2016-02-29, 23:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Nu har jag inte läst någon av artiklarna som det länkas till tidigare i tråden, men jag vill påpeka en sak, som jag inte sett i tråden:

om en person är ordentligt "nere" i någon psykisk sjukdom är det ganska vanligt att de pratar om att ta livet av sig. Det kan vara så illa att de knappt pratar om något annat. Men det är tydligen ovanligt att de faktiskt begår självmord: de orkar inte. Inte rent fysiskt, men psykiskt orkar de inte ta livet av sig.

Det är när personerna börjar må bättre och prata mindre om att ta livet av sig som risken för självmord ökar. Det är konstigt, men tydligen får man tillräckligt med psykisk energi när man mår något bättre än sämst.

Om JN har varit "nere" tidigare och börjat må bättre kan det förklara ett eventuellt självmord: tidigare var hon så illa att hon inte orkade ta livet av sig. Nu när hon mådde bättre (om hon nu gjorde det) så orkade hon ta livet av sig.

--------------

Jag tar inte ställning till frågan om JN har begått sjlävmord eller inte, jag återger det lilla jag minns efter att jag pratat med en kunnig person (typ psykolog/psykiatriker) efter att en kompis hängt sig.

Stämmer icke. Det är dock en spridd myt att den som pratat mycket om självmord har lägre sannolikhet att faktiskt göra det.

Det går åt båda hållen.
Citera
2016-03-01, 00:01
Medlem
CMBes avatar
Verkar väl ha varit självmord. Oklart dock hur det kan ha gått till, eller var det rentav en överdos av diverse preparat?

Tippar på hängning.
Citera
2016-03-01, 00:12
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
Jag vet inte hur tydligt man ska behöva säga att hon dog i sitt hem med familjen samlad kring sig för att det ska gå fram till skitsnackarna på Flashback. Skärp er!

Det är väl du som ska skärpa dig eller kamma dig eller något sånt?

Läsa på bättre borde du åtminstone göra innan du yttrar dig så självsäkert!
Citera
2016-03-01, 00:13
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Nån som har koll på dödsorsaken.
Självmord eller...?
Inte helt osannolikt med tanke på att hon har försökt tidigare.
Och hon led av depression.
Citera
2016-03-01, 00:17
Medlem
TigerKids avatar
Jag får intrycket av att hon kanske avlidit ensam hemma utan otvetydiga tecken på orsak och att anhöriga och läkare kanske inte heller vet än. Dvs att det skulle kunnat vara självmord, ofrivillig överdos/dödlig mix av preparat ELLEr något annat hälsoproblem - hjärta, stroke eller vad man nu kan dö plötsligt av.

En som levt ett hårt liv kan ju inte bara dö utav direkt överdos utan då kroppen är sliten så antar jag att risken för att något går snett med hjärtat el dyl är större än genomsnittligt. Även kvinnor får hjärtinfarkter. Och att hon skulle kunnat vara utan preparat i blodet i det ögonblicket men att kroppen tagit för mycket stryk och gav upp.

Inte roligt för de anhöriga att gå och grubbla i ovisshet ifall det är så.
Citera
2016-03-01, 00:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Stämmer icke. Det är dock en spridd myt att den som pratat mycket om självmord har lägre sannolikhet att faktiskt göra det.

Det går åt båda hållen.

Det kan hända? Men just vid depressioner sker självmord ofta vid övergången mellan djup till mellan depression. Då de orkar ta livet av sig efter tid med i närmast "stupor", då de kanske inte ens tar sig upp ur sängen än mindre orkar planera sitt självmord!

En nära vän till mig vars bror försvann, berättade för mig att han hade mått så mycket bättre den sista tiden och trodde inte hans försvinnande var självmord, då jag i omlindade former sa att detta inte var ett gott tecken alls, trodde hon mig inte. Han hittades långt senare hängd i ett träd, så att han mådde bättre gjorde att han orkade genomföra sitt självmord. Men givetvis behöver det väl inte alltid vara så.
Citera
2016-03-01, 00:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumlum
Det är inte helt ovanligt att människor avlider och att man inte någonsin får veta om det är
fråga om självmord. Vanligtvis kan man fastställa dödsorsaken till intoxikation och vilka preparat
som är primärt inblandade, men i dom här fallen så rör det sig då om personer som av olika
skäl konsumerat olika former av läkemedel, eventuellt i kombination med alkohol eller andra droger.
Men att fastställa huruvida personen tagit preparaten med avsikt att ända sitt liv, går däremot vanligtvis inte. Man kan grovt säga att det finns tre grupper: De som avsiktligt intagit preparaten i suicidalt syfte (självmord), de som inte varit medvetna om att ha tagit letala mängder (oavsiktlig, letal överdos) och de som har varit "likgiltiga" inför konsekvensen (i klartext mått så själsligt eller fysiskt dåligt att man struntar i om man dör).
Finns det inte stöd i form av kringfakta (tex. "självmordsbrev" eller tidigare uttalade planer på självmord), så är det ibland omöjligt att veta vad som är orsaken till dödsfallet, trots att man rent medicinskt kan fastställa en dödsorsak.

De fallen är ofta väldigt jobbiga för familjen och övriga anhöriga - som blir sittande kvar med sina frågor obesvarade.

Om det är så i fallet med Josefin vet vi ju inte, men det är alltså ett inte helt ovanligt scenario.

Om hon tagit stor dos många/tabletter som sömnmedel eller benzo, borde de finna detta vid en obduktion.
Citera
2016-03-01, 00:35
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Det var fan vad det blivit viktigt hur Josefine Nilsson lämnat vår värld ? Oavsett hur det skett är det en sak för hennes familj och vänner. Normala människor respekterar henne och hennes minne. Ni andra som inte har lust med det kan med fördel sluta smutsa ner hennes bortgång och övergå till att kamma er med en osthyvel istället. ..

Detta är Flachback Forum om du nu missat det?

Tror inte att det slutar att skrivas bara för du vill det, eller vad tror du?
Sedan får det stå för dig själv om smutskastning, är mycket bra som skrivs också.
Och att må psykiskt dåligt är inte fult, som du tycks tycka?
Viktigt att fler människor ser att det inte är fult och ovanligt alls.
Men du tycks vilja att allt ska döljas och begravas med det, knappast rätt metod om man vill hjälpa en deprimerad.
Citera
2016-03-01, 00:35
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Uttrycket "somnade in i sitt hem" brukar betyda att dödsfallet kommer efter en lång tids sjukdom.
Eller att man tagit en sömntablett. Eller hundra.
Citera
2016-03-01, 00:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Ett självmord är ju såklart en skam för hennes anhöriga att gå ut med det i pressen så tätt inpå ni skall se att det kommer att komma fram så småningom.

Vilket århundrade lever du?
Citera
2016-03-01, 00:51
Medlem
rubin22s avatar
Jag kan tänka mig att det misstänks självmord fast varför gå ut med det innan obduktionen är klar?
Är väl bara dumt om det skulle visa sig vara fel.
Är ju långt ifrån alla som lämnar ett självmordsbrev efter sig.
Tro att det t.o.m är ovanligt att det skrivs ett sånt brev?
Citera
2016-03-01, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Eller att man tagit en sömntablett. Eller hundra.
Det funkar inte med sömntabletter, valium är ute ur bilden idag. Enda sättet att dö av moderna sömntabletter idag är om någon släpper en hel pall i huvudet på dig från 10 meters höjd.
De fungerar på ett annat sätt idag genom inverka på sömnhormoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in