2008-03-08, 14:17
Medlem
Jag har NMT och är mycket nöjd. Men man måste ha låga förväntningar på hastigheten. Min bas har nog väldigt många kunder. Den kanske når kanske en cirekl med en radie på minst 5 mil. Enda alternativen här är trådmodem eller GSM-data utan EDGE.
Tyvärr har jag Rev.0 modem som blev rätt kasst efter turbo3G-uppgraderingen. Upload teoretisk max 150 kBit/s, DN max 1,5. På kvällarna har jag kanske 50/150kBit/s. Men underbart att ha fast uppkoppling. Rev.A modem (turbo3G) har 1,5/3 max tror jag. Innan turbo hade jag 4-600 kbit/s symmetriskt.
Citera
2008-03-08, 14:20
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Den hårdvara man får är ett litet "modem" som kopplas på en USB-port.

Får och får, man får köpa grejerna. Håll inte på och klydda med USB-grejer till en tillämpning som skall vara obemannad och ha någon hyfsad upptid, det säger jag bara. NMTs Gateways D35 (och gamla D20) loggar själva in och fungerar precis som du vill, och har vanlig ETH för dina klienter.

Skippa USB!

/capmac
Citera
2008-03-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Får och får, man får köpa grejerna. Håll inte på och klydda med USB-grejer till en tillämpning som skall vara obemannad och ha någon hyfsad upptid, det säger jag bara. NMTs Gateways D35 (och gamla D20) loggar själva in och fungerar precis som du vill, och har vanlig ETH för dina klienter.

Skippa USB!

/capmac

Jodå, som användaren säger så ska han inte sätta upp en server eller något. Det folk inte verkar förstå jämt är att det finns olika krav hos folk och bara för att vi har ett krav att det ska vara minst 10/10 och i stort sett alltid uppe så har inte andra användare det, som kanske vill kolla sin mail 2-3 gånger i veckan då deras dotter jobbar utomlands och således så behöver de inte betala 400 kronor för Telias billigaste ADSL utan det räcker med ett 99-kronors abbonemang hos Tele2 med 0.384 ner eller dy.

Mvh,
KF
Citera
2008-03-08, 18:42
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kfluffie
Jodå, som användaren säger så ska han inte sätta upp en server eller något.

Öh? Jo? Svarar du verkigen på rätt inlägg nu, hela ditt svar är goddag yxskaft
jämfört med mitt som du citerar. Jag svarade på detta

Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Detta är ju inget problem för vanlig "surfning", men mitt projekt innebär utplacering av ett antal datorer som skall köra en obemannad tillämpning och skicka data till en central server.
Tillämpningen är skriven som en s.k. "NT service" vilken innebär att den går igång direkt med Windows.

Så det handlar om just en server eller under liknande former.

Citat:
Det folk inte verkar förstå jämt är att det finns olika krav hos folk och bara för att vi har ett krav att det ska vara minst 10/10 och i stort sett alltid uppe så har inte andra användare det, som kanske vill kolla sin mail 2-3 gånger i veckan då deras dotter jobbar utomlands och således så behöver de inte betala 400 kronor för Telias billigaste ADSL utan det räcker med ett 99-kronors abbonemang hos Tele2 med 0.384 ner eller dy.

Det här har inte heller något att göra med vad jag skrev i förra inlägget, men OK. Jag håller med, bara man har realistiska förväntningar och inte köper det för att sitta hemma och tungsurfa och tanka filer.

/capmac
Citera
2008-03-08, 23:31
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulangen
Jag har NMT och är mycket nöjd. Men man måste ha låga förväntningar på hastigheten. Min bas har nog väldigt många kunder. Den kanske når kanske en cirekl med en radie på minst 5 mil. Enda alternativen här är trådmodem eller GSM-data utan EDGE.
Tyvärr har jag Rev.0 modem som blev rätt kasst efter turbo3G-uppgraderingen. Upload teoretisk max 150 kBit/s, DN max 1,5. På kvällarna har jag kanske 50/150kBit/s. Men underbart att ha fast uppkoppling. Rev.A modem (turbo3G) har 1,5/3 max tror jag. Innan turbo hade jag 4-600 kbit/s symmetriskt.

jag hade också modem D20, fick byta till modem D35 ( köpa nytt modem fast samma gamla abb ) och jag har hastigheter på upp till 3,1 Mbit/s vid nedladdning och 1,8 Mbit/s vid uppladdning, fast det ligger för det mesta på 1,5 Mbit/s vid nedladdning och ca 0,5 Mbit/s vid uppladdning.

