2008-04-13, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Vart ringer jag ifall jag har ett personnummer och vill ha fram en dom? Tingsrätten?

Det finns en tidsgräns. Tingsrätten har kvar domen i antingen två eller tre år.
Citera
2008-04-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NosaCastro
Redan på den tiden, då brottet utreddes var det ett jävla mörkande.
Jag minns skiten, eftersom jag är så förbannat gammal.
Jobbade själv inom vården på den tiden.
Tillverkaren bytte namn på produkten Gevisol blixtsnabbt, dessutom.

Men det finns, som sagt, en massa sidospår som aldrig blev utredda.
Dansken är bara en av dessa.
Som kuriosa kan jag nämna att Dansken figurerade i förundersökningen om Helen-mordet i Hörby också...

Minns du om folk dog som flugor av infektioner när de blivit vårdkollin innan den här historien inträffade, så som de gör idag under "vård i livets slutskede" som det numera heter?
Citera
2008-04-13, 23:24
Medlem
meelows avatar
Intressant tråd. Jag kände en kvinna som också jobbade på sjukhuset när detta hände. Då var hon sjuksköterska, men sadlade om till vårdlärare senare. Kommer bara inte ihåg det hon berättade, känner bara igen historien.
Citera
2008-04-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Minns du om folk dog som flugor av infektioner när de blivit vårdkollin innan den här historien inträffade, så som de gör idag under "vård i livets slutskede" som det numera heter?

Njaaa...jag kan nog inte härleda gångerna då gamlingarna dog som flugor, till något annat än maginfluensor, kombinerat med varm sommar.
Ibland trodde jag att jag skulle dö själv också...

Däremot minns jag en överdriven medicinering med lugnande preparat.
Speciellt dagen innan ronden skulle genomföras.

Visst. Passiv dödshjälp har jag sett flera gånger.
Men i övrigt tyckte jag nog att det var ganska humant. På långvården.

Kanske inte på torsdagar.
Då skulle alla laxeras. 56 stycken. Klyx. 4 personal.
Nä, torsdagarna var ingen höjdare...
Citera
2008-04-14, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Classique
Domen lär väl inte vara svår att få fram bara man har ett diarienummer eller personnummer på gärningsmannen. Alternativt är att på landsarkivet i Lund söka igenom katalogen för det aktuella året.

Dom ligger som tidigare nämnts inte på Landsarkivet i Lund utan på stadsarkivet i Malmö.
Citera
2008-04-14, 08:36
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Dom ligger som tidigare nämnts inte på Landsarkivet i Lund utan på stadsarkivet i Malmö.

Jag har redan en kontakt som är på jakt efter domen! Så vi andra kan ligga lite lågt så länge, mest så vi inte "överbelastar" arkiven. Väcker nog lite uppmärksmahet om helt plötsligt ett gäng galna FBare försöker jaga rätt på domen.
Senast redigerad av Carl Serung 2008-04-14 kl. 08:39.
Citera
2008-04-14, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ

mea culpa!
Citera
2008-04-14, 14:08
Medlem
Citat:
Njaaa...jag kan nog inte härleda gångerna då gamlingarna dog som flugor, till något annat än maginfluensor, kombinerat med varm sommar.
Visst. Passiv dödshjälp har jag sett flera gånger.

Jag tycker mig bestämt ha iakttagit ett och annat mysko på de avdelningar som kallas "vård i livets slutskede", lite grann som man inte vill tala om för ett barn vad som egentligen hänt med familjens hund mer än att den blev sjuk och "somnade in" kl. si och så. Jag vet en sjuksköterska som fortfarande bryter ihop när hon ser mig när vi brukar råka mötas på ett motionsspår jag använder mig av emellanåt efter att en nära släkting var med om en sådan episod för några år sedan, skuld syns som sagt (jag är dock rätt bra på att läsa människor och i synnerhet märka när någon ljuger, väldigt få har den totala kontroll på kroppsspråket som krävs för att ljuga framgångsrikt.)

Citat:
Men i övrigt tyckte jag nog att det var ganska humant. På långvården.

Kanske inte på torsdagar.
Då skulle alla laxeras. 56 stycken. Klyx. 4 personal.
Nä, torsdagarna var ingen höjdare...

Haha kan tänka mig att det absolut inte var kul att närvara på en torsdag där.
Citera
2008-04-14, 14:14
Medlem
Giggis avatar
Jag vet att jag läst om detta vid något tillfälle tidigare och tänkt precis som ni att det var märkligt att det inte pratats mer om det med tanke på hur många som drabbades. Kul att jag hittade tråden då för att få lite mer kött på benen!

Någon som vet om Patrick Persson tagit fler bilder än den som var med i en tidigare länk från häktningsförhandlingarna i Lund 1992? Jag försökte leta i hans arkiv men hittade inga fler bilder. Det borde ju finnas omaskerade bilder att få tag i på denne danske man från häktningsförhandlingen.

En fråga bara, vem var denna 29-åriga kvinna? Hon skulle ju idag vara i 45-års åldern och ha ett barn i övre tonåren. Enligt utsago skulle hon tillhöra familjen Crafoord, stämmer verkligen det?

Mina föräldrar bodde på Pilgatan under 70-talet, jag ska fråga pappa vad han minns om detta.
Citera
2008-04-14, 14:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Jag vet att jag läst om detta vid något tillfälle tidigare och tänkt precis som ni att det var märkligt att det inte pratats mer om det med tanke på hur många som drabbades. Kul att jag hittade tråden då för att få lite mer kött på benen!

Någon som vet om Patrick Persson tagit fler bilder än den som var med i en tidigare länk från häktningsförhandlingarna i Lund 1992? Jag försökte leta i hans arkiv men hittade inga fler bilder. Det borde ju finnas omaskerade bilder att få tag i på denne danske man från häktningsförhandlingen.

En fråga bara, vem var denna 29-åriga kvinna? Hon skulle ju idag vara i 45-års åldern och ha ett barn i övre tonåren. Enligt utsago skulle hon tillhöra familjen Crafoord, stämmer verkligen det?

Mina föräldrar bodde på Pilgatan under 70-talet, jag ska fråga pappa vad han minns om detta.

Det är bilder på BK som du letar efter?
Citera
2008-04-14, 14:35
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är bilder på BK som du letar efter?

Japp, han är för mig mer intressant än AH som jag förmodar bara är en bricka i spelet.
Citera
2008-04-14, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggi
Jag försökte leta i hans arkiv men hittade inga fler bilder. Det borde ju finnas omaskerade bilder att få tag i på denne danske man från häktningsförhandlingen.

Förmodligen inte, på själva häktningsförhandlingen får/fick man väl inte medföra någon form av inspelningsapparat med ljud och/eller bild? Dom körde ju alltid med såna där fåniga teckningar från rättsalen förr? Får man ens ta med kamera nuförtiden? Har för mig att dom ändrade på lagen för ett tag sedan?

Sen lär han väl kört klassikern att han gick till och från förhandlingen med ansiktet gömt/täckt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in