2008-03-15, 11:42
Medlem
Dr. Sjökvists avatar
Hunter S. Thompson sa att om han någonsin befann sig i en situation där han inte skulle kunna begå självmord, skulle han känna sig fast.

Man kan inte säga att när man är 24 år och 364 dagar gammal är man inte mogen, men att man är det nästa dag. Så enkelt är det inte.

En människa har rätt att bestämma över sitt eget liv, vilket inkluderar avsluta det om man så vill.
Citera
2008-03-15, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Sjökvist
Hunter S. Thompson sa att om han någonsin befann sig i en situation där han inte skulle kunna begå självmord, skulle han känna sig fast.

Man kan inte säga att när man är 24 år och 364 dagar gammal är man inte mogen, men att man är det nästa dag. Så enkelt är det inte.

En människa har rätt att bestämma över sitt eget liv, vilket inkluderar avsluta det om man så vill.
Javisst. Men allt som oftast är självmord en permanent lösning på ett temporärt problem. Noga övervägande ska nog tas i kraft innan knopen knyts. Efter regn kommer solsken...
Citera
2008-03-15, 13:09
Medlem
Reoshis avatar
Väljer du Nej är du mogen, väljer du Ja är du inte. Simple as that
Citera
2008-03-15, 13:12
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Väldigt subjektivt.

Skulle säga 30 omkring för gemeneman såtillvida att dom inte studerar under tiden för att dom är urkorkade.
Citera
2008-03-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi
Så sant som det är sagt men ha i åtanke att en depression kan knäcka även den starkaste. Jag har dessvärre sett det på nära håll ett flertal gånger.
Citera
2008-03-15, 23:01
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reoshi

Nej, frågan handlar om när man är mogen intellektuellt inte emotionellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Jag håller med om att 25 låter som en lämplig ålder.
Nog för att en artonåring är myndig, men de flesta är små pluttar ändå. Dessutom är hjärnan inte färdig förrän i tjugofemårsåldern.

Jag är absolut för människors rätt att ta livet av sig.

Då förutsätter jag att personen som bestämmer sig för att ta sitt liv är vid sina sinnens fulla bruk för att kunna göra ett sådant val. En psykiskt sjuk person kan hjälpas. Har man däremot prövat på livet och vid viss vuxen ålder anses frisk men ändock oförmögen att se orsak att leva vidare - då kan man börja diskutera eutanesi. Men hur ofta är suicidala friska?

Letar personen efter orsak att leva vidare är egentligen den bästa lösningen att peka mot kyrkan. Kyrkan är inte onödig och gammalmodig - den är för de svaga i samhället, bland andra.
Citera
2008-03-15, 23:49
Medlem
Dr. Sjökvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpslck
Javisst. Men allt som oftast är självmord en permanent lösning på ett temporärt problem. Noga övervägande ska nog tas i kraft innan knopen knyts. Efter regn kommer solsken...

Så man borde alltid välja en bättre lösning på sina problem? Jovisst men om man inte vill så är man fri att låta bli.
Citera
2008-03-16, 00:37
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Nej, frågan handlar om när man är mogen intellektuellt inte emotionellt.

Då förutsätter jag att personen som bestämmer sig för att ta sitt liv är vid sina sinnens fulla bruk för att kunna göra ett sådant val. En psykiskt sjuk person kan hjälpas. Har man däremot prövat på livet och vid viss vuxen ålder anses frisk men ändock oförmögen att se orsak att leva vidare - då kan man börja diskutera eutanesi. Men hur ofta är suicidala friska?

Letar personen efter orsak att leva vidare är egentligen den bästa lösningen att peka mot kyrkan. Kyrkan är inte onödig och gammalmodig - den är för de svaga i samhället, bland andra.

Jo, man får ju ta med i tänkandet att det finns två olika sortsers självmord - de som egentligen bara är en sista utväg i en alltför jobbig livssituation men också erkänna att det finns väldigt rationella och logiska självmördare.

Den första gruppen ska få hjälp, den andra respekt för sitt beslut.
Citera
2008-03-16, 00:59
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TidensTempo
Ifall en grabb på 13 år begår självmord, tänker oftast "alla" men vad dum han var, han visste inte vad livet handlar om. Han skulle få helt andra perspektiv på livet när han skulle blivit äldre osv. När en man på 70 år begår självmord tänker "alla": Jaja, han var trött på livet.

När tycker ni att man har åldern inne för att avgöra om man ska begå självmord eller inte?
Vad tycker ni? 18, 20, 50 ?

Jag skulle nog själv vilja säga när man är 25 år gammal. Då vet man nog ganska klart vad allt handlar om osv.

Jag säger också 25. Enligt mig så måste man vara minst 25 år för att räknas som vuxen (själv är jag 19, bör jag tillägga).

/Teutonic Warrior
Citera
2008-03-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Sjökvist
Så man borde alltid välja en bättre lösning på sina problem? Jovisst men om man inte vill så är man fri att låta bli.
Det finns ju alltid fler sätt att se det på.
En närstående till mig tog självmord kort efter ett brustet äktenskap.

Hade han fått några månader på sig att landa så vill jag tro att han sett på saken annorlunda. Jag är själv lite "mano" och problem som kan tyckas få en att omslutas av allt mörker i universum en dag kan i ett annat ljus ses som struntsaker. På hans begravning grät jag över allt han missunnat sig själv, sina nära och sina barn och en del andra saker.

Min morfar däremot, som i sina bästa dagar var fullt frisk, låg mot slutet sängbunden i flera månader med dialys en gång i veckan, utan syn och utan hörsel. Efter ett tag bad han dem ge han starkare smärtstillande och sluta med dialysen. Nån vecka senare var han död.

På hans begravning grät jag inte en droppe utan det var mer som en befrielse.
Citera
2008-03-16, 12:39
Medlem
Svår fråga, men generellt tycker jag man ska vänta till man kommit upp i 25-30 års åldern. Detta baserar jag på min egen mognadsprocess, det är först vid denna åldern jag tycker mig fått ett rejält perspektiv på livet.
Citera
2008-03-16, 13:57
Medlem
Pontus900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xceL
Till att börja med måste jag säga att jag helt är emot självmord eftersom du alltid kan förbättra din situation, men om jag måste svara så skulle jag säga "När man är på toppen". Eftersom det så småningom bara kan bli sämre. Självklart är ju toppen individuell för vissa kanske det är ju livet som pensionär som är toppen. Medans för andra kanske det är, när man som du sa - är runt 25 - bäst fysik, bäst hos damerna, mest pengar osv.

Alla kanske inte inte tar sitt liv för att det går dåligt för dom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in