2010-05-27, 17:25
Medlem
Namters avatar
någon som har samma problem att internet slutar funka stup i kvarten? har BBB, kommer säga upp det, ska bara kolla hur lång bindningstid det är kvar
Citera
2010-07-12, 21:56
Medlem
b3ij3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMBKK
Jag jobbar som återförsäljare av MBB till konsument, Telenor alltså, och kan säga att 3 är på rak arm den sämsta leverantören i dagsläget. Går via vissa av våra master, så blir lite av en lightversion av Telenor. Kör på MBB Fast Pris från Telenor ( http://www.telenor.se/ ), 149/mån för obegränsad surf (förutsatt att du är kund sedan innan), annars på BBB's ( http://www.bredbandsbolaget.se/ ) liknande erbjudande (om du har bredband därifrån, men inte telenor som telefonioperatör). Den ligger på 149/mån också (är du kund kan jag hooka dej med 99/mån första 6 mån också

Hur e det med Comviq refil?
Citera
2010-07-12, 23:31
Medlem
RMBKKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b3ij3r
Hur e det med Comviq refil?

Comviq går på Tele2-nätet och har rätt bra täckning överlag tycker jag. Men kör på Telenor om du bor söder om Sundsvall. Billigast och bäst (helt obegränsad surf). Har du Bredbandsbolaget som leverantör av bredband hemma eller Telenor i mobilen kan jag hooka dej lite bättre t o m Nä, skämt åsido, Comviqs kontantkortsmodell är skit, en dag kostar 29 spänn och du får 0.5 gb trafik. En vecka kostar 89 och du får 1 gb, medans en månad kostar 229 tror jag, och du får hela FEM GB!!!!111111111111

Telenors version kostar lika mycket/dag och du får obegränsad surf där med. I'm just saying, Telenor är bäst på MBB helt enkelt. Skiter brutalt mycket i om dom vinner eller förlorar några pengar, men när man jobbar med det som jag gör lär man sej rätt snabbt vad som är bra och inte, och Comviq är nog sämst i Sverige iaf. Jag har faktiskt haft det själv
Citera
2010-07-13, 20:37
Medlem
Legolasses avatar
Tjenare, antar att detta har blivit någon sorts allmän frågetråd så jag provar här i stället för att skapa en ny tråd:

För en tid sedan ringde en försäljare från glocalnet (min nuvarande ISP) och ville sälja mobilt bredband till mig.

Min fråga är då; kan ett mobilt bredband (utan begränsningar då förstås) ersätta ett vanligt fast ADSL-bredband? SIM-kortet skulle i så fall sitta i ett fast modem/router.

Kan tillägga att jag betalar för 6 mbit/s och får ungefär 5 (ner) på bredbandskollen. Försäljaren sa även att de hade byggt någon ny mast/station i närheten av min bostad.
Citera
2010-07-17, 19:36
Medlem
lovesnares avatar
Tänkte mest höra om någon har samma "problem" som jag.

Kör med mitt mobila bredband just nu och det funkar utmärkt,
dock känner jag både på datorn men framförallt på modemet
att det blir varmt, och då snackar vi väldigt varmt.

Är det vanligt eller är det fel på modemet?
Citera
2010-08-18, 00:04
Medlem
Kör telenor mobilt bredband via jobbet när vi behöver gå runt brandväggen (sanktionerat från berörda chefer).. Om vi säger så här efter att ha upprättat en vpn koppling så tar det ca 20försök att få upp en fil på 30mb eftersom uppkopplingen dör HELA TIDEN. Blir tvungen att "koppla ner" och koppla upp igen för att få igång trafiken.

Dessutom har vi telenor på telefonin, ibland får man vänta 2minuter innan samtalet börjar kopplas fram, VÄLDIGT skoj när man skall in i ett telefonmöte eller systemet står stilla.

