2009-11-16, 11:08
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingaling
Jag har fortfarande inte läst tråden färdigt men jag har pratat med en av mina släktingar nu på morgonen och hon började jobba där 1980 så hon var inte med. Hon minns dock händelsen och hon hade Kerstin Sjöström som chef. Det var hon som anställde henne 1980. Ska fråga två lite äldre släktingar vad de minns men de är pensionärer och sover länge på morgonen så jag väntar lite med att ringar dem. En annan släkting, som är man, ska ha jobbat där från 1978 och ha "jobbat med männen" som hon som jobbade där 1980 sa. Tydligen så jobbade man i olika lag och var uppdelade män/kvinnor (som jag har förstått det). Eftersom jag inte har läst färdigt tråden så vet jag ju inte riktigt vad jag ska fråga om men jag återkommer
Här har du AH:s anställningar under 1978:

Han jobbade från 1/6 -78 (i sex veckor) på Segevångsgården i Malmö som vårdbiträde.

6/3 t o m 31/5 -78 var han VB på Värnhems sjukhus och det var Värnhem som rekommenderade att inte anställa honom mer inom sjukvården.

F r o m 4/9 -78 började han så på MÖS som VB.
Citera
2009-11-16, 12:29
Medlem
Man kan undra lite om han inte ställde till oegentligheter även i Värnhem...?

Troligtvis är Anders Hansson i dag så gravt handikappad av sitt psyke att han knappt är kapabel att gå utanför dörren. Antagligen därför han är frisläppt, psykopater (i ordets rätta bemärkelse) brukar knappast bli friskare med åren.
Citera
2009-11-16, 13:03
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo

Troligtvis är Anders Hansson i dag så gravt handikappad av sitt psyke att han knappt är kapabel att gå utanför dörren. Antagligen därför han är frisläppt, psykopater (i ordets rätta bemärkelse) brukar knappast bli friskare med åren.
Han rör sig en hel del utanför dörren kan jag meddela..

Citera
2009-11-16, 16:08
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo

Om jag minns rätt så löd delar av intyget från Värnhem nått i still med (fritt citat ur minnet):

"...ingen initiativförmåga. Verkar inte fatta vad man säger åt/till honom. Ska EJ återanställas inom sjukvården..."

AH jobbar med att montera rullatorer eller liknande på nån firma i Malmö (eller om det var Arlöv?). F.ö. får man uppfattningen av en rätt harmlös figur med en uppmätt IQ på 72. Den bristande sjukvårdsförvaltningen och totalt kaos på avd. 26 gav honom chansen att genomföra dessa handlingar. Han hade ren tur som inte åkte fast, det fanns ingen "masterplan" bakom morden.

F.ö. hade ju Docent Serung ett "close encounter" med AH i Burlöv.

https://www.flashback.org/showpost....&postcount=797
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2009-11-16 kl. 16:10.
Citera
2009-11-16, 16:57
Medlem
don.ramons avatar
Offtopic, men Svenonius är ju skvatt galen i radiodokumentären. Helt otroligt att de inte klippt bort han pga barmhärtighetsskäl för hans anhöriga. Att de har med hans svamlerier om KGB är makalöst.

Annars jäkligt intressant dokumentär. Man förstår hjälplösheten som många inblandade beskriver och det för dem ofattbara scenariot att någon gick och förgiftade patienter. Svårt att ta varningssignalerna på allvar.
Citera
2009-11-16, 17:21
Medlem
Tingalings avatar
Ok nu har jag pratat med en till släkting. Hon jobbade på MÖS fram till 1970 och flyttade sedan över till VÄS. Hon kände Kerstin Sjöström mycket väl. När jag först drog upp det så lät hon lite förvånad, som att hon inte alls förstod vad jag pratade om men sedan kom hon på det och då mindes hon det mycket väl. Hon sa att hon inte hade tänkt på det sedan dess för det tystades ner väldigt snabbt. Precis efter händelsen så skrevs det dock väldigt mycket om det och de som jobbade inom vården blev väldigt starkt bevakade efteråt. Så fort någon dog eller blev sjuk så kollades det upp väldigt noga. Hon sa också att A.H egentligen aldrig skulle ha blivit anställd på MÖS efter VÄS men hans papper "hamnade liksom underst i högen för det blev enklast så", tolka det hur ni vill...

Hon nämnde dock en sak som låter lite skum. Hon jobbar natt och går in till en patient som är helt uppsvälld i munnen och har precis samma symptom som de som dog på MÖS 1979. Men de sjuka är att detta var på VÄS efter att A.H blev intagen på psyket Detta tystades också ner direkt och hon vet inte vad som hände med den utredningen. Jag vet inte exakt när detta var och jag vet inte om personen i fråga dog.

B.C/K kände hon inte till.

