2008-04-07, 13:18
Medlem
Mandic!s avatar
Skaffa Inte mobilt bredband. Så sjukligt ostabilt och segt så det finns inte. Jag har provat det en gång, och aldrig igen. Vet många som klagar över att det är segt, stängs av och allmänt ostabilt.
Citera
2008-04-07, 15:49
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Skaffa Inte mobilt bredband. Så sjukligt ostabilt och segt så det finns inte. Jag har provat det en gång, och aldrig igen. Vet många som klagar över att det är segt, stängs av och allmänt ostabilt.

vilken operatör testade du med då ?
Citera
2008-04-07, 15:55
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizbet
jag har flyttat till oslo och har førsøkt i ett par månader att skaffa internet, get, telio, telenor ingen kan/vill tydligen levera till oss av nån anledning..

Så alternativet lutar nu mot mobilt 3g, men jag vet inte vilket føretag jag ska ta.. Det enda jag i princip skulle vilja ær att kunna lira nå mmorpg och kanske tanka en film under natten.
Nordisk mobiltelefon verkar ju vara bæst men jag vet inte hur de ær med motagningen i norge, dock så bor jag i centrum inom deras täcknings område på kartan..

Nordisk Mobiltelefon tycker jag att du ska välja, jag har det och deras modem D35-gateway, har täckning i hela sverige, det fungerar även i Norge & Danmark för samma pris som hemma.

http://www.ice.no/WLAN-router-D35-1050.aspx

www.nmt.net ( svenska sidan )
Citera
2008-04-08, 09:37
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
vilken operatör testade du med då ?
Telia.
Citera
2008-04-08, 09:53
Medlem
CodeMANs avatar
Är det bara jag som är nöjd med mobilt bredband?

Tidigare hade jag haft Telia med PC-korts-modem (PCMCIA-kort), den här gången kör jag 3 med inbyggd 3G-modul på min bärbara Dell. Jag kan inte minnas att det krånglade på det viset som beskrivs under tråden.

Otroligt smidigt om man kan slippa hängande/dinglande USB-mojäng. Fördelen med mobilt bredband, som jag ser det, är att man kan koppla upp sig oavsett var man befinner sig.

Trådlösa nätverk finns inte överallt, betalalternativen kostar en del. Man kan förvisso ringa via bluetooth/mobiltelefon, men då begränsar bluetooth-tekniken uppkopplingshastigheten. Alternativt kan man använda sladd(!!!!!) mellan datorn och mobilen.

Nää, inbyggd modul iz da shit! Nu snackar vi om "bärbar"!
Citera
2008-04-08, 16:31
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Telia.

stackare...
Citera
2008-04-08, 16:32
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Är det bara jag som är nöjd med mobilt bredband?

Tidigare hade jag haft Telia med PC-korts-modem (PCMCIA-kort), den här gången kör jag 3 med inbyggd 3G-modul på min bärbara Dell. Jag kan inte minnas att det krånglade på det viset som beskrivs under tråden.

Otroligt smidigt om man kan slippa hängande/dinglande USB-mojäng. Fördelen med mobilt bredband, som jag ser det, är att man kan koppla upp sig oavsett var man befinner sig.

Trådlösa nätverk finns inte överallt, betalalternativen kostar en del. Man kan förvisso ringa via bluetooth/mobiltelefon, men då begränsar bluetooth-tekniken uppkopplingshastigheten. Alternativt kan man använda sladd(!!!!!) mellan datorn och mobilen.

Nää, inbyggd modul iz da shit! Nu snackar vi om "bärbar"!

min nya dator har ej modem inbyggt, men hur blir det om du vill ha högre hastighet om något år, men inte vill byta dator ?
Citera
2008-04-08, 17:37
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
min nya dator har ej modem inbyggt, men hur blir det om du vill ha högre hastighet om något år, men inte vill byta dator ?
Det är väl inget problem, eftersom de flesta datorer ändå inte kommer med inbyggd 3G-modul.

Jag köpte en modul för min Dell Latitiude D830, modulen heter Dell Wireless 5220 3G/HSDPA Minicard, men det finns ju både PCMCIA- och PC-Express-modem som man kan köpa. Dessutom följer oftast ett USB-modem med om man binder sig.

Det var skitenkelt(?) att installera modulen. Om det skulle dyka upp en snabbare variant så är det väl bara byta ut den?

http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/latd830/sw/ug/html/parts.htm#wp841688

(länken funkar inte pga. FB:s vidarelänkning, copy&paste som gäller).
Senast redigerad av CodeMAN 2008-04-08 kl. 17:40.
Citera
2008-04-08, 19:32
Medlem
pingvinjolles avatar
Fattar inte varför alla klagar!
Jag bor visserligen i Danmark och har 3's mobila bredband på 7,2 (danskarna ligger runt den hastigheten i vanligt bredband - EFTER)
och märker inte så fruktansvärt stor skillnad mellan det på 24mbit i Sverige.
Man märker ju i princip bara skillnaden om man ska tanka filmer och musik och sånt.
En perfekt lösning om man bor på olika ställen och så.
Citera
2008-04-08, 20:47
Medlem
Jag äger telia´s mobila bredband och jag tycker att det är lite väl segt har 0.384mbit och sedan ogillar jag deras 5gb gräns som jag uppnår efter en halv månad ungefär, men nu har jag beställt nmt´s lösning och hoppas på att det ska ge ett bättre resultat, jag bor ute i skogen i dalarna så jag torr inte att 3´s mottagning är den bästa.
Citera
2008-04-08, 20:57
Medlem
Infinitiv86s avatar
Har testat både telia och tele2 och kan väl säga så mycket som att
Tele2 var snabbare och stabilare (Telias kopplar ifrån sig titt som tätt, finns det något man kan göra åt det?) Hastighetsmässigt som 0.5adsl men då är jag mestadels lite off hotspots
PCcardet som följade med Tele2 paketet orsakade problem med blåskärmar det gjorde inte telias usb dongle modem.
Tele2 skickade tre fakturor på sammanlagt 150k efter byte till obegränsad surf, detta har inte Telia gjort.
Citera
2008-04-08, 21:28
Medlem
Jag har tre, och jag kan inte klaga. Visst så strejkar modemet, när det blir för mycket anslutningar, så det är inget för den flitige fildelaren. Har bara min som "back-up" på resor och sådant. Men som sagt, så tycker jag det är stabilt annars. Klarar av att spela BF2, med 180 i ping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in