2019-03-31, 00:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Nu får du faktiskt lov att fatta en sak!
Josefin träffar Ramberg 1994 och hon är född 1969 så hon var bara 25 år.
Innan hon träffad Ramberg var hon tillsammans med Anders Lundin som absolut inte är känd som någon "bad boy".
En ung tjej troligen utan erfarenhet av "bad boys" träffar Örjan Ramberg och hon hamnar i något som hon varken har någon erfarenhet av eller förstår.
På den tiden pratades det inte om kvinnor i misshandelsförhållanden och vilka varningstecken man ska se upp med. Den debatten har kommit igång mycket senare.

Jodå, jag förstår att du vill omyndigförklara henne.

Citat:
Josefin är heller inte känd för att efter Ramberg har sökt sig till några "bad boys" för Hannes Holm räknas inte in där heller. Hon sökte inte faran som du påstår.

Hon är känd för att aldrig ha hittat fotfästet någonstädes.
Citera
2019-03-31, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det är klart att ryggskadan inte står i domen eftersom den aldrig har varit uppe till prövning. JN ådrog sig livslånga och invalidiserande ryggskador eftersom hon utsattes för extremt rått våld när hon var under 30 år. Hon dog därför att hon var tvungen att droga ner sig med morfin mot smärtorna i sin stelopererade rygg.
.
.
Det har ju beskrivits ingående hur hon långt senare var med i en bilolycka med whiplash-skada som följd som ledde till flera rygg-operationer.

Så det bör man ta i beaktande. Det nämns över huvud taget inte i dokumentären och bidrar till känslan av en närmast patologisk strävan av systern att mörka vissa fakta och skylla allt på förhållandet med ÖR.
Citera
2019-03-31, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Visst, håll protester, ställ dig på torget och tala dig hes för den orättvisa ÖR blivit utsatt för. Då slipper vi läsa skiten här.

Så du diskuterar på Flashback enkom för att få medhåll?
Är du 14 år eller?

Örjan är kvinnomisshandlare, jag är inte särskilt intresserad av att hålla protester till hans förmån. Dessutom är jag inte livsstilsdemonstrant som går igång på ljusmanifestationer, något som inte är en obetydlig faktor i sammanhanget här. Det finns religiösa behov som tillfredsställer många människor i form av diverse mer eller mindre genomtänkta manifestationer.

Vad jag däremot inte vill ha är häxprocessliknande gatudomstolar med kommersiella tabloider som påhejare som tror att de vet sanningen om vad som försigått i ett förhållande för 20 år sedan när det totalt saknas relevant bevisning i fallet med det som påstås tagit död på josefin, och allt bygger på en partsinlaga.

De som inte förstår skadligheten i sådana samhällsyttringar har sovit sig genom historielektionerna.
I en rättstat sköter domstolen dömandet.
Sedan får naturligtvis båda sidor utnyttja sin yttrandefrihet och säja vad de vill men den gode medborgaren begriper att sanningen är svår att hitta i dessa yttranden och att det som rätten dömer är det som är att förhålla sig till.

Sedan kan man naturligtvis ha en diskussion om hur rätten dömer baserat på konkret fakta, jämföra med andra domar e.t.c. men den masspsykos vi ser i det här fallet har inte tillstymmelse till likhet med dylik rationalitet.
Senast redigerad av Varglig 2019-03-31 kl. 01:06.
Citera
2019-03-31, 01:03
Medlem
Citat:
Innan hon träffad Ramberg var hon tillsammans med Anders Lundin som absolut inte är känd som någon "bad boy".
En ung tjej troligen utan erfarenhet av "bad boys" träffar Örjan Ramberg och hon hamnar i något som hon varken har någon erfarenhet av eller förstår.
På den tiden pratades det inte om kvinnor i misshandelsförhållanden och vilka varningstecken man ska se upp med. Den debatten har kommit igång mycket senare.

Josefin är heller inte känd för att efter Ramberg har sökt sig till några "bad boys" för Hannes Holm räknas inte in där heller. Hon sökte inte faran som du påstår.

