2019-04-04, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
Det är från tidigare i tråden. I samband med hennes död.

Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
(FB) Vilka kändisar har du sett IRL?

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Inte svår att hitta...

https://youtu.be/0RzclewYRiw

Varför påstår nån att han misshandlat JN?

Källor?

Tack och bra grävt.
Killen skall enligt uppgift INTE söka limelight utan tvärtom var lugnet själv.
Citera
2019-04-04, 21:07
Bannlyst
Citat:
Inte svår att hitta...

https://youtu.be/0RzclewYRiw

Varför påstår nån att han misshandlat JN?

Källor?

Vem påstår att den kocken har misshandlat JN? Vad har Mästerkocken med detta att göra?
Citera
2019-04-04, 21:16
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndOfDay
Bra inlägg!
ÖR är inte helt skyldig, men han har nog bidragit en hel del till den psykiska ohälsan som påverkar resten av systemet i kroppen.

Vissa pratar om Josefines skuld, vad jag vet så har inte ÖR polisanmält henne.
Så summa sumarum har han en officiell misshandelsdom och många inofficiella hot etc.

Han är en kvinnomisshandlare, dom finns, punkt slut!

Ungefär mina tankar också, ÖR hade nog kunnat slippa en del raseriet om han inte uttalat sig på det sätt han gjorde, sagt att han inte höll med om att det var han som förstört för henne men att han var ledsen för hur han behandlat henne - osv - jag kan tänka mig många bättre svar än "människan är ju död" osv,
Sen det där med att prata om Josefins skuld, alltså ett snatteri, och spekulationer om hur dåligt butikspersonalen ska ha mått av det? Men kom igen? Och påståenden att hon misshandlade honom. Finns ingen sån polisanmälan och ÖR säger väl inte ens det i förhör?
Den här lawnmoverman är väldigt aktiv verkar det som---
Citera
2019-04-05, 20:31
Medlem
Det är intressant att de som uttrycker sig kritiskt till
att ÖR skulle vara orsaken till JNs död (inte tycker det resonemanget håller eller är helt logiskt)
eller till dokumentärens ”sanning”
klassas som att vara människor som stödjer kvinnomisshandel eller inte tycker att ÖR har handlat fel.
Var finns den logiken?
Citera
2019-04-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annasus2004
att ÖR skulle vara orsaken till JNs död (inte tycker det resonemanget håller eller är helt logiskt)
klassas som att vara människor som stödjer kvinnomisshandel eller inte tycker att ÖR har handlat fel.
Var finns den logiken?
idag gör Katarina Wennstam ett bra inlägg i Expressen.
Hon skrev boken: Alfa hannen.
Hon verkar ha förstått eller haft mycket god insyn i hans liv redan då.
- Katharina Wennstams ärende är större än att hänga ut enskilda personer. Hon vill sätta ljuset på strukturer,där våld och förtryck mot kvinnor möjliggörs av normer och beteendemönster som sitter i väggarna.
Citera
2019-04-07, 13:07
Medlem
Citat:
Var finns den logiken?

Det finns ingen logik.

Det är fö ingen dokumentär. En massa liveklipp som blandas med oemotsagda djupt subjektiva utsagor (från familj och vänner) är inte en dokumentär.

Och "dåliga värden" kan man knappast lasta ÖR för... Nilssons tragiska förfall har nog många komponenter.
Citera
2019-04-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Ungefär mina tankar också, ÖR hade nog kunnat slippa en del raseriet om han inte uttalat sig på det sätt han gjorde, sagt att han inte höll med om att det var han som förstört för henne men att han var ledsen för hur han behandlat henne - osv - jag kan tänka mig många bättre svar än "människan är ju död" osv,
Sen det där med att prata om Josefins skuld, alltså ett snatteri, och spekulationer om hur dåligt butikspersonalen ska ha mått av det? Men kom igen? Och påståenden att hon misshandlade honom. Finns ingen sån polisanmälan och ÖR säger väl inte ens det i förhör?
Den här lawnmoverman är väldigt aktiv verkar det som---
Finns många som försvarar typer som bankar på kvinnor.Tiden går med grottännen består.
SÅ klart har sådana en egen logik.
Kvinnan var på besök i mannens bostad, och råkade slänga, eller medvetet slängde ett inglasat fotografi i golvret, då ska hon ha stryk av mannen?
Hon blev dessutom ertappad när hon glömde betala parfymen på Åhlens, slutsatsen, hon var en snattare. MEn kanske var hon påverkad av tunga mediciner, uppträdde förvirrat och inte helt klar över att hon glömt att betala parfymflaskan. Hon led av mycket värk, och någon regelbunden snattare var hon bevisligen inte.
Ö.R däremot tycks ha varit trogen sin vana att ge sina kvinnor däng, gapa o skrämde kvinnliga arbetskamrater.
Susanne Otto och Lena Nilsson , hur blev de behandlade?
Citera
2019-04-12, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Hade det varit cancer hade det kommit fram vid obduktion. Du vill bara misskreditera Josefin och gynna en visd skådespelare. Hon blev misshandlad och hotad, till och med fem år efteråt och nämnde person har även slagit andra kvinnor.

