Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Nej har inte upprörts över några två timmar. Anser däremot att tyder på jävligt stor töntighet om man låter en gammal peddofarbror ränna iväg hursomhelst.
Även om de låtit han ränna iväg så är det ju så att säga ett separat fel. Att de dröjer att larma vore ett annat, separat, fel. Enligt mig vore det då värre ju längre de dröjer. Men du kan annars bortse från mitt påpekande att det verkar röra sig om femton minuter snarare än två timmar. Det var inte riktat till dig.
Citat:
Ditt sätt att försvara den typen av inkompetens verkar tyda på att du inte vet mycket om kriminalvård.
Jag försvarar ingenting överhuvudtaget, jag känner inte till omständigheterna. Var det en felaktig riskanalys som bidrog till att han gavs möjlighet att avvika, var det slapphänthet från de båda vårdarnas sida, var det något annat eller var det en kombination av flera faktorer?
Förvisso anser jag mig ha hyfsade kunskaper om kriminalvård, men det är i sammanhanget rätt ointressant. Du diskvalificerar dig inte från att delta i en diskussion på grund av ringa kunskaper. Frågor av stilen "Hur mycket vet du egentligen om [xxx]?" är att flytta fokus från vad det handlar om.
Citat:
EDIT: såg din ändring: naturligtvis vore det intressant att se vilken typ av bedömning som låg bakom vårdinsatsen som skulle göras just vid detta enskilda tillfälle.
Men det finns ju trots allt ngt som kallas sunt förnuft. Det hade de aktuella vårdarna uppenbarligen inte. Därför kan de gott ha lite grinöga från fb.
Som myndighetspersoner som har hand om dömda mördare bör de utgå från lagar, föreskrifter och förordningar och hur de hade blivit instruerade att hantera permissionen, inte "sunt förnuft". (Det finns ju också en risk att det var just vad de ansåg sig ha, sunt förnuft - "Varför skulle en gråtande 80-åring som står vid sin mors grav rymma? Äh vi lämnar honom ifred några minuter...")