2008-06-26, 08:30
Medlem
laserlasses avatar
Hur blev det med dommen?
Kommer den upp?
Citera
2008-06-26, 08:41
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Hur blev det med dommen?
Kommer den upp?

Tveksamt.. Har försökt kontakta prudens utan resultat, hon kanske har ledigt från sina studier. Får se om jag orkar snoka rätt på domen på semestern..
Citera
2008-06-30, 18:17
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Otroligt intressant tråd! Mycket hög kvalitet på många inlägg här. Stort tack till Carl Serung, NosaCastro m fl för en stunds spännande läsning. FB i sina bästa stunder med detektivarbete och insideinformation från folk som var med. Man förstår att journalister är inne och snokar på FB med jämna mellanrum...

Får väl också säga det som många andra redan sagt; trots att jag gammal nog att minnas saker som hände 1979-1980 så hade jag aldrig hört talas om den här mordhistorien förut. Högst underligt att den är så pass okänd med tanke på omfattningen.
Citera
2008-07-01, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Får väl också säga det som många andra redan sagt; trots att jag gammal nog att minnas saker som hände 1979-1980 så hade jag aldrig hört talas om den här mordhistorien förut. Högst underligt att den är så pass okänd med tanke på omfattningen.

Brottet är inte jättesnaskigt; en förvirrad yngling som har ihjäl halvt döende långvårdspatienter.

Om gärningsmannen istället hade sexmördat tonårstjejer i samma omfattning och med samma frekvens så kan jag garantera att historien inte hade varit okänd.
Citera
2008-07-01, 04:08
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AviLGH
Brottet är inte jättesnaskigt; en förvirrad yngling som har ihjäl halvt döende långvårdspatienter.

Om gärningsmannen istället hade sexmördat tonårstjejer i samma omfattning och med samma frekvens så kan jag garantera att historien inte hade varit okänd.

Tja, den hade säkert varit mer känd då. Men va fan, det är Sveriges - och en av världens - värste seriemördare nånsin och knappt en käft känner till fallet. Men jaja, det kanske FB ändrar på nu...
Citera
2008-07-07, 13:56
Medlem
portnoys avatar
Mycket intressant tråd. Visste väldigt lite om detta tidigare.

Får ju sprida ordet nu!
Citera
2008-07-08, 17:56
Medlem
Mambos avatar
Blev rätt intresserad av detta ämne och kom på att mina föräldrar har en hel massa gamla "Aktuellt böcker" från årtalen runt sjukhusmorden. Letade fram och mycket riktigt, i registret hittade jag "Gevisol" och där fanns en artikel som sjukhusmorden.

Här kommer några intressanta stycken, håll till godo:

"Det värsta massmordet i svensk kriminalhistoria började den 12 januari rullas upp i Malmö. Då anhölls en 18-årig, tillfälligt anställd vårdare på Östra sjukhuset i Malmö, som misstänkt för att ha tagit livet av minst två patienter på långvårdens avdelning 26."

"Vårdaren berättade, att han dödat 19 åldringar genom att blanda det starkt frätande rengöringsmedlet Gevisol, innehållande fenol, i patienternas saft"

"Ynglingen överfördes den 6 februari till rättspsykiatriska kliniken vid S:t Lars sjukhus i Lund. Han hade inte riktigt fattat vidden av sitt handlande"

"Det fruktansvärda massmordet avslöjades, när en kvinnlig patient vägrade dricka den saft hon bjöds av 18-åringen. Hon ropade högljutt på hjälp. Ett biträde rusade fram och fann, att drycken var blandad med en starkt frätande vätska. Den aktuella patienten hade frätsår kring munnen. Ytterligare en patient visade samma symtom. Tidigare på dagen hade en patient avlidit. Vid kontroll fann man, att den avlidna kvinnan luktade fenol och förstod att dödsfallet inte var naturligt."

