2019-03-30, 23:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jo det är ett jävla bra argument eftersom det är mycket ovanligare än folk vill göra gällande att det är rå misshandel i förhållanden. Det som då olika genusforskare försöker rida på är att ha kontrollen över partnern. De målar ensidigt ut mannen som den som vill kontrollera.

Att ständigt anklaga den andra för svartsjuka är ett kontrollerande sätt. Naturligtvis är det aldrig okej att slå någon, men om du läser domen inser du snabbt att det inte var fröken Nilsson som bara satt och tog emot.
Nej självklart inte när man är tillsammans med en sexmissbrukare som är ständigt otrogen och dessutom alkoholist.
Jag hade också börjat skälla om jag hade upptäckt att min partner hade varit otrogen IGEN!

Jadå... Ramberg har erkänt det själv att han är sexmissbrukare och att han har ofta varit otrogen mot sina kvinnor. Han har dessutom gått behandling mot sin alkoholism.
Citera
2019-03-30, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det där saknar en del i beskrivningen.
”Det börjar som en vanlig förälskelse” nej det börjar som en förälskelse med en twist.
Det finns alltid varningstecken redan i början, problemet är att kvinnor med en viss sorts bekräftelsebehov misstolkar varningstecknen för stark förälskelse.

Jag har flera gånger fått dåliga vibbar direkt, av killar som uppvaktade mina vänner. Men kvinnan i fråga drogs däremot som en magnet till killen i fråga. Vänskaper har till och med satts på paus för att vänner till mig tyckte jag var dum och jobbig när jag försökte öppna deras ögon. Bara en gång drog sig en vän till mig ur relativt tidigt, jag hade uttryckt min oro angående killen och bett henne akta sig, men hon lyssnade inte utan sa att hon var så kär, sedan en kväll slog han henne och då gjorde hon slut direkt.
Men en annan vän till mig avslutade istället vänskapen med mig och valde killen. Vi sågs inte förrän sju år senare när de gjort slut, och då berättade hon för mig att han slagit henne under hela förhållandet.

alla kvinnor dras inte med av dessa män, det krävs att hon pga bekräftelsebehov är mottaglig för en viss typ av uppvaktning som på andra har motsatt effekt, dvs avstötande.

Varningstecken finns alltid men alla kan inte se dem för vad de är.

Precis så är det. En man som skickar 1000 röda rosor, ringer stup i kvarten bara för att "höra ens röst", en man som dyrkar mattan under ens fötter - är inget annat än ett vandrande varningstecken..

Vanligtvis kännetecknas sådana här förhållanden också av tidsbrist: det är bråttom med att flytta ihop och kvinnan "råkar bli gravid" nästan direkt.

Andra kvinnor skulle tolka hela spektaklet som oseriöst - men vissa damer romantiserar detta till en "himlastormande förälskelse". De blir beroende av uppmärksammanheten och dyrkandet och vill ha mer. Efter ett tag kommer vardagen - som är en besvikelse för båda.
Senast redigerad av sno 2019-03-30 kl. 23:42.
Citera
2019-03-30, 23:38
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Jag undrar detsamma. Hon gick bärsärkagång och enligt domen var det hemma hos honom där hon slog sönder bord, tavlor, porslin, sparkade på ett bord m.m.
Tycker du att det är mer ok än när Ramberg i oktober 1996 var hemma hos Josefin för att prata ut och då skar han sönder hennes kavajer, sparkade sönder en cd spelare, en marmorskiva gick sönder och när Josefin gömde alla knivar för honom och sen sprang ut ur lägenheten så svarade han i telefonen när hennes syster Marie ringde och då ringde hon polisen som hämtade Ramberg från Josefins lägenhet?
Citera
2019-03-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är exakt det som det handlar om, makt och kontroll.
Möter då mannen en självständig kvinna, (som Josefin beskrivs som innan hon mötte Ramberg), då gör hon motstånd och våldet blir värre för hon SKA knäckas och gå i hans ledband.
Ramberg följer mallen för en kvinnomisshandlare.

