Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-07, 18:18
  #1
Medlem
xintrons avatar
Hur bra fungerar mobilt bredband? Låt oss säga att man sitter mitt i centrum i en storstad...

Så, man ska komma upp i 7.2 Mbits men hur konstant är detta och når man max inne i en storstad?

Är sedan mobilt bredband stabilt? Inte så att man ska sätta upp en server på mobilt bredband, men är det stabilt annars?

Är det någon skillnad mellan de olika leverantörerna och vilken leverantör är då bäst?
Citera
2008-03-07, 19:08
  #2
Medlem
Doktor_Blys avatar
Räkna aldrig med att komma upp i maxhastigheten. Enligt ett test av PC för alla så var maxhastigheten på den bästa (3) 5 mbit/s, alltså inte 7,2 som utlovat.
Citera
2008-03-07, 19:47
  #3
Medlem
xintrons avatar
Okej, kunde tänka mig att man inte når max :/
Citera
2008-03-07, 20:43
  #4
Medlem
swebarbs avatar
Enligt mig är det rent bajs, men går fan på tv hela tiden mobilt bredband.. vem i helvete vill ha det idag när man kan få fiber eller adsl24mbit eller nåt som är så mycketbättre för svenssons. Vill man ha trådlöst så skaffar man ju en trådlös router.
Citera
2008-03-07, 20:46
  #5
Avstängd
Rekommenderar ej mobilt. Jag köpte det för att jag inte bor på samma ställe hela tiden, så det är ganska bekvämt att kunna ta med sig laptopen och ha internet även om man sitter på en båt eller ute i skogen. Tyvärr är täckningen inte så bra och hastigheterna är SKIT. Om du bara bor på ett ställe, skaffa vanligt bredband!
Citera
2008-03-07, 20:47
  #6
Medlem
Pbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Enligt mig är det rent bajs, men går fan på tv hela tiden mobilt bredband.. vem i helvete vill ha det idag när man kan få fiber eller adsl24mbit eller nåt som är så mycketbättre för svenssons. Vill man ha trådlöst så skaffar man ju en trådlös router.

Så du kan ta med dig ditt adsl och fiber om du ska iväg från hemmet då?
Citera
2008-03-07, 22:17
  #7
Medlem
Nmt!

För ett projekt jag håller på med har jag testat lite...
Jag har ett abonnemang från NMT.Net samt ett från Telia.
Prestanda är överlägset bäst med NMT!

Jag är beroende av skaplig upload, och den är helt underkänd på Telia, ofta ligger den på 50 kbit/sekund.

NMT ger i stort sett symmetrisk hastighet, stundtals kring 500 kbit/sekund.

Finns mycket annat att säga om detta.
Medföljande programvara (bägge leverantörerna) lämnar en hel del att önska..
T.ex. när jag kör GPRS med Telia så kraschar den Windows ofta.
Inte blåskärm, utan den bara bootar om.
Om jag tvingar den till enbart 3G så går det bättre..men som sagt verklig hastighet är inte mycket att hurra för..

/T
Citera
2008-03-07, 22:26
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
För ett projekt jag håller på med har jag testat lite...
Jag har ett abonnemang från NMT.Net samt ett från Telia.
Prestanda är överlägset bäst med NMT!

Jag är beroende av skaplig upload, och den är helt underkänd på Telia, ofta ligger den på 50 kbit/sekund.

NMT ger i stort sett symmetrisk hastighet, stundtals kring 500 kbit/sekund.

Finns mycket annat att säga om detta.
Medföljande programvara (bägge leverantörerna) lämnar en hel del att önska..
T.ex. när jag kör GPRS med Telia så kraschar den Windows ofta.
Inte blåskärm, utan den bara bootar om.
Om jag tvingar den till enbart 3G så går det bättre..men som sagt verklig hastighet är inte mycket att hurra för..

/T

Har NMT och har testat Telia. NMT är mycket bättre än Telia men deras bredband fungerar bäst under natten.
Citera
2008-03-08, 09:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreidel
Har NMT och har testat Telia. NMT är mycket bättre än Telia men deras bredband fungerar bäst under natten.