Vad säger obduktionen då?
Att hjärtat är det första som ger upp är inte ovanligt vid cancer. Det vet jag av personlig erfarenhet bland mina närmaste. Skelettsmärtor är likaså vanligt eftersom metastaser ofta sätter sig på skelettet.

Argumentet vem jag vill gynna är fånigt. Det som intresserar mig är vad som verkligen hänt. Allt tyder på att dokumentären är vinklad och att viktiga pusselbitar fattas. Örjan är ett svin oavsett. Fascinerande att folk inte kan skilja en diskussion om trovärdighet i media från en diskussion om vem som förtjänar att klandras.Örjan förtjänar garanteras att klandras. Men bara för det han gjort, inte för annat.

Citat:
...

Är tanken att hon tog droger/smärtstillande pga misshandeln 1997 och psykisk misshandel (hot) och att hon i och med detta (droger) fick ett förstorat hjärta som hon avled av? Och därmed anses det vara misshandlaren som är skyldig till hennes död?

Ja, detta är väl vad dokumentären antyder men det finns många saker som inte stämmer med berättelsen att det började med ryggproblem, missbruk av tabletter m.m. i och med den händelsen med ÖR.

Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Det var ju skådespelaren som misshandlsde henne. Han är även dömd

Han är inte dömd för något som kan ha orsakat grava ryggproblem. Finns inget om ryggskador i domen. Inte ens i närheten av något sådant. Misshandel är aldrig ok men han har helt enkelt inte "sparkat sönder hennes rygg" som t.ex. någon toka i SvD påstod.

Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
---Och påståenden att hon misshandlade honom. Finns ingen sån polisanmälan och ÖR säger väl inte ens det i förhör? ---

Han antyder t.ex. i Hovrätten våldsamt beteende från Josefin:
Citat:
Efter att Josefin slagit sönder bord, tavlor och porslin, rusade hon emot honom — henes huvud for in i hans huvud varvid han skadade ett öra.

Men det är ord mot ord. Var och får väl tolka, jag tycker det låter som att det härjats från båda två när jag läser domarna i sin helhet. Nej, det betyder inte att det är ok att slå Josefin. Ja, Örjan kan vara ett svin även om Josefin varit våldsam också.

Suck…
Citera
2019-04-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Att hjärtat är det första som ger upp är inte ovanligt vid cancer. Det vet jag av personlig erfarenhet bland mina närmaste. Skelettsmärtor är likaså vanligt eftersom metastaser ofta sätter sig på skelettet.

Argumentet vem jag vill gynna är fånigt. Det som intresserar mig är vad som verkligen hänt. Allt tyder på att dokumentären är vinklad och att viktiga pusselbitar fattas. Örjan är ett svin oavsett. Fascinerande att folk inte kan skilja en diskussion om trovärdighet i media från en diskussion om vem som förtjänar att klandras.Örjan förtjänar garanteras att klandras. Men bara för det han gjort, inte för annat.

Ja, detta är väl vad dokumentären antyder men det finns många saker som inte stämmer med berättelsen att det började med ryggproblem, missbruk av tabletter m.m. i och med den händelsen med ÖR.

Han är inte dömd för något som kan ha orsakat grava ryggproblem. Finns inget om ryggskador i domen. Inte ens i närheten av något sådant. Misshandel är aldrig ok men han har helt enkelt inte "sparkat sönder hennes rygg" som t.ex. någon toka i SvD påstod.

Han antyder t.ex. i Hovrätten våldsamt beteende från Josefin:

Men det är ord mot ord. Var och får väl tolka, jag tycker det låter som att det härjats från båda två när jag läser domarna i sin helhet. Nej, det betyder inte att det är ok att slå Josefin. Ja, Örjan kan vara ett svin även om Josefin varit våldsam också.

Suck…

Det är alltid intressant att iaktta efterspelet till en misshandel, och om JN gick bärsärkargång och gav sig på döda föremål (jag vet inte vad som är sant), så är det hur som helst ointressant för media och mediakonsumenterna. För massan är det inte intressant att veta.

Massan är intresserad av myter, ont och gott, moralkakor och underhållning, inte fakta.

Och vår instinktiva bedömning av män och kvinnor är djupt fascinerande.

