Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
En barnamördare bör inte gå på toaletten ensam på permission. Vet du ö h t något om kriminalvård?
Jag tog ett exempel. I tråden har det fokuserats en del på just "två timmar", samt frågeställningen "hur kan en åttioåring springa ifrån två vårdare?". Nu har det kommit fram uppgifter som tyder på att inget av detta stämmer.
Du kan visserligen vara av åsikten att det fullständigt saknar betydelse om de larmade efter femton minuter eller två timmar, men det spelar inte så stor roll, för majoriteten i tråden verkar ändå ha upprörts över uppgiften att de skulle larmat först efter två timmar. Det var primärt till dessa jag riktade mig.
Om jag "ö h t vet något om kriminalvård"? Vad menar du med det? Vård inom rättspsykiatrin faller vad jag vet överhuvudtaget inte inom kriminalvårdens domäner, och att det finns någon fastslagen princip att barnamördare under permissioner (även från kriminalvården) under inga som helst omständigheter tillåts göra ensamma toalettbesök är ju givetvis fel.
Inför permissioner utgår jag däremot från att det sker någon form av riskanalyser som reglerar bland annat detta, och dessa har sedan vårdarna att rätta sig efter. Hur dessa sett ut i det här fallet vet jag inte, men det skulle kunna vara så att det inte är enbart vårdarna som ska lastas för rymningen utan att riskanalysen inför permissionen var bristfällig. Men alltså, jag vet inte.