2019-10-13, 15:10
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Bara ett tips :
Du kan få en crosstrainer med nypris 80-100 tusen om du köper en nyservad med garanti. Skillnaden i kvalité är som natt och dag. Hållbarhet och begagnatvärde är även det högt då sådana ska hålla att användas dygnet runt. Priset brukar vara lite olika beroende på modell, men cybex är fruktansvärt bra!

Hej

Tack för svar. Vad du säger är att det kan vara bättre att hitta en begagnad servad crosstrainer avsedd för gym än att köpa en ny för "hemmabruk"?

Googlade lite men hittade inte mycket av den varan.

// CC
Citera
2019-10-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej

Tack för svar. Vad du säger är att det kan vara bättre att hitta en begagnad servad crosstrainer avsedd för gym än att köpa en ny för "hemmabruk"?

Googlade lite men hittade inte mycket av den varan.

// CC

Mjo, det är bara en tanke.
Jag känner en som driver eget företag och som servar maskiner på kända gymkedjor.
Han säger att en begagnad spinningcykel från gym är den bästa du kan köpa om du vill ha något som håller. Kostar några tusen bara och fungerar precis lika bra oavsett hur vältränad man är.
Citera
2019-10-14, 17:27
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
HejFörstod att du urverksapelsin hade köpt Xterran och att du inledningsvis var nöjd med den. Är du det fortfarande?// CC
Mycket nöjd. Använder den ofta; och den funkar alldeles utmärkt-
Citera
2019-10-14, 21:24
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Mycket nöjd. Använder den ofta; och den funkar alldeles utmärkt-

Hej

Tack för uppföljningen. Funderar lite på det du skrev om pastan till skenorna. Är det hög förbrukning av den och är den lätt att få tag i?

// CC
Citera
2019-10-26, 19:25
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Hej Tack för uppföljningen. Funderar lite på det du skrev om pastan till skenorna. Är det hög förbrukning av den och är den lätt att få tag i?
// CC
Frågade tillverkaren, och det går tydligen med lite vad som helst, olja, sprey etc. Köpte därför sprey till kedja och växlar på nåt cykelställe. Funkar bra. Behöver inte lägga på så ofta. Kanske en rejäl sprejning varannan månad.
Citera
2019-11-03, 23:00
Medlem
Jag har tidigare haft en Casall x400 och använt den 50-100h/år, men den gick sönder för ett tag sedan och börjar nu titta efter en ersättare.
Eftersom jag inte använder den speciellt mycket så vill jag ju undvika lägga allt för mycket pengar på den, samtidigt har jag en sommarvikt på 90kg och en "Julvikt" på 100kg och väldigt explosiva muskler (saker går sönder när jag tar i).

Jag har lutat åt en Casall 1.3x eftersom den liknar den jag hade tidigare och det skulle vara trevligt att kunna koppla enheten till smartphonen (hur bra det nu funkar). Gissar att priset skulle bli 4500-5500kr.
Men sprang på
https://www.jula.se/catalog/fritid/t...trainer-003151
Som man verkar kunna köpa för under 3000kr (ord. pris 3500:- och t.ex. denna helg kunde man få 20% rabatt på en vara). Men blir inte klok på specarna, svänghjuls vikt, steglängd osv. finns ju inte angivet någonstans.

Är det någon som har någon erfarenhet av den?
Jag är ganska skeptiskt till den själv, främst på att den har 120kg som maxvikt, men samtidigt är ju priset nästan hälften mot Casall maskinen. Programvara och funktioner verkar vara exakt dom samma (samma leverantör vad det ser ut) och det känns som att byggkvaliten inte borde motivera en så stor prisskillnad?
Citera
2019-11-04, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okandare
Jag har tidigare haft en Casall x400 och använt den 50-100h/år, men den gick sönder för ett tag sedan och börjar nu titta efter en ersättare.
Eftersom jag inte använder den speciellt mycket så vill jag ju undvika lägga allt för mycket pengar på den, samtidigt har jag en sommarvikt på 90kg och en "Julvikt" på 100kg och väldigt explosiva muskler (saker går sönder när jag tar i).

Jag har lutat åt en Casall 1.3x eftersom den liknar den jag hade tidigare och det skulle vara trevligt att kunna koppla enheten till smartphonen (hur bra det nu funkar). Gissar att priset skulle bli 4500-5500kr.
Men sprang på
https://www.jula.se/catalog/fritid/t...trainer-003151
Som man verkar kunna köpa för under 3000kr (ord. pris 3500:- och t.ex. denna helg kunde man få 20% rabatt på en vara). Men blir inte klok på specarna, svänghjuls vikt, steglängd osv. finns ju inte angivet någonstans.

Är det någon som har någon erfarenhet av den?
Jag är ganska skeptiskt till den själv, främst på att den har 120kg som maxvikt, men samtidigt är ju priset nästan hälften mot Casall maskinen. Programvara och funktioner verkar vara exakt dom samma (samma leverantör vad det ser ut) och det känns som att byggkvaliten inte borde motivera en så stor prisskillnad?

Läs gärna mina inlägg i tråden. Allt under 20 tusen är rent skräp för att vara ärlig (slits ut snabbt) . Köp en i 80 tusen klassen för runt 15 tusen med garanti från firma istället. Då har du proffsgrejer som är fixade med nya delar.

