2008-03-16, 15:24
Medlem
Man är mogen att ta sitt liv när man insett att man aldrig kommer finna lycka. Har man mått dåligt tillräckligt lång tid utan någon ljusare framtid i sikte kan man avsluta livet. Jag har älskat en person hejdlöst i flera år nu och omständigheterna är sådana att det är svårt för mig att söka kontakt med henne. Den dagen jag inser att jag aldrig kommer kunna leva mitt liv med henne är den dagen jag är mogen att ta mitt liv. Jag kommer dock knarka upp alla mina pengar innan jag tar mitt liv
Citera
2008-03-16, 15:26
Medlem
TidensTempos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuret_
Man är mogen att ta sitt liv när man insett att man aldrig kommer finna lycka. Har man mått dåligt tillräckligt lång tid utan någon ljusare framtid i sikte kan man avsluta livet. Jag har älskat en person hejdlöst i flera år nu och omständigheterna är sådana att det är svårt för mig att söka kontakt med henne. Den dagen jag inser att jag aldrig kommer kunna leva mitt liv med henne är den dagen jag är mogen att ta mitt liv. Jag kommer dock knarka upp alla mina pengar innan jag tar mitt liv

Okej, hur gammal är du idag? Bara nyfiken.
Citera
2008-03-16, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TidensTempo
Okej, hur gammal är du idag? Bara nyfiken.

Fyller 19 i sommar. MEN trots min ålder och kanske något omogna sätt att skriva besitter jag mer självinsikt än man kan tro.
Citera
2008-03-17, 00:33
Medlem
Giorgis avatar
Tycker självmord är så jävla själviskt och onödigt, något som man aldrig borde göra. Permanent soultion to a temporary problem, som man bruka säga. Men får hålla med alla och säga att 25 är åldern då man kan avgöra om man ska få ta sitt liv.

P.S någon som vet åldersgränsen för dödshjälp i de länder där det är tillåtet?
Citera
2008-03-17, 01:05
Medlem
Reoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuret_
Fyller 19 i sommar. MEN trots min ålder och kanske något omogna sätt att skriva besitter jag mer självinsikt än man kan tro.

än har du väldigt många insikter kvar
Citera
2008-03-17, 12:06
Medlem
Skulle säga iallafall 50. Innan det kan man alltid styra upp sitt liv till nåt bra, även om man inte ska vänta sig att kunna bli miljonär och kändis.
Citera
2008-03-20, 21:49
Medlem
HORPATTEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensTempo
Ifall en grabb på 13 år begår självmord, tänker oftast "alla" men vad dum han var, han visste inte vad livet handlar om. Han skulle få helt andra perspektiv på livet när han skulle blivit äldre osv. När en man på 70 år begår självmord tänker "alla": Jaja, han var trött på livet.

När tycker ni att man har åldern inne för att avgöra om man ska begå självmord eller inte?
Vad tycker ni? 18, 20, 50 ?

Jag skulle nog själv vilja säga när man är 25 år gammal. Då vet man nog ganska klart vad allt handlar om osv.

Det beror väll het och hållet på vad du har för livserfarenheter/har gått igenom? Att ta sitt liv när man är 70 år är som tidigare nämnt idotiskt. Man är nära döden och har möjlighet att leva det ut. Tar du ditt liv blir du antagligen gubben som komms ihåg som "gubben som tog sitt liv".

Att ta sitt liv är upp till var och en. Det finns säkert anledningar som är så starka att ta sitt liv när man är 13. Ganska svår fråga att bara svara på, man måste veta vad förutsättningarna/anledningarna är.

/horpatte
Citera
2008-03-23, 18:05
Bannlyst
Mogen och mogen. Ju tidigare desto bättre. Men när man har förstått lite vad livet går ut på, typ vid 20-30 års åldern, när man har utbildning, kanske upplevt kärleken, och så även en förståelse med livet. Då kan man bestämma om man vill leva ut ett liv på jorden, eller skita i det.

Åldrarna innan, då har man ju inte direkt förstått sig på livet på riktigt, åldern efter, då kan man ju lika väl leva ut livet.
Citera
2008-03-24, 01:24
Medlem
Quad69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xceL
Till att börja med måste jag säga att jag helt är emot självmord eftersom du alltid kan förbättra din situation, men om jag måste svara så skulle jag säga "När man är på toppen". Eftersom det så småningom bara kan bli sämre. Självklart är ju toppen individuell för vissa kanske det är ju livet som pensionär som är toppen. Medans för andra kanske det är, när man som du sa - är runt 25 - bäst fysik, bäst hos damerna, mest pengar osv.

Finns inget bättre förslag en det
Citera
2008-03-24, 09:13
Medlem
TheInsanes avatar
Lustigt hur folk spekulerar om åldrar hit och dit. För det första handlar det nog om vilken livssituation man befinner sig i och sedan kommer den individuella utvecklingen till. Och hur många som skriver här har redan uppnått en ålder av 70 år så att de verkligen vet hut stor skillnad det är på att vara 70 kontra 50 eller ens 50 kontra 40 osv?
Citera
2008-03-24, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jo, man får ju ta med i tänkandet att det finns två olika sortsers självmord - de som egentligen bara är en sista utväg i en alltför jobbig livssituation men också erkänna att det finns väldigt rationella och logiska självmördare.

Den första gruppen ska få hjälp, den andra respekt för sitt beslut.

Detta håller jag absolut med om!

För jag känner mig rätt nöjd med livet och vad som skett, visst har det varit up`s& downs oXå.
Men nu står jag på peaken av min existens (~30) och har i några år lekt med tanken att själv bestämma och avgöra hur den ska ta upphöra.
Och ju fler år som gått desto mer övertygad har jag blivit!
För mig är döden inte något sorgligt utan anledningen till att vi föds, alltså meningen med livet. Så vad gör det om man tar en liten genväg? inte så omoraliskt i mina ögon iaf.

Så min åsikt är efter 25 ungefär? Men att eventuellt "utförande" ska tidsbestämmas ett år fram i tiden från beslutet så det kan revideras (om lust eller behov till det finns).
Senast redigerad av TheSerpent 2008-03-24 kl. 14:35.
Citera
2008-03-24, 15:05
Medlem
Om du är dumm nog att tro att du hade gjett mer till världen som död än levande så go get your self a gun man ! neh men alvarlig talat, jag tycker att det är så synd att en spekulera på ett sjvmord efter som du med lite insikt kan ge så mycket till våran existens. Du skapar din egen tolkling av världen försök att tolka den ur ett annat perspektiv och svik inte mänskligheten. Va jag vill säga till Ts är då att man aldrig är mogen för det om man ens kan tänka sig att du gör mer nytta död än levande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in