Josefin har naturligtvis inte på något sätt sig själv att skylla för att bli misshandlad men du får det att låta som hon var 15 år. När man är 25 år är man en vuxen människa sedan flera år och jag kan dessutom tillägga som nästan jämnårig med Josefin att det visst talades om kvinnomisshandel även på den tiden. Du får det att låta som att det här hände på 1950-talet.
Citera
2019-03-31, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alcantario
Det har ju beskrivits ingående hur hon långt senare var med i en bilolycka med whiplash-skada som följd som ledde till flera rygg-operationer.

Så det bör man ta i beaktande. Det nämns över huvud taget inte i dokumentären och bidrar till känslan av en närmast patologisk strävan av systern att mörka vissa fakta och skylla allt på förhållandet med ÖR.

Var kan man läsa om detta? Jag har svårt att hitta det.

EDIT Jag har hittat en relevant artikel från 2005 års Melodifestival som enligt mig sannerligen kastar nytt ljus över frågan:
https://www.expressen.se/noje/melodi...mot-smartorna/
Citat:
Josefin Nilsson uppträder i kväll som en av favoriterna. Hon gör det med dolda smärtor efter en whiplashskada. Det är skitjobbigt. Jag har så ont i huvudet och nacken varje dag.
...
I veckan har det stått om att Josefin Nilsson satt i bilen tillsammans med Mikael Persbrandt då han 8 februari, efter Grammisgalan, greps misstänkt för rattfylla. För några år sedan råkade Josefin Nilsson ut för en bilkrasch som gett henne men för livet. Hennes syster och barnen samt Josefin Nilsson, som satt och sov i baksätet, blev påkörda bakifrån av en bilist som inte höll avståndet. Resultatet: Josefin drabbades av en whiplashskada med värk som följd.

"Bilkrasch...men för livet"

Här förmodar jag att vi också har inledningen till tablettmissbruket och eventuellt också ryggoperationen? Är det här utelämnat helt i dokumentären så tycker jag det är rejält dåligt.

Artikeln är lite konstigt formulerad, det var vad jag förstår inte då Persbrandt greps som olyckan inträffade utan tidigare? Även systern verkar ju suttit i olycksbilen. konstigt att "glömma" det i dokumentären.
Senast redigerad av Varglig 2019-03-31 kl. 01:15.
Citera
2019-03-31, 01:11
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Hon satt i bilen med en känd kokainist och manlig skådis i början av 2005 när denne togs för rattfylla, av en händelse så råkar denna mansperson ses som en alfahanne och machokille av rätt många kvinnor.

Fröken Nilsson är inget undantag här, fråga dig själv varför hon kom så "bra överens" med en patenterad missbrukare?
Citera
2019-03-31, 01:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis så är det. En man som skickar 1000 röda rosor, ringer stup i kvarten bara för att "höra ens röst", en man som dyrkar mattan under ens fötter - är inget annat än ett vandrande varningstecken.

Har Ramberg uppvaktat Nilsson på detta sätt? Kan inte hon ha jagat Ramberg för att boosta sin egen karriär?

Citat:
Vanligtvis kännetecknas sådana här förhållanden också av tidsbrist: det är bråttom med att flytta ihop och kvinnan "råkar bli gravid" nästan direkt.

Nilsson blev väl inte gravid nästan direkt?

Citat:
Andra kvinnor skulle tolka hela spektaklet som oseriöst - men vissa damer romantiserar detta till en "himlastormande förälskelse". De blir beroende av uppmärksammanheten och dyrkandet och vill ha mer. Efter ett tag kommer vardagen - som är en besvikelse för båda.

Pratar du om Nilsson nu?
Citera
2019-03-31, 01:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hon satt i bilen med en känd kokainist och manlig skådis i början av 2005 när denne togs för rattfylla, av en händelse så råkar denna mansperson ses som en alfahanne och machokille av rätt många kvinnor.

Fröken Nilsson är inget undantag här, fråga dig själv varför hon kom så "bra överens" med en patenterad missbrukare?
Ja herregud hon satt i baksätet på en bil och hennes vän sedan länge satt i framsätet. Dom har aldrig haft något förhållande. Dom var vänner.
Antar att alla dina gamla vänner har hållit sig på den smala vägen i hela sitt liv.

Jag har en vän som i 35 års åldern ballade ur helt och blev tung missbrukare och en annan som i 30 års ålder började med amfetamin som partydrog och nu är helt körd och valsar ut och in på fängelser.
Nej jag har inte kontakt med någon av dom.

Fan jag får nog passa mig nästa gång jag går ut så jag inte står eller sitter bredvid någon som kan uppfattas som "bad"
Citera
2019-03-31, 01:38
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Det här "bara ett slag i magen" känns kanske inte helt fräscht.

Har du kännedom om de rätta omständigheterna kring detta slag i magen?

Citat:
Det verkar också ha varit mer misshandel än som han blev dömd för.

Och hon gjorde själv ingenting menar du under förhållandet som kan ses som avvikande eller brottsligt? Svenska kvinnor i allmänhet brukar ju inte dra sig för att börja mucka gräl eller slåss själva under rusdryckers påverkan?

Citat:
Men mest var det väl att hon blev psykiskt knäckt.

Finns det några bevis för detta påstående eller har du köpt TV-dokumentärens version?

Citat:
Jävligt vacker och sexig tjej som sjöng som en gudinna

Det hindrade inte henne från att snatta 2011 och kränka personalen på ICA Maxi.

Citat:
ÖR borde väl gått i pension ändå, ingen förlust om han bojjkottas bort från Dramaaaaten. Inte för att jag går på teaaaaater....

Ramberg må vara en slusk men han är en betydligt bättre skådis än Nilsson någonsin var och det ska vi alla hålla i minnet.
Citera
2019-03-31, 03:34
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Jag undrar detsamma. Hon gick bärsärkagång och enligt domen var det hemma hos honom där hon slog sönder bord, tavlor, porslin, sparkade på ett bord m.m.

Kom Ramberg till skada när hon gick bärsärkagång? Hon känns ju direkt oberäknelig när man begrundar detta fasansfulla uppträdande.

Naiva och enfaldiga människor förleds tyvärr ofta av ett vackert och oskyldigt ansikte, kanske var det istället hon som var den stora boven i deras dåtida förhållande?
Citera
2019-03-31, 03:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ramberg må vara en slusk men han är en betydligt bättre skådis än Nilsson någonsin var och det ska vi alla hålla i minnet.
Ja Ramberg hade passat bra i pilsnerfilmer med sitt överspel.

Inget vet hur bra Josefin kunde ha blivit som skådis om hon inte hade blivit sönderslagen och terroriserad av Ramberg.
Citera
2019-03-31, 03:52
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Kom Ramberg till skada när hon gick bärsärkagång? Hon känns ju direkt oberäknelig när man begrundar detta fasansfulla uppträdande.

Naiva och enfaldiga människor förleds tyvärr ofta av ett vackert och oskyldigt ansikte, kanske var det istället hon som var den stora boven i deras dåtida förhållande?
Du måste vara en riktigt sjuk människa som kan kalla lite sönderslagna tavlor och andra döda föremål för "fasansfulla uppträdande"
Nej han kom inte till skada men det gjorde Josefin den kvällen.
Det står till och med i domen att dom trasiga möblerna inte ger honom rätt att slå.

Josefin Misshandlad 24 och 25 januari 1997, sparkar, slag och strypgrepp, hällde vatten på henne genom fönstret. Josefin var där efter en begravning av en vän till Ramberg.
Citat:
Tycker du att det är mer ok än när Ramberg i oktober 1996 var hemma hos Josefin för att prata ut och då skar han sönder hennes kavajer, sparkade sönder en cd spelare, en marmorskiva gick sönder och när Josefin gömde alla knivar för honom och sen sprang ut ur lägenheten så svarade han i telefonen när hennes syster Marie ringde och då ringde hon polisen som hämtade Ramberg från Josefins lägenhet?
Senast redigerad av Timeout 2019-03-31 kl. 03:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in