Citat:
Ursprungligen postat av smalband
varför inte en temporär lösning på ett permanent problem (om evig reinkarnation är sant). Eller en permanent lösning på ett temporärt problem (om detta livet är det och ett evigt efter-döden-liv)?
Var inte det vad
ett flertal inlägg just sa?
Citat:
Vad jag menar är att uttalandet inte nödvändigtvis är sant eftersom det beror på ens livsåskådning.
Lagar gör inte det. Oavsett livsåskådning är det inte tillåtet att begå självmord, detta är dock inte frågeställningen, men hade livsåskådning varit försvarbart i fallet laglig eutanesi?
Citat:
Varför skulle inte en känsla av att det är dags att ta livet av sig vara lika värd som tanken att göra det?
Ja, jag vet inte - kanske för att tankar är genomtänkta? Känslor är inte genomtänkta, de kan människor inte styra. Känslor anmäler sig - man kan styras av dem, men styra dem kan man inte, man kan göra saker som man ångrar, t.o.m. s.k. affektsbrott. Är en emotionell övertygelse då pålitlig till den, allvarliga, grad att man kan bestämma om man skall terminera sitt liv eller inte?
Citat:
Är psykiskt sjuka per definition inte kapabla att nyttja "fri vilja" att ta livet av sig?
Jag skrev:
Citat:
Då förutsätter jag att personen som bestämmer sig för att ta sitt liv är vid sina sinnens fulla bruk för att kunna göra ett sådant val. En psykiskt sjuk person kan hjälpas. Har man däremot prövat på livet och vid viss vuxen ålder anses frisk men ändock oförmögen att se orsak att leva vidare - då kan man börja diskutera eutanesi. Men hur ofta är suicidala friska?
Eutanesi, d.v.s. dödshjälp, skulle då utföras av utbildade i ämnet. Och, som fallet är med flera andra saker som vanliga kan bestämma över, kan en psykiskt sjuk förmodligen inte bestämma över sig i detta ämne. En psykiskt sjuk kan exempelvis inte köpa en pistol eller, i vissa fall, ens släppas fri i samhället. Kan denne då tillåtas bestämma om dennes liv skall termineras om denne samtidigt inte tillåts skäppas ut?
Kanske det, men jag anser att ju mer klart ett sinne är ju mera säker kan man vara på att man inte agerar fel.