkarna fick sig en liten åthutning för att dom undanhållit info som var viktig för att göra rätt bedömning,sen var det bra.

Ang det senaste hotet så har man inte ens kontaktat den person som ringt mig, för att kontrollera och göra en egen bedömning om sanningshalten i vad JB påstås ha sagt.
Detta trots att det var precis så här JB gick tillväga innan han mördade förra gången, och trots att det fanns detaljer som den andre patienten rimligen inte borde känt till, och trots att en fd svåger (tillika skötare på kliniken) själv säger att han inte är förvånad över dessa hot.
Man kan inte förutsätta att bara för att det är en annan patient som säger en sak så är det en lögn som ska tas med en nypa salt. Inte när det handlar om en mördare som enligt läkarnas egna utlåtande "inte tillfrisknat nämnvärt, och troligen heller aldrig kommer att bli bättre".

Jag säger det igen: rättspsykiatrin är en verksamhet med maktfullkomliga läkare och ibland ganska godtyckliga beslut, som både patienter och samhälle får betala dyrt för på alla sätt och vis. Men jag säger också att det finns personal som är bra, som har fattat vad jobbet går ut på och som har förmåga att även använda det sunda förnuftet.
Citera
2008-04-03, 22:23
Medlem
Citat:
Läs ditt eget inlägg en gång till.
Tycker du själv att lagen verkar vettig i såna här fall?
"Med det våld som krävs" finns inte utanför sjukhusområdet.

Och hur många skötare väljer "den enkla vägen"? Alltså "måste inte"...

När man får in gubbar bojade till händer, fötter och midja, eskorterade av 8 snutar, är det ganska ruggigt att se samma gubbe dagen efter. Eskorterad av 2 polska tjockkärringar, helt utan bojor, knalla iväg till magnetröntgen på Huddinge Sjukhus...

Dumt uttryckt av mig. Gör ett nytt försök:
Jag tror inte att jag som personal skulle bli fälld för att jag med våld hindrat en patient från att rymma, vare sig från sjukhusets område eller utanför. Däremot skulle det vara högst olämpligt att ställa till en karatescen på ett köpcentrum, då allmänheten antagligen skulle anta att jag är en förövare.
Vissa rymningssituationer går ju bara inte att förutspå, men skulle en patient visa några som helst tendenser så känns ju frigång och utflykter VÄLDIGT riskabelt och onödigt. Med våld menar jag ju givetvis inte nåt påpucklande, utan enbart minsta möjliga - inte några knytnävar eller annat vevande.

Hur många som väljer "den enkla vägen", kan jag inte svara på. Har bara varit med om två rymningar (pat springer ifrån personal utomhus). Båda gångerna har patienterna sprungit till skogs och fort har det gått. Skötaren sprang efter tills hon insåg att hon inte skulle hinna ifatt, larmade och patienten kom självmant tillbaka dagen efter. Det andra fallet är likartat.

Att en så våldsam person som du beskriver, knallar iväg på magnetröntgen dagen efter att han kommit in, känns jäkligt olustigt. Kan inte förstå hur det kan tillåtas. I så fall måste det vara VÄLDIGT akut och det lär det ju inte vara om han kan gå själv.
Kan inte annat än hålla med i frågan på vad de två "polska tjockkärringarna" ska göra? De lär ju inte ha verbal pli på en sån våldsam typ.
Senast redigerad av spandexbrallan 2008-04-03 kl. 22:27.
Citera
2008-04-03, 22:33
Medlem
metylfenidats avatar
hoppas dom håller packet inne, det räddar förmodligen liv..
Citera
2008-04-03, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spandexbrallan
Dumt uttryckt av mig. Gör ett nytt försök:
Jag tror inte att jag som personal skulle bli fälld för att jag med våld hindrat en patient från att rymma, vare sig från sjukhusets område eller utanför. Däremot skulle det vara högst olämpligt att ställa till en karatescen på ett köpcentrum, då allmänheten antagligen skulle anta att jag är en förövare.
Vissa rymningssituationer går ju bara inte att förutspå, men skulle en patient visa några som helst tendenser så känns ju frigång och utflykter VÄLDIGT riskabelt och onödigt. Med våld menar jag ju givetvis inte nåt påpucklande, utan enbart minsta möjliga - inte några knytnävar eller annat vevande.