Jag är ansluten till NMT´s bas i Gävle.
( använder riktantenn )

IP-telefoni som tar 128 kbit/s fungerar utan problem.
Citera
2008-03-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac

Skippa USB!

/capmac
Ok, jag skall se till att byta/komplettera så att jag verifiera hur D35 fungerar, men jag uppfattar av tråden att den kommer att passa bättre i min tillämpning.

Det gör ingenting om kommunikationen inte har 100% uptime.
I PC:n ligger en NT-service som med jämna intervaller kollar om det finns data-filer att sända.
Om en sådan sändning misslyckas så kommer nya försök att göras.
Det viktiga är att kommunikationen med automatik försöker att starta upp samt hålla sig uppe utan inloggad användare.

Jag hoppas att ditt tillrop "Skippa USB" inte gäller USB i allmänhet, utan just i detta specifika fall?
Om jag inte "får" köra USB, ja då blir det inte mycket gjort numera....

/T
Citera
2008-03-11, 09:12
Medlem
Martors avatar
hej alla köpte telenor mobilt bredband i går och hastigheten duger går upp och ner från 70 till 200kb fast det bara dör ibland och jag undrar varför? funderar stort på att byta till 3s
Senast redigerad av Martor 2008-03-11 kl. 09:40.
Citera
2008-03-11, 12:22
Medlem
fentssons avatar
Tänk bara på att skickar man 1mbit trådlöst så kan det färdiga paketet när det kommer till dig kommit upp i 1.5mbt pga alla paket som eventuellt behövs sändas om!
Citera
2008-03-11, 12:45
Medlem
Har NMT och är nöjd. Använder den extra magnetfotsantennen med routern D-35.

Nedströms ligger hastigheten mellan 1.2 Mbit/s och 1.8 Mbit/s.

Uppströms ligger det mellan 0.3 Mbit/s och 0.7 Mbit/s.

Med den skit som Telia, Tele 2, Telenor och Tre säljer ska ni inte räkna med så bra upload. Telias smörja ger inte mer än ca 50 kbit/s upload så ni kan ju glömma det där med att maila stora Word-dokument eller att använda Skype. Egentligen tycker jag det är bedrägeri att kalla det bredband när de inte ger mer än 50 kbit/s i upload. Det är ju att jämföra med uppringt 56k modem. Telenor skriver visst något på deras hemsida att de inte ens garanterar den hastigheten, om jag minns rätt. Riktigt s*tans uselt med andra ord.

Men med NMT fungerar det problemfritt.

Så det beror lite grann på vad man har för förväntningar och vad man vill ha.

Sitter man någonstans där man kan köra ADSL kan man ju skaffa det. Vill man ha friheten att kunna flytta bredbandsanslutningen eller om man sitter någonstans där det inte finns ADSL eller fiber, ja då är NMT är bra lösning.
Citera
2008-03-11, 13:46
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martor
hej alla köpte telenor mobilt bredband i går och hastigheten duger går upp och ner från 70 till 200kb fast det bara dör ibland och jag undrar varför? funderar stort på att byta till 3s
Jag har exakt samma erfarenhet just nu i detta läget. Skaffade mig telenors mobilbredband förra veckan och har bara upplevt det som skit. Visst är det ok hastighet när det ligger på 200kb men när det hela tiden kopplar ifrån vill jag bara slänga dagorn i väggen. Imorgon ska jag åka in till affären och lämna tillbaka modemet. Tack och lov för dom två fria månaderna och deras "nöjd kundgaranti".
Citera
2008-04-06, 16:13
Medlem
jag har flyttat till oslo och har førsøkt i ett par månader att skaffa internet, get, telio, telenor ingen kan/vill tydligen levera till oss av nån anledning..

Så alternativet lutar nu mot mobilt 3g, men jag vet inte vilket føretag jag ska ta.. Det enda jag i princip skulle vilja ær att kunna lira nå mmorpg och kanske tanka en film under natten.
Nordisk mobiltelefon verkar ju vara bæst men jag vet inte hur de ær med motagningen i norge, dock så bor jag i centrum inom deras täcknings område på kartan..
Citera
2008-04-07, 13:15
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizbet
Nordisk mobiltelefon verkar ju vara bæst men jag vet inte hur de ær med motagningen i norge, dock så bor jag i centrum inom deras täcknings område på kartan..

NMAB har väl fått bra kritik i Norge efter lite problem under inkörningen.

Rekommenderar starkt deras D35-gateway, om ni skall ha det permanent installerat. Sparar många problem.

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in