2020-03-13, 01:29
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Tack för svar! Det var jag som skrev om någon undrar
Jag fick hem min idag, och är lite osäker på hur den mäter själva distansen. I manualen står det att den mäter i miles, men på displayen syns ett litet ”k” som jag misstänker är kilometer, så vad är det som gäller?
Man kan nog ställa in båda. Min står på km. Brukar bli ca 4,2-4,4 på en timme.
Citat:
Själva ”recovery” funktionen verkar inte fungera för mig, det står att den ska räkna ner från 60 efter att man har tryckt på knappen, men det händer ingenting.
Tror det är meningen att man skall trycka direkt efter programmet slutat och det börjar pipa. Funkar på min.
Citat:
Men det är en riktigt grym maskin, jag håller med dig! Väldigt tyst vilket uppskattas såhär dags på dygnet
Så sant.
Just för tillfället är jag tacksam att jag inte behöver gå på gym......
Och med tanke på att jag haft fyra tillställningar denna vecka som blivit inställda, och ännu fler under resten av mars är jag tacksam att kunna träna hemma.
Funderar dock fortfarande på hur den mäter kalorier. 70 000 kr apparaterna på gymmet kan jag förstå kan räkna genom alla sina funktioner, men hur denna gör är lite knepigt.

På två olika Precor maskiner fick jag 640 resp 740 kcal på en timme. Om jag gjorde rätt ställde jag in den på halvstyrka och halv höjd.
På Xterran får jag (ungefärliga värden):
Nivå 9 ger 580 kcal
Nivå 10 ger 690 kcal, 4,9 km; medelpuls ca 135 och hastighet ca 5,5.
Nivå 14 ger 880
Nivå 15 ger 930
Nivå 16 (högsta) ger 990, distans 4,2.

Mitt favoritprogram är tvåan!
Citera
2020-03-13, 01:34
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej Tack för uppföljningen. Funderar lite på det du skrev om pastan till skenorna. Är det hög förbrukning av den och är den lätt att få tag i? // CC
Kollade extra i maualen: två millimeter lager var tredje månad.
Citera
2020-03-13, 01:43
Medlem
DaChiefs avatar
Köp en begagnad, dessa brukar ju knappt bli använda och får bli klädhängare tills slöfocken äntligen får den såld efter några år.
Citera
2020-03-16, 14:34
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Köp en begagnad, dessa brukar ju knappt bli använda och får bli klädhängare tills slöfocken äntligen får den såld efter några år.
Många andra är av annan åsikt; jag tex köpte en ny efter en begagnad och är mer nöjd nu.
Vad kläder beträffar är det upp till en själv. På samma sätt kan man invända mot att köpa gymkort...... det blir aldrig använt, du kommer inte att, etc.
Men jag medger symbolvärdet med "klädhängare", det är förvisso den högsta regeln för hemmamaskiner. Har gjort kristallklart för min kvinna att ingen någonsin för hänga eller slänga kläder över maskinen.
Citera
2020-03-16, 17:49
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Många andra är av annan åsikt; jag tex köpte en ny efter en begagnad och är mer nöjd nu.
Vad kläder beträffar är det upp till en själv. På samma sätt kan man invända mot att köpa gymkort...... det blir aldrig använt, du kommer inte att, etc.
Men jag medger symbolvärdet med "klädhängare", det är förvisso den högsta regeln för hemmamaskiner. Har gjort kristallklart för min kvinna att ingen någonsin för hänga eller slänga kläder över maskinen.

Jo självklart, men antagligen blir 1 av 10 använd regelbundet.
Citera
2020-03-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Man kan nog ställa in båda. Min står på km.

Blir lite fundersam, såhär ser det ut på min: https://ibb.co/GCWcqQ3

Står det likadant för dig, ett ”k” efter distance, eller står det ”km”? Verkar sjukt om jag bara kom 3 km på en kvart annars
Citera
2020-03-17, 00:21
Medlem
urverksapelsins avatar
Jo, det står likadant. Men är det så illa? 12,8 km på en timme? 392 kcal på en timme? Kanske lägre än ett aerobicspass, men inte precis vila.
Körde just ett pass 90 min, 800 kcal och 4,7 "k" på distansmätaren. (program 2, nivå 8)
Citera
2020-03-17, 08:43
Medlem
Kan man inte se hur många watt man producerar? Så slipper man blanda in sträckor osv, är ju ändå rätt ointressant tycker jag. En crosstrainer står ändå still..
Citera
2021-01-30, 18:40
Medlem
Tjena alla crosstrainers, tjejen tjatar om att hon vill ha en crosstrainer hemma, är det fortfarande exterra fitness för dryga 11k som gäller?
Kan man bygga några muskler med en sån här eller är det bara för viktnedgång/kondition?
Citera
2021-01-30, 19:01
Medlem
Kör minst 30 dagar på gymmet innan du köper en till hemmet. Mycket saker som köps idag och aldrig blir tillräckligt använda.
Citera
2021-02-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopaa
Kan man bygga några muskler med en sån här eller är det bara för viktnedgång/kondition?
Crosstrainer är mest kondition. Visst blir du lite starkare i benen, men konditionsträning hämmar (troligen) volymökning av musklerna. Vill du bara bli stark, kör crosstrainer som komplement för all del. Men vill du öka volymen på ben/armar så är det inte det effektivaste du kan göra.

Googla på interferenseffekten.
Citera
2021-02-01, 17:59
Medlem
Som tidigare sagts här i tråden är risken överhängande att den inte kommer användas, som motionär saknar man det drivet som krävs då det är sjukt tråkigt att stå o nöta hemma. Dom enda jag sett som klarar det är elitidrottare som har ett mycket tydligt mål med sin träning och som är vana att köra skiten ur sig i ensamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in