Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Vid tjugo års åldern är man tillräckligt mogen för att veta om man ska begå självmord. Att begå självmord i sjuttio års åldern är rent ut sagt idiotiskt då döden är ändå nära.
Vad grundar du siffran 20 på? Att ta sitt liv vid sjuttio års ålder låter inte dumt alls i mina ögon, hellre vara herre över sitt eget liv än att låta någon ålderskrämpa ta en. Vidare har coq alldeles rätt, det hela är en definitonsfråga. Dels då en del människor mognar i olika åldrar (vilket leder oss in på hur vi skall definera begreppet "mognad"), dels då man inte själv råder över då/om en eventuell psykisk sjukdom skulle drabba en.
Personligen anser jag att i princip samtliga som tagit livet av sig har varit därtill omogna, då de gjort det pga. psykisk sjukdom. För att vara "mogen nog" att begå självmord bör man, i min mening, inte ha uppnått en särskild ålder, bara ett visst tankesätt och en viss nivå av förståelse för handlingen, dess konsekvenser (härmed åsyftas effekterna för de efterlevande), dess symbolik samt själva "värdet" i handlingen. Frågan man noga bör fundera över (underförstått; i friskt tillstånd) är kort och gott: Varför?
Den enda person jag känner till vilken jag anser ha handlat korrekt då denne tog sitt liv är, tyvärr, en litterär gestalt: Kirillov i Dostojevskijs
Onda Andar, som tar livet av sig av egen fri vilja, i hopp om att inspirera människorna i allmänhet till att göra detsamma. En människa som tar livet av sig av egen fri vilja, inte för att personen i fråga är olycklig, utan enbart för att hen bestämt sig för att ta livet av sig - för sakens skull - betraktar jag som "mogen nog".