Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-03-09, 18:28
Medlem
antonivanssons avatar
Hej!

Det började med att jag såg TV-shops reklam om "Orbitrek"
När de hjärntvättat mig nog för att vilja ha en tänkte jag att det måste finnas bättre varianter än just deras.
Jag önskar alltså hjälp att bestämma mig för vilken jag ska köpa. Här är den bakgrundsinfo jag har hittat hittils:

Orbitrek Elite - De säger att den kostar 1799kr. När man vill beställa kommer genast diverse avgifter på och vips! är man uppe i 2400 kr, sen erbjuds man dessutom att välja den "nyare" varianten "Elite Magnetic" för bara 700 kr extra och det är klart man vill ha en nyare! Så vips igen är man uppe i 3000 kr. Därmed konstaterar jag att TV-shop säljer en crosstrainer för 3000 kr.
Enligt efterforskningar på nätet verkar en hel del folk va rätt nöjda med den, den verkar ta liten plats och funka helt ok.
Nackdelar är att den kommer i bitar och att bruksanvisningen verkar vara på tyska (förstås!)
När man läser vidare ang. crosstrainers verkar det vara viktigt med hur stort / tungt svänghjul man har och jag har inte lyckats lista ut vad Orbitrek har för svänghjul mer än att det ser rätt så litet ut.
Det jag tycker är negativt nog mer Orbitrek för att inte köpa den är att jag anser att TVshop är ett riktigt pack man ej bör lita på, samt att det känns oerhört krångligt att köpa en så stor och dyr sak via postorder - från Tyskland.. det är säkert massa fel på den och usch vad jobbigt att skicka tillbaka den och då... Jag har sett många säljes annonser, men lika snabbt försvinner de - har inte lyckats köpa en begagnad.
Så vad finns för alternativ?

Jag vill hamna i prisklass max 4000 kr och helst kunna betala av om möjligt. Vill förstås ha den bästa snyggast suveränaste maskinen för 0 kr. Så vad har ni för tips!?

Jag hittade en bra informativ sajt här http://www.motionsexperten.se/crosstrainer-c-25.html

Det verkar alltså vara viktigt med tungt svänghjul, stadighet, gärna display som visar grejer, kunna reglera motstånd och ha träningsprogram.
Jag tycker dock det är för dyrt med 6-7000 kr...
Det finns nån modell som heter Ablica eller dylikt och så har Casall lite billigare modeller också. Nån som vet nåt om dessa? Intersport har också Energetics. Jag skulle gärna vilja testa i en butik alltså, det verkar viktigt med känslan, steglängd (jag är inte as-lång men inte pygmé heller..) så man vill gärna prova!

Alltså plis hjälp mig bestämma vicken crossis jag ska köpa - tack!!
Citera
2008-03-09, 20:27
Medlem
Fröken_Flisas avatar
jag köpte en från casall som jag är nöjd med. den gick på 2800kr och är ganska bra för den är ganska liten och tar inte så mkt plats.
Citera
2008-03-09, 23:37
Medlem
antonivanssons avatar
ok tack! vilken modell är det du har? är det nåt du saknar som man borde tänka på om man ska köpa från casall? kan man ställa in motstånd, steglängd? hur lång är du förresten? berätta!
Citera
2008-03-09, 23:54
Bannlyst
LÄTT den bässta!

Jag har en crosstrainer ifrån intersport, energetics.
den som kossta 3500:-
Jag var jättekräsen innan jag köpte min och tro mig jag har nog testat och gått igenom alla olika varianter på crosstrainers som finns ute på marknaden just nu.
Vad du än gör köp inte den ifrån tv-shop.orbitrec.. Det är den absolut sämsta du kan köpa och flera av mina vänner har haft samma problem med den och fått skicka tillbaka den PGA att den luktar brännt efter 3 minuter och inte ger så mycket motstånd ( mina vänner är tjejer) sen låter den åxå när du trampar runt....
Den enda jag tyckte var bra som kostade under 4000:- var just den ifrån intersport jag har.
och så var den snyggast åxå.
Den är tung,men det är bra att den är det! annars är det lätt att den glider omkring på golvet och blir ostadig. så tänk på det när du köper en cross, den ska inte vara för lätt.

Jag antar att du är kille,så då är det ännu viktigare att den är ganska bastant.
Jag är 170 cm lång, väger straxt under 60 kilo och har tränat en hel del på gym så jag vill ha lite motstånd som tar även efter det att man har tränat upp sig.
Sen är den lätt att montera ihop.
Den låter INGENTING när du använder den. och displayen är toppen bra där du kan se alla lägen, fart,puls,klocka,tidtagare, allt du behöver. och du kan vrida på hur mycket motstånd du vill,så alla har nytta av den ifrån små otränade människor till stora vältränade.
det är väldigt stora pedaler på den så hur stora fötter får plats på den som hellst, och du kan ställa in dom på 2 olika lägen.
"armarna" är ganska långa så alltifrån en 150 cm - 2 meters person kan använda den utan belastning eller problem.
Jag har min i vardagsrummet så den tar inte alltför stor plats.

Den är typ en sån dom har ute på gymen fast mer anpassad för hemma bruk.
Alla andra cross jag har testat är aldeles för plastiga och det har varit nånting jag har stört mig på.
Energetics ifrån intersport är den enda som var klockren, jag hittar inte ett endaste fel på den.
Senast redigerad av camille 2008-03-09 kl. 23:58.
Citera
2008-03-10, 00:18
Medlem
antonivanssons avatar
superschyrre! tusen tack för dessa råd och utläggningar. jag misstänkte detta ang. Orbitrek, är inte ett dugg förvånad! Shit att det börjar lukta bränt till och med. Det skulle man göra en youtube-vid på och lägga upp som reklam!
Vad var det för nummer eller beteckning på din energetics förresten? de verkar har lite olika varianter..
Citera
2008-03-10, 08:42
Bannlyst
Den jag har är den enda som kostar 3500:- hos intersport.
Den jag har kan man ha 10 olika motståndslägen på. och jag lovar att den är bra tung redan på 2a, 3dje läget, jag kör bara kondition så jag har på första läget och det känns bra tungt efter en stund

3500:-
Energetics /
ET 5.1

http://www.intersport.se/products/Default.aspx?Kat1=8&Old_kat1_querystr=0
----------------------
Jag hade tänkt att köpa den mindre modellen först,eftersom jag tänkte att jag inte ville ha en alltför stor och att priset var billigare, men när jag kom in till butiken och såg och provade dom så ändrade jag mig efter en sekund och tyckte att den mindre modellen var totalt värdelös, mycket kortare handtag, nästan inget motstånd alls, och mer plastig och lättare och framför allt mindre och kortare hjul.
Så du måsste nog prova dig fram vad du vill ha.Här är den mindre modellen.

2000:-
Energetics /
ET 3,1 MAGNETIC

http://www.intersport.se/products/Default.aspx?Kat1=8&Old_kat1_querystr=0
------------
Sen finns det ju en energetics åxå som kostar 4000:- som är exakt likadan som den som kostar 3500:- och den enda skillnaden är på dom 2 att det finns nåt enstaka mer program att välja på,men det är mer för elit och överdrivna grejjer som inte alls är värt den stora prisskillnaden. Jag tror att det finns ett eller 2 snäpp tyngre motstånd du kan höja till åxå,men jag kan lova dig att om du har på den tyngsta på den som kostar 3500:- så kommer du knappt runt med hjulet.
Så den dyrare är bara totalt onödig.

Tänk på att om du trampar framåt så tränar du framsida av låren mer, och kör du bakåt så tränar du rumpan.
Allting beror helt och hållet på hur du står på crossen.
Tänkt på att variera ställningarna med att luta dig framåt, anväda dom mindre innersta handtagen, trampa bakåt ( kanske varannat träningspass) osv för att få en jämn och bra träning och belastning på kroppen.
Senast redigerad av camille 2008-03-10 kl. 08:47.
Citera
2008-03-11, 11:38
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonivansson
ok tack! vilken modell är det du har? är det nåt du saknar som man borde tänka på om man ska köpa från casall? kan man ställa in motstånd, steglängd? hur lång är du förresten? berätta!

1 x Casall Crosstrainer / Elliptical Benefit Sports E 510 (99-5101) = 2,999kr

ganska enkel modell. det finns en ratt man kan justera motståndet med, fast kan lätt säga att jag saknar högre motstånd. allt handlar ju om vad du är beredd att spendera.den är lagom för mej,men jag är ju tjej (163cm, 51kg). casall som märke kan jag dock rekommendera. den har inte pajjat eller nåt annat konstigt, kan även rekommendera den att söka på internet tex pricerunner för denna modell skilde sej flera tusen beroende vart jag beställde den ifrån. men jämför med maskinerna i butik för att ha ett hum om vikt å längd
Citera
2008-03-11, 19:38
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camille
Den jag har är den enda som kostar 3500:- hos intersport.
Den jag har kan man ha 10 olika motståndslägen på. och jag lovar att den är bra tung redan på 2a, 3dje läget, jag kör bara kondition så jag har på första läget och det känns bra tungt efter en stund

3500:-
Energetics /
ET 5.1

Tack som fan! Idag har jag gått o köpt en sån och är asnöjd. Den ser ut som ett jäkla sjömonster, tar upp halva huset, men va gör man inte för sin form...
Citera
2008-03-11, 20:04
Bannlyst
Citat:
Tack som fan! Idag har jag gått o köpt en sån och är asnöjd. Den ser ut som ett jäkla sjömonster, tar upp halva huset, men va gör man inte för sin form...

Haha! vad roligt så du käpte den till slut, du kommer inte att ångra dig, ja den blir kanske lite större hemma än vad den ser ut i affären, omgivningarna hemma är ju lite mindre än ute i en stor butik.
Sen beror det ju på hur stort du har hemma.
Jag har ett ganska stort vardagsrum så här passar den perfekt.

Skriv gärna och uppdatera hur det går med träningen, jag kan slå vad om att du inte pallar mer än 10 minuter första gångerna Den tar som fan.
Citera
2008-03-12, 19:12
Medlem
antonivanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camille
jag kan slå vad om att du inte pallar mer än 10 minuter första gångerna Den tar som fan.

5 minuter. Sen dog jag.
Citera
2008-03-13, 21:00
Bannlyst
Citat:
5 minuter. Sen dog jag.

HAHA!
Citera
2008-06-04, 00:23
Medlem
iddisss avatar
Planerar att köpa en sån jag med då ni rerkomenderar den så varmt och så har jag testat den i butik och den värkar asa bra, ska nu bara klura ut hur jag ska få plats med den i våran lilla etta på 40 kvm och med en hund och två katter + möbler finns det tyvär inte så mycket extra utrymme men vad gör man inte för sitt välbefinnande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in