Citat:
Ursprungligen postat av Zickan_
Fick mitt mobila idag. Tele2 large, 16mbit!
Just nu kan jag inte annat än att klaga! Vid mitt skrivbord får jag ut ca. 1mbit. Vid fönstret 2.5. Bor i hultsfred för tillfället. Enligt deras karta ska det vara bra täckning här.
Min rumskompis har 7mbit med annan operatör och får ut 6!
Väldigt kasst. Ska snart ringa och klaga!
Vad ska de tjäna till och ringa och klaga, inte direkt så de kommer bygga ut nätet för din skull.
De finns 2 st leverantörer som bygger upp näten och Telia/Tele2 har anlitat en av dom Tre och Telenor har anlitat den andra, och masterna sitter på olika platser för att täcka de område där respektive operatörer tror flest folk finns, och de som begränsar din uppkoppling är
1.Avstånd till mast, samt hinder i vägen, i form av betong, trä, bilar osv
2.Utrustning i form av riktantenn, modem osv.
3.Belastning på nätet alltså antalet anslutna användare per mast, dessutom så behöver inte varje mast vara inkopplad direkt till fiber/koppar nätet utan kan passera x antal master innan den når en med fast koppling och de gör att hastigheterna droppar mera.
Om du skaffar riktantenn och bor typ mittemot masten i större städer lr likande är chansen större att man får den hastighet man "kan" få
Hastigheterna man får ut av 3g är fullt kapabla till att surfa med men ska man börja fildela eller streama hd rullar osv glöm de, skaffa riktigt bredband som fiber/adsl för de andra är den riktigt beteckningen "Mobilt Internet"