Ja, det är väl så att den hastighet du verkligen uppnår är beroende av vilken annan last som ligger på systemet.
På nätterna kanske man är mera ensam.
Nu befinner jag mig utanför storstadsregionerna, och därför kan jag anta att lasten på NMT:s nät inte är så hög, och att det går bra även dagtid.
Detta kan naturligtvis komma att förändras.
Bandbredden "trådlöst" är ju en högst ändlig resurs.
(Dessutom var det väl något strul med NMT:s tillstånd, och att det fanns andra intressenter som ville åt den tilldelade banddbredden?)
Kör man via tråd/fiber så är det ju bara att gräva ner mera...

Mitt största problem just nu är att med NMT så verkar det vara så att anslutningen bara går upp i och med att en användare loggar in.
Detta är ju inget problem för vanlig "surfning", men mitt projekt innebär utplacering av ett antal datorer som skall köra en obemannad tillämpning
och skicka data till en central server.
Tillämpningen är skriven som en s.k. "NT service" vilken innebär att den går igång direkt med Windows.

"Vanliga" nät-kopplingar (Ethernet, WLAN etc) går ju också att få igång utan inloggad användare, men jag kan inte få NMT att fungera så.
I inställningarna för D50 (programvaran till NMT) finns förvisso en checkbox som heter "Start when Windows starts", men den har inte den utlovade effekten...
Jag har haft lite mail-växling med NMT:s support, men det har inte gett något..

/T
Citera
2008-03-08, 09:31
  #10
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Ja, det är väl så att den hastighet du verkligen uppnår är beroende av vilken annan last som ligger på systemet.
På nätterna kanske man är mera ensam.
Nu befinner jag mig utanför storstadsregionerna, och därför kan jag anta att lasten på NMT:s nät inte är så hög, och att det går bra även dagtid.
Detta kan naturligtvis komma att förändras.
Bandbredden "trådlöst" är ju en högst ändlig resurs.
(Dessutom var det väl något strul med NMT:s tillstånd, och att det fanns andra intressenter som ville åt den tilldelade banddbredden?)
Kör man via tråd/fiber så är det ju bara att gräva ner mera...

Mitt största problem just nu är att med NMT så verkar det vara så att anslutningen bara går upp i och med att en användare loggar in.
Detta är ju inget problem för vanlig "surfning", men mitt projekt innebär utplacering av ett antal datorer som skall köra en obemannad tillämpning
och skicka data till en central server.
Tillämpningen är skriven som en s.k. "NT service" vilken innebär att den går igång direkt med Windows.

"Vanliga" nät-kopplingar (Ethernet, WLAN etc) går ju också att få igång utan inloggad användare, men jag kan inte få NMT att fungera så.
I inställningarna för D50 (programvaran till NMT) finns förvisso en checkbox som heter "Start when Windows starts", men den har inte den utlovade effekten...
Jag har haft lite mail-växling med NMT:s support, men det har inte gett något..

/T

Routern fungerar ju som ett vanligt bredband i det hänseendet om den är påslagen hela tiden.
Men det kanske blir lite otympligt med en sådan som står på hela tiden?

Angående belastning så vet jag ett område där många skaffat detta pga. avsaknad av vanligt bredband och där är det väldigt segt på helgerna då ungarna sitter hemma och laddar ner.
Citera
2008-03-08, 11:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Routern fungerar ju som ett vanligt bredband i det hänseendet om den är påslagen hela tiden.
Men det kanske blir lite otympligt med en sådan som står på hela tiden?
Den hårdvara man får är ett litet "modem" som kopplas på en USB-port.
Modemet är således alltid igång om PC:n är det.
Programvaran däremot som kopplar upp förbindelsen går bara igång när en användare loggar in.

Citat:
Ursprungligen postat av herden
Angående belastning så vet jag ett område där många skaffat detta pga. avsaknad av vanligt bredband och där är det väldigt segt på helgerna då ungarna sitter hemma och laddar ner.
Ja, summan av belastningen blir helt enkelt högre än vad tekniken klarar av.
Kanske mitt projekt kan klara sig bra, eftersom jag främst behöver upload, vilket ju är det omvända mot de flesta användare..
Vi får se...

/T
Citera
2008-03-08, 12:09
  #12
Medlem
herdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Den hårdvara man får är ett litet "modem" som kopplas på en USB-port. /T

Jo, men det går även att beställa med router som då funkar som en vanlig ADSL-router med antingen nätverkskabel eller trådlöst till datorn.

Men det är klart, det blir ju smidigare om USB-modemet vill koppla upp sig automatiskt vid start.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback