Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Örjan Rambergs track record är svårt att blunda för. Men du klarar det!
SR P1 Medierna pekar på Josefindokumentärens oklara kausalitet mellan hennes relation med Örjan Ramberg och ryggproblemen. Jo, nog daltas det.
Kjell-Åke Johansson torterade Birgitta Lönnhager mer än han torterade Dan A, oklart varför.
Jo, att ÖR är en skitstövel som misshandlar och skrämmer både kollegor och partners, det vet jag, och grunden är allmänt känd.
Mediadisskussionen och den blixtsnabba polariseringen (JN är god och vacker och ÖR är ond och ful) är däremot helt onödiga, men vi ser samma mönster gång på gång...
JN gick inte under för att hon fick smäll av ÖR för 20 år sedan. JN hade multipla problem, och vem som helst kan se att hon var en sårbar människa, som varken hanterade kändisskap eller storstadens nattliv särskilt bra...
En sund person åker tex inte tillsammans med den påverkade virrpannan MP.
Nej, en liknande historia (där offret är man och förövaren kvinna) får vi aldrig se i media. Män som misshandlas av kvinnor är medialt ointressanta. Daltandet är konsekvent, och instinktivt betraktar vi kvinnor som goda och män som onda. Förlåt för OT-babbel...
Jag gissar (för att återknyta till trådens ämne) att Ainbusk var en tung börda för JN, och att vara den enda som både har grym pipa, karisma och looks i ett framgångsrikt band, det måste vara slitsamt.
Ainbusk utan JN var ingenting att sälja, och om JN tog en sup och ett par piller för att kunna leverera och fixa pressen, då var hon inte ovanlig. Det är så det funkar i artistvärlden.
Benny Andersson borde veta - hans två sångerskor smörjde sig med vin, för att klara av att hantera karriärtoppen på sjuttiotalet.
Att JN var en duvunge betvivlar jag starkt.
Hon var bara människa, och idealiseringen ogillar jag.
Hur värdefördelningen i Ainbusk såg ut är ingen hemlighet, och den har beskrivits såhär:
"För oss var hon den som gjorde målet i matchen. Hon kunde improvisera på scenen och hade en enorm lust att sjunga och hon tog med oss alla i den vinden" , sa Marie Nilsson Lind.
Envar kan fundera på hur det känns att vara motorn, vinden, dragplåstret i ett i grunden ganska tråkigt band... och att ha det så i flera år. Måste vara hemskt, även när det går bra.
En riktig filmare hade grävt i detta istället för att fjäska och undvika tunga frågor.
Och så är vi där igen - Ainbusk är fina, härliga, känsliga, goda, oskuldsfulla kvinnor, och hur skulle JN kunna ha odlat några djupare problem inom bandet?
Nej, herregud, vilken galen fråga...
.