Våld mot kvinnor i nära relationer
I de parrelationer där våld förekommer finns våldet sällan med från början. Dessa relationer börjar precis som de flesta andra med förälskelse. Den kan till och med vara mer passionerad än vanligt eftersom den våldsamme mannen ofta uppvaktar kvinnan intensivt.

Relationen förändras steg för steg. Till en början kan mannens krav och dominans verka oskyldiga och ofarliga. Men med tiden förändras både mannen och kvinnan i takt med att mannens kontroll och våld ökar... mer text på länken.
https://kvinnofridslinjen.se/sv/om-v...ra-relationer/

En del kvinnor har bekräftelsebehov och är flörtiga .
Vilket är svårt att hantera om man är alkoholist med svåra problem med humörsvängningar.

Örjan Ramberg har troligtvis adhd plus någon fler diagnos som han självmedicinerar mot.
Josefin Nilsson verkar ha träffat någon annan vilket kan leda till kraftiga humörsvängningar
om man har missbruksproblem och ev är bipolär.
Citera
2019-03-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
En del kvinnor har bekräftelsebehov och är flörtiga .
Vilket är svårt att hantera om man är alkoholist med svåra problem med humörsvängningar.

Örjan Ramberg har troligtvis adhd plus någon fler diagnos som han självmedicinerar mot.
Josefin Nilsson verkar ha träffat någon annan vilket kan leda till kraftiga humörsvängningar
om man har missbruksproblem och ev är bipolär.

Fast jag förstår inte detta. Enligt hovrättsdomen verkar det ju vara Josefin som var arg på Örjans otrohet. Båda kanske var arga på bådas otrohet?

Citat:
ÖJ har i hovrätten tillagt bl.a. följande. Han och JN diskuterade otrohet. Dessa diskussioner urartar alltid. För att visa sin ilska slog JN sönder en glasskål.
Citera
2019-03-30, 23:55
Bannlyst
Citat:
Tycker du att det är mer ok än när Ramberg i oktober 1996 var hemma hos Josefin för att prata ut och då skar han sönder hennes kavajer, sparkade sönder en cd spelare, en marmorskiva gick sönder och när Josefin gömde alla knivar för honom och sen sprang ut ur lägenheten så svarade han i telefonen när hennes syster Marie ringde och då ringde hon polisen som hämtade Ramberg från Josefins lägenhet?

Han dömdes ju för det med, vilket inte hon gjorde.
Citera
2019-03-30, 23:57
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför? Skulle han enligt dig bli bättre av ditt skällande?

Kan man bara inte lämna när man märker att den andre inte respekterar en?
Men har du missat att Josefin ville lämna honom och att hon då blev misshandlad?

Otrohet behöver inte betyda att ett förhållande tar slut. Händer det en gång kan det gå att komma över, men händer det igen så är det svårt att komma över.
Jag hade gått direkt vid första tillfället, men alla är inte lika.
Citera
2019-03-31, 00:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej självklart inte när man är tillsammans med en sexmissbrukare som är ständigt otrogen och dessutom alkoholist.
Jag hade också börjat skälla om jag hade upptäckt att min partner hade varit otrogen IGEN!

Jag hade gått långt innan dess.

Citat:
Jadå... Ramberg har erkänt det själv att han är sexmissbrukare och att han har ofta varit otrogen mot sina kvinnor. Han har dessutom gått behandling mot sin alkoholism.

Låter ju som ett kap, typiskt att många kvinnor ska kasta sig i famnen på sådana kända exempel. Den som söker faran möter faran. Det är fara värt att det spårar ur.
Citera
2019-03-31, 00:13
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det känns som att hela caset bygger på att Josefin såg bra ut på 90-talet.

