2010-08-18, 01:48
Medlem
Troians avatar
Vad jag fattat det, också genom lite kvitter, så kontaktade de båda vårdarna avdelningen omkring femton minuter efter han hade avvikit. Sedan uppstod det vissa komplikationer mellan sjukhuset och polisen. Efter ungefär en timme fick polisen veta vad som hänt, men det tog sedan ytterligare en liten stund innan de förstod allvaret i det hela.
Citera
2010-08-18, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wembi
Usch vad ful han var.
Vad är det med dagens ungdomar som har sex med en sån gammal fuling?

Är väl lite därför han sitter inspärrad, dagens (snarare gårdagens) ungdom har inte frivilligt sex med honom
Citera
2010-08-18, 01:52
Medlem
wembis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tory
Är väl lite därför han sitter inspärrad, dagens (snarare gårdagens) ungdom har inte frivilligt sex med honom
Har du rätt i. Tänkte fel där.
Citera
2010-08-18, 01:55
Medlem
Evropas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Det där är editerat. Sådär såg han inte ut sist hans bild valsade runt. Det stod heller inte något märke på hans keps då, i alla fall inte något känt stort företags märke. Kan ju finnas en och annan anledning till att luderna på aftonhoran väljer att bete sig sådär för det är liksom inte precis så att de alltid berättat hela sanningen och ingenting annat än hela sanningen eller hur?

Till exempel?
Citera
2010-08-18, 02:07
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vad jag fattat det, också genom lite kvitter, så kontaktade de båda vårdarna avdelningen omkring femton minuter efter han hade avvikit. Sedan uppstod det vissa komplikationer mellan sjukhuset och polisen. Efter ungefär en timme fick polisen veta vad som hänt, men det tog sedan ytterligare en liten stund innan de förstod allvaret i det hela.

tack igen..känns som du eventuellt sitter inne på info som kan leda till vårdarnas identitet?
Citera
2010-08-18, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evropa
Till exempel?

Det får du nog fråga aftonhoran om? Jag frilägger bara mönstret då det ställt sig i strid med mitt minne.
Citera
2010-08-18, 02:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
tack igen..känns som du eventuellt sitter inne på info som kan leda till vårdarnas identitet?

Nej, det gör jag inte. Men om uppgifterna jag vidarebefordrat till tråden stämmer så verkar ju inte vårdarnas skuld vara fullt så stor som det tidigare framställts som.
Citera
2010-08-18, 02:20
Medlem
Trammiss avatar
Vore det omöjligt att få fram namn på de idioter som skulle hålla koll på den gamla pedofilen?
Citera
2010-08-18, 02:24
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Nej, det gör jag inte. Men om uppgifterna jag vidarebefordrat till tråden stämmer så verkar ju inte vårdarnas skuld vara fullt så stor som det tidigare framställts som.

Det håller jag inte med om. Att släppa en barnamördare så att man efter femton minuter måste ringa 112, tyder på grav och oförlåtligt inkompetens. Detta sagt med all övrig upptänklig och tillbörlig respekt jag har för personer som arbetar inom offentlig vård.
Citera
2010-08-18, 02:28
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det håller jag inte med om. Att släppa en barnamördare så att man efter femton minuter måste ringa 112, tyder på grav och oförlåtligt inkompetens. Detta sagt med all övrig upptänklig och tillbörlig respekt jag har för personer som arbetar inom offentlig vård.

Anser du inte att det är en avgörande gradskillnad ändå mellan att slå larm efter femton minuter å ena sidan, och efter 120 minuter å andra sidan? Föreställ dig att han exempelvis gick på toaletten. Efter fem minuter så borde han vara tillbaka, efter tio minuter vore det läge att slå larm, men att det skedde först efter femton? Visst, det kanske är illa, men knappast som att avvakta i två timmar.

(Sen ringdes ju inte 112, enligt de uppgifterna, utan avdelningen. Förmodligen finns det rutiner fastställda för sådant.)
Citera
2010-08-18, 02:32
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
...Föreställ dig att han exempelvis gick på toaletten

En barnamördare bör inte gå på toaletten ensam på permission. Vet du ö h t något om kriminalvård?
Citera
2010-08-18, 02:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
En barnamördare bör inte gå på toaletten ensam på permission. Vet du ö h t något om kriminalvård?

Jag tog ett exempel. I tråden har det fokuserats en del på just "två timmar", samt frågeställningen "hur kan en åttioåring springa ifrån två vårdare?". Nu har det kommit fram uppgifter som tyder på att inget av detta stämmer.

Du kan visserligen vara av åsikten att det fullständigt saknar betydelse om de larmade efter femton minuter eller två timmar, men det spelar inte så stor roll, för majoriteten i tråden verkar ändå ha upprörts över uppgiften att de skulle larmat först efter två timmar. Det var primärt till dessa jag riktade mig.

Om jag "ö h t vet något om kriminalvård"? Vad menar du med det? Vård inom rättspsykiatrin faller vad jag vet överhuvudtaget inte inom kriminalvårdens domäner, och att det finns någon fastslagen princip att barnamördare under permissioner (även från kriminalvården) under inga som helst omständigheter tillåts göra ensamma toalettbesök är ju givetvis fel.

Inför permissioner utgår jag däremot från att det sker någon form av riskanalyser som reglerar bland annat detta, och dessa har sedan vårdarna att rätta sig efter. Hur dessa sett ut i det här fallet vet jag inte, men det skulle kunna vara så att det inte är enbart vårdarna som ska lastas för rymningen utan att riskanalysen inför permissionen var bristfällig. Men alltså, jag vet inte.
Senast redigerad av Troian 2010-08-18 kl. 02:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in