Ledsen för kort och konkret svar. Har redan skrivit så många inlägg i tråden att jag börjar låta som en hackig skiva.
Citera
2019-11-04, 23:44
Medlem
Citat:
Läs gärna mina inlägg i tråden. Allt under 20 tusen är rent skräp för att vara ärlig (slits ut snabbt) . Köp en i 80 tusen klassen för runt 15 tusen med garanti från firma istället. Då har du proffsgrejer som är fixade med nya delar.

Ledsen för kort och konkret svar. Har redan skrivit så många inlägg i tråden att jag börjar låta som en hackig skiva.

Jag förstår hur du tänker, och om jag får möjlighet att börja träna mer regelbunden så kommer jag absolut fundera på en begagnad proffsmodel. men som det ser ut nu finns ingen logik för mig att lägga så mycket pengar på en crosstrainer, min förra x400 höll i 4-5år och kostade 3500kr på rea, att tro att jag kommer vilja använda samma crosstrainer i 15år känns ytterst osannolik. Redan dagens nya crosstrainers har en massa funktioner som jag vill åt som t.ex. träning baserad på pulsen, virtuella löppass osv.
Citera
2019-11-05, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Okandare
Jag förstår hur du tänker, och om jag får möjlighet att börja träna mer regelbunden så kommer jag absolut fundera på en begagnad proffsmodel. men som det ser ut nu finns ingen logik för mig att lägga så mycket pengar på en crosstrainer, min förra x400 höll i 4-5år och kostade 3500kr på rea, att tro att jag kommer vilja använda samma crosstrainer i 15år känns ytterst osannolik. Redan dagens nya crosstrainers har en massa funktioner som jag vill åt som t.ex. träning baserad på pulsen, virtuella löppass osv.

Då förstår jag. Hoppas du hittar något. Du har inga planer på att köra varje dag förresten? Jag kör 1 timme varje dag, men de flesta pass är såpass lätt att det ungefär motsvarar en promenad. Så jag surfar samtidigt. Gör det för att ge kroppen motion vilket visat sig vara så härligt för kroppen.

Vill du ha något som du inte kan slita ut och verkligen kan misshandla så är det en beg proffsmodell spinning-cykel. Men nu var det ju en crosstrainer du ville ha så ville mest bara bidra med alternativet om du inte visste om det.
De ligger i pris 3-5 tusen. Med tanke på vilka starka ben man får så kan man på en sådan höja motståndet tills man spyr utan att redskapet går sönder. Är lätta att sälja vidare också för vilket inte går med en crosstrainer.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-11-05 kl. 08:45.
Citera
2019-11-09, 01:18
Medlem
Citat:
Då förstår jag. Hoppas du hittar något. Du har inga planer på att köra varje dag förresten? Jag kör 1 timme varje dag, men de flesta pass är såpass lätt att det ungefär motsvarar en promenad. Så jag surfar samtidigt. Gör det för att ge kroppen motion vilket visat sig vara så härligt för kroppen.

Vill du ha något som du inte kan slita ut och verkligen kan misshandla så är det en beg proffsmodell spinning-cykel. Men nu var det ju en crosstrainer du ville ha så ville mest bara bidra med alternativet om du inte visste om det.
De ligger i pris 3-5 tusen. Med tanke på vilka starka ben man får så kan man på en sådan höja motståndet tills man spyr utan att redskapet går sönder. Är lätta att sälja vidare också för vilket inte går med en crosstrainer.

Jobbet och familjen kräver sitt, efter det har man någon timma kvar till sig själv och inkl, dusch och eftersvettning tar crosstrainern mer tid än så.
Brukar träna en timma 1-2ggr om dagen när familjen är bortrest eller jag har semester I ett tempo som bränner ca 1000kcal per pass.
Det är främst kondition och viktnedgång jag är ute efter när jag tränar, träningen i sig tycker jag är skittråkig och det gäller alla typer av träning tyvärr. Crosstrainern gör pinan så kort som möjligt och man kan titta på tv/lyssna på en bok under tiden.
Citera
2020-03-12, 01:11
Medlem
urverksapelsins avatar
Har nyligen fått en fråga hur min Crosstrainer fungerar efter ett år.
Svaret är: utmärkt!
Glider lätt. Massa svett. Inget gnissel. Rolig och varierande träning. Inga problem alls. Rekommenderar denna modell till alla som vill ha hemmaträning.
Citera
2020-03-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Har nyligen fått en fråga hur min Crosstrainer fungerar efter ett år.
Svaret är: utmärkt!
Glider lätt. Massa svett. Inget gnissel. Rolig och varierande träning. Inga problem alls. Rekommenderar denna modell till alla som vill ha hemmaträning.

Tack för svar! Det var jag som skrev om någon undrar

Jag fick hem min idag, och är lite osäker på hur den mäter själva distansen. I manualen står det att den mäter i miles, men på displayen syns ett litet ”k” som jag misstänker är kilometer, så vad är det som gäller?

Själva ”recovery” funktionen verkar inte fungera för mig, det står att den ska räkna ner från 60 efter att man har tryckt på knappen, men det händer ingenting.

Låter som att det är någon metalbit som far runt i högra handtaget, men det är säkert något skräp som kom med när jag skruvade ihop den tidigare idag, får kika på det sen

Men det är en riktigt grym maskin, jag håller med dig! Väldigt tyst vilket uppskattas såhär dags på dygnet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in