"Utredningen gav också vid handen att läkare i chefsställning inte tagit tidigare framförda misstankar om att allt inte stod rätt till på allvar. Disciplinära åtgärder mot läkare vid sjukhuset övervägdes. En biträdande överläkare avstängdes den 25 januari från sin tjänst vid Östra sjukhuset sedan det visat sig att han under en längre tid uteblivit från sin tjänst men däremot arbetat på sin privatpraktik"

Edit: I samma bok står också om rättegången

"Rättegången mot en 19-årig vikarierande vårdare på Östra sjukhusets långvårdsklinik, avdelning 26, i Malmö inleddes den 22 maj inför Malmö tingsrätt. Ynglingen åtalades av chefsåklagare Sten Runerheim för 16 mord och elva mordförsök"

Står även att: Undersökningen offentliggjordes i samband med att rättegången inleddes vilket borde innebära att den fortfarande går att få tag på?
Senast redigerad av Mambo 2008-07-08 kl. 18:42.
Citera
2008-07-08, 19:36
Medlem
månss avatar
Den går mycket riktigt att få tag på men du får begära ut hela domen där den ingår. Jag har sett och läst den med egna ögon. Men nej, jag har inte den själv. Än..?
Citera
2008-07-09, 00:31
Medlem
Galenzos avatar
Bor alltså i Malmö och var själv typ 10-11 år när morden skedde. Har inte fördjupat mig vidare i det men vet på en höft vad killen gjorde.

Flyttade nyligen till villa men har kvar min bostadsrätt (typ sova-över-lgh-när-man-är-full-i-stan).

Babblade alltså med en av grannarna i detta bostadrättsområde. Grannen i sin tur hade pratat med någon om morden och var den jeppen håller hus idag.

Den där någon undrar samtidigt till grannen: -att visst bor du i xxxxx?

Japp, svarar ju grannen.

Du den där mördaren bor ju där. Visste du om det?

Min granne blev helt vit i ansiktet. Samtalet skedde förra veckan.

Det visar sig att mördaren är släppt och bor i vårt område - och borde idag vara runt 47-48 år? Vet inte vad han fick för straff? Vård?

Får jag bara fram namnet på stollen så ska jag lura exakt adress och vad han pysslar med idag. Någon här kanske har det? PMa...

Hursomhelst, vetskapen att vi har en frisläppt massmördare, om det nu stämmer, är inte direkt behaglig. Dessutom ligger mordplatsen max fem min från vårt område.

Fascinerande...
Citera
2008-07-09, 00:36
Medlem
Kenny Kuks avatar
Tidigare i tråden har det skrivits att han heter Anders Hansson.
Citera
2008-07-09, 00:50
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Tidigare i tråden har det skrivits att han heter Anders Hansson.

Danke...

Ska se om jag får en träff på det namnet framöver. Men jag måste ha mer att gå på. Tänker då mest på utseende, längd...mm..

EDIT: Jisses jävlar > Anders Hansson

Det namnet finns regat tre trapphus från min lgh. Kan ju förfan inte vara samma kille? Eller????

Vet någon när han är född?? Födelsedag? Eller man kan kolla det själv via adressen, var gör man det?

edit 2: roar mig med ratsit men blir ju ingen träff *grr*
Senast redigerad av Galenzo 2008-07-09 kl. 01:01.
Citera
2008-07-09, 01:26
Medlem
Galenzos avatar
Ber om ursäkt men jag har inte läst hela tråden. Ni har redan lurat ut var han bor. Haha... Och lilla jag har alltså lgh i samma fastighet.

Jag vill väldigt gärna veta hur han ser ut, helst numera. För det är nämligen så att vi har en småtjock man som varje dag går sina rundor och pratar för sig själv. Den karln har bott här länge och blir ibland upphämtad med bil.

När han går sina rundor har han alltid reflexväst, ibland mössa mitt i sommaren och annat märkligt andra årstider. Jag bedömer honom som mentalt nedsatt med IQ under 90.

Han är runt 46-50 år, vågigt 'perfekt' mellanbrunt hår, svensk, lönnmage, kanske 1.85-1.90 lång. Han bor i området, förmodligen på Idaborgsgatan. Har faktiskt aldrig sett vilken port han går in i trots att man springer på honom ofta.

Men det lustiga är att när han pratar med blatten som äger kiosken så är han helt normal i sina samtal men ensam babblar han sitt skit och är allmänt väck.

Kan detta vara samma person. Att morden och vården allmänt slagit slint ännu mera men inte tillräckligt för att hålla honom inlåst?

Jag vill se bild på Anders K. Först då kan jag bekräfta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in