Ja, någonting ditåt.
Plus att det nu -- p g a metoo -- blivit perfekt läge att sälja in en stackars skör, oskyldig, känslig kvinnlig konstnärssjäl brutalt misshandlad av ett råskinn, vit naturligtvis och uppburen skådis. Irriterande nog tog det 20 år innan misshandeln resulterade i dödsfall men sådana detaljer hänger inte metoo-fårskocken upp sig på.
Citera
2019-03-31, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast jag förstår inte detta. Enligt hovrättsdomen verkar det ju vara Josefin som var arg på Örjans otrohet. Båda kanske var arga på bådas otrohet?

Hon verkar ha träffat någon under Adam och Eva inspelningen.

Missbrukares humör åker berg och dalbana .
Ena stunden är dom jätte glada och skoj att vara med ,dom kan tex ha tagit kokain eller
extasy utan att andra vet.
När det går ur är det plötsligt som luften åker ur en balong.
En del blir tystlåtna och grubbliga.
För andra kan saker dom irriterar sej på plötsligt ta fruktansvärt stort utrymme
och vara det enda dom tänker på och arga tankar snurrar i huvet och dom blir totalt rabiata.

Jag har sett fulla kvinnor komma på att dom ska ta upp problem och ändra
på sin partner när denne är i en sådan sinnes stämmning.
Vilket är som att kasta en tändsticka i en tunna full med bensin ångor.

Feminister vägrar att inse att kvinnor inte ska dricka med en sådan partner .
Det är vanligt att missbrukande kvinnor även har liknande beteenden.
Citera
2019-03-31, 00:17
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det handlar inte om "tro på juridiken". Det handlar om att inte acceptera att folkdomstolar dömer folk till mord baserat på uppgifter i en partisk dokumentär med påföljande meetonastruken masspsykos. Tänk att i skolan fick vi lära oss allt om häxprocessernas vansinne på 1600-talet men sedan när samma mentalitet dyker upp i vår samtid så märker halva befolkningen det inte ens. Inget har ni lärt.

Hon anmälde och fick Örjan åtalad för en rätt rörig misshandel (läs domen) som inte har någon som helst koppling till nämnda ryggskada. Inte ens i de delar som ogillades i rätten.

Om han därefter misshandlat henne igen så svårt att hon blev invalidiserad framstår det som tämligen obegripligt varför hon inte anmäler honom igen. Det går naturligtvis att fantisera ihop vilket scenario och vilken händelsekedja man vill för att förklara det hela, särskilt som grupptrycket tydligt anger vilken version som är den "goda", men det förblir spekulationer.

Örjan var säkert ett svin, slog henne bevisligen en gång i magen. Det är det enda vi säkert vet men att koppla det till ett dödsfall tjugo år senare med diverse kirurgiska komplikationer av oklart ursprung, infektioner samt tablettmissbruk, det är inget annat än tvättäkta pöbelmentalitet.

Visst, håll protester, ställ dig på torget och tala dig hes för den orättvisa ÖR blivit utsatt för. Då slipper vi läsa skiten här.
Citera
2019-03-31, 00:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag hade gått långt innan dess.

Låter ju som ett kap, typiskt att många kvinnor ska kasta sig i famnen på sådana kända exempel. Den som söker faran möter faran. Det är fara värt att det spårar ur.
Nu får du faktiskt lov att fatta en sak!
Josefin träffar Ramberg 1994 och hon är född 1969 så hon var bara 25 år.
Innan hon träffad Ramberg var hon tillsammans med Anders Lundin som absolut inte är känd som någon "bad boy".
En ung tjej troligen utan erfarenhet av "bad boys" träffar Örjan Ramberg och hon hamnar i något som hon varken har någon erfarenhet av eller förstår.
På den tiden pratades det inte om kvinnor i misshandelsförhållanden och vilka varningstecken man ska se upp med. Den debatten har kommit igång mycket senare.

Josefin är heller inte känd för att efter Ramberg har sökt sig till några "bad boys" för Hannes Holm räknas inte in där heller. Hon sökte inte faran som du påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in