Faller en kvinna sönder, då måste vi rota fram en man att skylla på, och i ögonblicket en man misshandlar en kvinna förvandlas hon till ett oskyldigt barn, och en man möts aldrig av samma kollektiva daltande osv...

En man som blir misshandlad av en kvinna skapar inte heller några gigantiska mediadrev, oavsett i hur många år misshandeln pågått.

Osv osv
Citera
2019-04-17, 12:16
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Och vår instinktiva bedömning av män och kvinnor är djupt fascinerande.

Faller en kvinna sönder, då måste vi rota fram en man att skylla på, och i ögonblicket en man misshandlar en kvinna förvandlas hon till ett oskyldigt barn,
Örjan Rambergs track record är svårt att blunda för. Men du klarar det!

SR P1 Medierna pekar på Josefindokumentärens oklara kausalitet mellan hennes relation med Örjan Ramberg och ryggproblemen.
Citat:
och en man möts aldrig av samma kollektiva daltande osv...
Jo, nog daltas det.

Citat:
En man som blir misshandlad av en kvinna skapar inte heller några gigantiska mediadrev, oavsett i hur många år misshandeln pågått.

Osv osv
Kjell-Åke Johansson torterade Birgitta Lönnhager mer än han torterade Dan A, oklart varför.
Citera
2019-04-17, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig

Suck…
Om hon hade cancer så hade ju det givetvis framkommit vid obduktionen.
Hennes hjärtproblem var ju dessutom inte det som du vill ha det till, hon led av förstorat hjärta och inte av att det gav upp helt plötsligt. När det gäller cancerpatienter så är ju det vanligaste att de drabbas av blodpropp och pga det får hjärtstopp inte pga att hjärtat ger upp.
Citera
2019-04-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Om hon hade cancer så hade ju det givetvis framkommit vid obduktionen.
Hennes hjärtproblem var ju dessutom inte det som du vill ha det till, hon led av förstorat hjärta och inte av att det gav upp helt plötsligt. När det gäller cancerpatienter så är ju det vanligaste att de drabbas av blodpropp och pga det får hjärtstopp inte pga att hjärtat ger upp.

Ja, inte för att jag vet själv - jag kan definitivt backa på cancerteorin - men menar du att du tagit del av obduktionen eller vad baserar du ditt resonemang på?
Det enda jag hittar själv är följande intetsägande referat av obduktionen:
Citat:
Familjen har fått svar på vad som orsakade Josefin Nilssons plötsliga bortgång.

Systern Marie Nilsson Lind berättar att den folkkära artisten gick bort till följd av ett förstorat hjärta, dåliga värden och en missbedömd dos receptbelagd medicin.
https://www.expressen.se/noje/darfor...sefin-nilsson/

Således tre dödsorsaker av oklar karaktär enligt detta citat. "Missbedömd dos" låter som överdos men vad vet jag. "Dåliga värden", av vad undrar man?

"Förstorat hjärta" ger mig högt bloctryck som en ledtråd:
Citat:
En patient som har högt blodtryck eller förträngning på klaffen till stora kroppspulsådern (arotaklaffstenos) får också förstorat hjärta som svar på det ökade arbetet. Kvartstår detta ökade krav på hjärtat kan man råka in i en situation där anpassningen inte längre räcker och då råkar man in i hjärtsvikt. Därför är det viktigt att behandla sitt höga blodtryck så bra som möjligt och operera aortastenosen när hjärtat löper risk att allvarligt skadas.
https://www.hjart-lungfonden.se/Fors...storat-hjarta/

Det kan finnas ärftliga orsaker:
Citat:
De flesta har en familjebakgrund med kända fall av hjärtsjukdom och plötslig hjärtdöd. Tillståndet är ärftligt och orsakas av avvikelser i arvsanlaget, en genetisk avvikelse. Forskarna menar att sjukdomen börjar utvecklas under tillväxtfasen i puberteten, men symtom på hjärtsjukdom kommer först efter 20-årsåldern.
https://www.netdoktor.se/hjart-karls...kardiomyopati/

Cancerbehandlign kan ge förstorat hjärta:
Citat:
Sjukdomar orsakade av medfödda hjärtfel , infektioner , behandlingar för cancer och bindväv kan också leda till ett förstorat hjärta .
http://www.sjukdom.online/f%C3%B6rh%...%A4rta---.html

Jag skulle nog inte helt avskriva cancerhypotesen. Cancer = smärtor = konsumtion av läkemedel.
Cancer = "dåliga värden", t.ex. blodvärden.
Cancerbehandling kan alltså ge förstorat hjärta.
Så har vi håravfallet, typiskt för cancerbehandling.

Men som sagt. Det kan ju vara något annat. Men att det är orsakat av en misshandel över 20 år tidigare är knappast en godtagbar teori på dödsorsak, vilket alltså var min huvudsakliga poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in