2010-08-18, 02:43
Medlem
Johanboyboys avatar
Var det inte samma man som rymde ifrån SSS i Växjö för kanske 5-6år sedan?
Citera
2010-08-18, 02:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanboyboy
Var det inte samma man som rymde ifrån SSS i Växjö för kanske 5-6år sedan?

Han avvek från S:t Sigrids sjukhus 1998, under en permission i Stockholm.
Citera
2010-08-18, 02:45
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tog ett exempel. ..
Nej har inte upprörts över några två timmar. Anser däremot att tyder på jävligt stor töntighet om man låter en gammal peddofarbror ränna iväg hursomhelst.
Ditt sätt att försvara den typen av inkompetens verkar tyda på att du inte vet mycket om kriminalvård.

EDIT: såg din ändring: naturligtvis vore det intressant att se vilken typ av bedömning som låg bakom vårdinsatsen som skulle göras just vid detta enskilda tillfälle.
Men det finns ju trots allt ngt som kallas sunt förnuft. Det hade de aktuella vårdarna uppenbarligen inte. Därför kan de gott ha lite grinöga från fb.
Senast redigerad av hundensår 2010-08-18 kl. 02:53.
Citera
2010-08-18, 02:50
Medlem
Johanboyboys avatar
Citat:
Han avvek från S:t Sigrids sjukhus 1998, under en permission i Stockholm.
Då var det inte denna man jag var ute efter
Citera
2010-08-18, 02:54
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Anser du inte att det är en avgörande gradskillnad ändå mellan att slå larm efter femton minuter å ena sidan, och efter 120 minuter å andra sidan?
För mig så tar det iaf bort alla tvivel om att dom skulle på något sätt vara inblandade eller totalt inkompetenta genom att vänta 2 timmar innan anmälan, nu låter det mer som väldigt dåliga rutiner och nån som gjort bort sig på "kontoret".
Citera
2010-08-18, 02:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Nej har inte upprörts över några två timmar. Anser däremot att tyder på jävligt stor töntighet om man låter en gammal peddofarbror ränna iväg hursomhelst.

Även om de låtit han ränna iväg så är det ju så att säga ett separat fel. Att de dröjer att larma vore ett annat, separat, fel. Enligt mig vore det då värre ju längre de dröjer. Men du kan annars bortse från mitt påpekande att det verkar röra sig om femton minuter snarare än två timmar. Det var inte riktat till dig.

Citat:
Ditt sätt att försvara den typen av inkompetens verkar tyda på att du inte vet mycket om kriminalvård.

Jag försvarar ingenting överhuvudtaget, jag känner inte till omständigheterna. Var det en felaktig riskanalys som bidrog till att han gavs möjlighet att avvika, var det slapphänthet från de båda vårdarnas sida, var det något annat eller var det en kombination av flera faktorer?

Förvisso anser jag mig ha hyfsade kunskaper om kriminalvård, men det är i sammanhanget rätt ointressant. Du diskvalificerar dig inte från att delta i en diskussion på grund av ringa kunskaper. Frågor av stilen "Hur mycket vet du egentligen om [xxx]?" är att flytta fokus från vad det handlar om.

Citat:
EDIT: såg din ändring: naturligtvis vore det intressant att se vilken typ av bedömning som låg bakom vårdinsatsen som skulle göras just vid detta enskilda tillfälle.
Men det finns ju trots allt ngt som kallas sunt förnuft. Det hade de aktuella vårdarna uppenbarligen inte. Därför kan de gott ha lite grinöga från fb.

Som myndighetspersoner som har hand om dömda mördare bör de utgå från lagar, föreskrifter och förordningar och hur de hade blivit instruerade att hantera permissionen, inte "sunt förnuft". (Det finns ju också en risk att det var just vad de ansåg sig ha, sunt förnuft - "Varför skulle en gråtande 80-åring som står vid sin mors grav rymma? Äh vi lämnar honom ifred några minuter...")
Senast redigerad av Troian 2010-08-18 kl. 03:04.
Citera
2010-08-18, 02:59
Medlem
På vilket sätt är denna mannen farlig? han är ju fan 150 år gammal, har han ens kraften till att hålla ned ett barn?
Och hur vet vi att han fortfarande är pedofil efter 40-någonting år?
Hm.
Citera
2010-08-18, 03:02
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nig
På vilket sätt är denna mannen farlig? han är ju fan 150 år gammal, har han ens kraften till att hålla ned ett barn?
Och hur vet vi att han fortfarande är pedofil efter 40-någonting år?
Hm.

Enligt en intervju i Aftonbladet 2008 var han i alla fall pedofil då.

Hans fysik ska enligt uppgifter vara som en sextioårings, tror nog han hade möjligheter att våldföra sig på ett barn. Sen om han verkligen hade de ambitionerna, det vet jag inte.
Citera
2010-08-18, 03:04
Medlem
Citat:
Enligt en intervju i Aftonbladet 2008 var han i alla fall pedofil då.

Hans fysik ska enligt uppgifter vara som en sextioårings, tror nog han hade möjligheter att våldföra sig på ett barn. Sen om han verkligen hade de ambitionerna, det vet jag inte.
Vadå enligt vem? Sa han det själv?
edit: Kan man hitta intervjun online nånstans?
Citera
2010-08-18, 03:06
Medlem
Fireflyprojects avatar
Nu är ju godisfarbrorn i alla fall i säkra händer igen (läs i säkert förvar)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7632490.ab
Citera
2010-08-18, 03:11
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Om dom som vårdar honom anser att han är ytterst FARLIG och att han fortfarande tänder på småpojkar så får man väl lita på det tycker jag.

Tar bara någon minut att rycka tag i en 6-årig pojke och dra in i en källare, våldföra sig och sen knäcka nacken på offret. Speciellt när han inte har nånting alls att förlora på det. Det är just det sista som jag tycker är den springande punkten. Han har redan gjort det värsta man kan göra och har gått över alla spärrar en gång tidigare.
Citera
2010-08-18, 03:11
Medlem
Troians avatar
Citat:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2109221.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in