Hur många som väljer "den enkla vägen", kan jag inte svara på. Har bara varit med om två rymningar (pat springer ifrån personal utomhus). Båda gångerna har patienterna sprungit till skogs och fort har det gått. Skötaren sprang efter tills hon insåg att hon inte skulle hinna ifatt, larmade och patienten kom självmant tillbaka dagen efter. Det andra fallet är likartat.

Att en så våldsam person som du beskriver, knallar iväg på magnetröntgen dagen efter att han kommit in, känns jäkligt olustigt. Kan inte förstå hur det kan tillåtas. I så fall måste det vara VÄLDIGT akut och det lär det ju inte vara om han kan gå själv.
Kan inte annat än hålla med i frågan på vad de två "polska tjockkärringarna" ska göra? De lär ju inte ha verbal pli på en sån våldsam typ.

När det gäller utredningen på Huddinge är en magnetröntgen av huvudet standard, på en stor del av klientelet. Det ingår i utredningen, liksom.
Samma syndrom finns på de flesta intag inom rättspsyk.
Snuten bedömer på ett sätt.
Psyket bedömer på ett helt annat sätt. På gott och ont. Oftast ont.
Citera
2008-04-03, 23:43
Medlem
CMs avatar
För att återgå till trådskaparens ämne så måste jag säga att det verkar rimligt och vettigt.

”Tidigare farmakologisk och även kirurgisk behandling har inte haft någon effekt och han visar än i dag symptom som tyder på att pedofilin kvarstår.”

Det är helt rätt att personen hålls fortsatt inlåst. Han är uppenbarligen inte frisk, och då kan man inte skriva ut någon.

Eftersom livstids fängelse inte finns i praktiken, är ju tvångsvård alldeles utmärkt, under förutsättningar att läkarna har lite stake och inte skriver ut patienten, vilket dessvärre är alltför vanligt.

Hade pedofilen i fråga fått "livstids" fängelse 1967 hade han varit ute för sisådär 25-30 år sedan. Han skulle ha kunnat begå ett likadant brott till, fått "livstid" en gång till och hunnit ut igen. För livstid är ju tyvärr inte livstid.

Hur många barns liv som räddats genom att han i stället har hållits inspärrad på psyket vet vi förvisso inte, men är det ett enda är det helt klart värt det.
Senast redigerad av CM 2008-04-03 kl. 23:47.
Citera
2008-04-04, 00:11
Bannlyst
Ja ja 41 år på kåken i ett sträck är lite saftigt men Bill Heirens har suttit konstant i 62 år....alltså sedan 1946.

Och till på köpet är han oskyldig men blir ändå inte släppt.

Där kan man snacka om orättvisa.

.
Citera
2008-05-15, 05:08
Medlem
DrTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Är det bara jag som noterat vad som står på golvet i hans rum på psyket?

Det är med största sannolikhet ett besöksrum.
Citera
2008-05-17, 08:55
Medlem
Santadunks avatar
Har han fria permissioner och sånt så han kan gå runt på Växjös gator? Jag är i Växjö ibland och fan jag vet inte vad jag skulle göra om jag stötte på den fule jävlen. Hur fan ser han ut i håret egentligen??
Citera
2008-05-17, 14:06
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santadunk
Har han fria permissioner och sånt så han kan gå runt på Växjös gator? Jag är i Växjö ibland och fan jag vet inte vad jag skulle göra om jag stötte på den fule jävlen. Hur fan ser han ut i håret egentligen??

Läste du ens TS-posten? Där har du svaret... inga permissioner alls.
Citera
2008-05-17, 18:53
Medlem
SweetJesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblan
Det finns ju vårdformer som skulle vara betydligt billigare för såna som tex Sten-Erik. Han kommer troligen aldrig ut, och han får troligen heller ingen direkt terapeutisk omvårdnad utan endast fysisk, vilken han skulle kunna få på ett mindre kostsamt ställe.
Det finns fler riktigt gamla patienter på klinikerna runt om i landet, såna som är för sjuka för att vara ute, men inte kanske är rymningsbenägna eller förmögna att rymma ens.
Varför inte sätta dom i andra typer av boenden som är mindre kostsamma.

Ja det kan man faktiskt undra. Endera fegar överläkaren eller oxå hotar patienten med att ställa till med ngt. Det är min erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in