När jag sa att jag hade domen blev hon väldigt nyfiken så jag sa att jag skulle skriva ut den till henne och ge den till henne nästa gång jag är i Malmö om ca 2 veckor. Jag hann inte prata mer för mina barn och matlagning kallade, hon verkade dock intresserad av att prata mer om det. Hon har säkert mer att berätta när hon har läst domen så jag återkommer :-)

(De två andra släktingarna jobbade på MÖS på 60-talet och VÄS på 80-talet och de har jag inte pratat med än)

Edit: Tempus. Finns säkert mer slarvfel, jag är som sagt mitt i matlagningen.
Senast redigerad av Tingaling 2009-11-16 kl. 17:35.
Citera
2009-11-16, 17:25
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ok nu har jag pratat med en till släkting. Hon jobbade på MÖS fram till 1970 och flyttade sedan över till VÄS. Hon kände Kerstin Sjöström mycket väl. När jag först drog upp det så lät hon lite förvånad, som att hon inte alls förstod vad jag pratade om men sedan kom hon på det och då mindes hon det mycket väl. Hon sa att hon inte hade tänkt på det sedan dess för det tystades ner väldigt snabbt. Precis efter händelsen så skrevs det dock väldigt mycket om det och de som jobbade inom vården blev väldigt starkt bevakade efteråt. Så fort någon dog eller blev sjuk så kollades det upp väldigt noga. Hon sa också att A.H egentligen aldrig skulle ha blivit anställd på MÖS efter VÄS men hans papper "hamnade liksom underst i högen för det blev enklast så", tolka det hur ni vill...
Vanligt byråkratiskt slarv, inte speciellt ovanligt. Det var samma visa när Stig Bergling rymde från sin frus lägenhet i Rinkeby.

Om du laddar ner "Dagar som skakade Sverige" så finns en intervju med Sjöström där hon citerar AH:s arbetsintyg från Värnhem.
Citera
2009-11-16, 17:36
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Hon nämnde dock en sak som låter lite skum. Hon jobbade natt och går in till en patient som var helt uppsvälld i munnen och har precis samma symptom som de som dog på MÖS 1979. Men de sjuka är att detta var på VÄS efter att A.H blev intagen på psyket Detta tystades också ner direkt och hon vet inte vad som hände med den utredningen. Jag vet inte exakt när detta var och jag vet inte om personen i fråga dog.
I värsta fall kan det röra sig om någon som blivit inspirerad av AH. Annars har jag fått uppfattningen att dessa symptom kan uppkomma av många olika orsaker och det var väl också därför det för personalen var så svårt att koppla ihop symptomen med Gevisolförgiftningen (vilket väl i sig var i det närmaste obefintligt förekommande före AHs bravader på MÖS). Intressanta uppgifter hur som helst.

Kanske kunde du fråga lite mer angående detta vid ett senare tillfälle och se om minnet klarnat ytterligare hos din släkting. Man vet aldrig.
Citera
2009-11-16, 19:55
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
I värsta fall kan det röra sig om någon som blivit inspirerad av AH.
En Copycat? Själv tror jag bara det är lösa rykten men vem vet

Att Svenonius fick så mycket utrymme tror jag har en enkel förklaring:
Man hade inget val. A.H själv ville antagligen inte medverka och både Voigt och Runerheim är döda sedan ett par år. Att låta märkbart nervösa f.d sköterskor och anhöriga sitta och pladdra om symptom, döden och annat elände hade väl blivit alltför makabert. Inte för mig kanske men ändå..
Walther hade inte mycket att komma med och även om gamla radionyheter är intressanta så hade det kanske blivit lite trist i längden. Sen får man ju inte glömma att det faktiskt var 30 år sedan och minnet blir ju inte bättre med åren hos dom som var satta att utreda detta. Är dom inte döda så är dom väl smått senila i många fall
Den ende som uppenbarligen ville höras var alltså Erik "Paranoiapannan" Svenonius. Han fick en chans och som han tog den!
Jag hade gärna sett att han fick en alldeles egen liten radioshow som kanske sändes 4 timmar på kvällstid, sju dagar i veckan där han på ett lite mer ingående sätt kunde redogöra för hur allt här i världen ligger till. Egentligen.
Senast redigerad av måns 2009-11-16 kl. 20:00.
Citera
2009-11-16, 20:46
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Den ende som uppenbarligen ville höras var alltså Erik "Paranoiapannan" Svenonius. Han fick en chans och som han tog den!
Jag hade gärna sett att han fick en alldeles egen liten radioshow som kanske sändes 4 timmar på kvällstid, sju dagar i veckan där han på ett lite mer ingående sätt kunde redogöra för hur allt här i världen ligger till. Egentligen.
Exakt min tanke med, vilken show det hade varit. Kanske vi ska skrapa ihop till en lokalradioavgift för honom. Han kan väl ta över den tiden som Carl P. Herslow har lämnat i etern (eller finns han kvar?)
Citera
2009-11-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Exakt min tanke med, vilken show det hade varit. Kanske vi ska skrapa ihop till en lokalradioavgift för honom. Han kan väl ta över den tiden som Carl P. Herslow har lämnat i etern (eller finns han kvar?)

Carl P finns kvar och är still going strong.
Citera
2009-11-16, 21:03
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Han finns kvar vad jag vet. Tror han har hand om morgonshowen faktiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in