Så telenor eller dess varumärken håller jag mig nogsamt borta ifrån privat.
Citera
2010-08-18, 23:33
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Jag jobbar som återförsäljare av MBB till konsument, Telenor alltså, och kan säga att 3 är på rak arm den sämsta leverantören i dagsläget. Går via vissa av våra master, så blir lite av en lightversion av Telenor. Kör på MBB Fast Pris från Telenor ( http://www.telenor.se/ ), 149/mån för obegränsad surf (förutsatt att du är kund sedan innan), annars på BBB's ( http://www.bredbandsbolaget.se/ ) liknande erbjudande (om du har bredband därifrån, men inte telenor som telefonioperatör). Den ligger på 149/mån också (är du kund kan jag hooka dej med 99/mån första 6 mån också

Det luktar smutskastning... Jag jobbar ej på 3, men vill gärna veta vad det är som gör 3 till den (enligt dig) sämsta operatören i dagens läge ? priset ? hastigheten ?

3 & Telenor bygger ett gemensamt 3G-nät som de äger 50/50 var av, Företaget som bygger det nätet heter 3GIS. I Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona har 3 eget 3G-nät.

Lite fakta om 3´s nät:

http://www.tre.se/Privat/Om-3/Vart-nat1/

taget rakt av från www.3gis.se:

3GIS uppgift är att bygga...

...och förvalta de delar av 3G-nätet som är gemensamma för Telenor Sverige och 3. 3GIS tar hand om den administrativa processen kring bygglov, hela installationen, nödvändiga myndighetskontakter och underhåll av all utrustning. De första åren kännetecknades av ett intensivt uppbyggnadsskede. Nu när nätet är i drift övergår verksamheten successivt till att driva nätet och att kontinuerligt vidareutveckla det för ökad täckning och funktionalitet.

3GIS syfte är att förse sina ägare, Telenor Sverige och 3, och deras kunder med UMTS-infrastruktur.

3GIS mål är att leverera en kostnadseffektiv nättäckning med hög kapacitet till våra kunder enligt ägarnas krav.

3GIS är unikt eftersom det är första gången två konkurrerande operatörer med UMTS-licens samarbetar för att bygga och driva en gemensam infrastruktur. Detta ställer unika krav på tekniska lösningar och operativ hantering.
Citera
2010-08-19, 00:10
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Comviq går på Tele2-nätet och har rätt bra täckning överlag tycker jag. Men kör på Telenor om du bor söder om Sundsvall. Billigast och bäst (helt obegränsad surf). Har du Bredbandsbolaget som leverantör av bredband hemma eller Telenor i mobilen kan jag hooka dej lite bättre t o m Nä, skämt åsido, Comviqs kontantkortsmodell är skit, en dag kostar 29 spänn och du får 0.5 gb trafik. En vecka kostar 89 och du får 1 gb, medans en månad kostar 229 tror jag, och du får hela FEM GB!!!!111111111111

Telenors version kostar lika mycket/dag och du får obegränsad surf där med. I'm just saying, Telenor är bäst på MBB helt enkelt. Skiter brutalt mycket i om dom vinner eller förlorar några pengar, men när man jobbar med det som jag gör lär man sej rätt snabbt vad som är bra och inte, och Comviq är nog sämst i Sverige iaf. Jag har faktiskt haft det själv

Med Telenors Mobilt bredband Kontant är ju enda skillnaden att det är obegränsat surf på den surftid man köper, dock är det ett skitmodem som skickas med i paketet... endast stöd för upp till 3 Mbit/s.

Modemet som Telenor skickar med i sitt paket har stöd för 3 Mbit/s i nedlänk och bara 0,384 Mbit/s i upplänk och för det tar man 399 kr inklusive 1 veckas surftid.

Hos 3 får man modem och 1 vecka fri surf för 199 kr, modemet har stöd för upp till 6 Mbit/s i nedlänk och 1,3 Mbit/s i upplänk - Bästa erbjudandet på marknaden i dagens läge.
Senast redigerad av Discovery 2010-08-19 kl. 00:14.
Citera
2010-08-19, 14:31
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Med Telenors Mobilt bredband Kontant är ju enda skillnaden att det är obegränsat surf på den surftid man köper,

Det kan väl vara ganska viktigt för många?

Citat:
Modemet som Telenor skickar med i sitt paket har stöd för 3 Mbit/s i nedlänk och bara 0,384 Mbit/s i upplänk och för det tar man 399 kr inklusive 1 veckas surftid.

Ja, det är onödigt dyrt men går at hitta mycket bättre pris ute hos ÅF. Dialect sålde (säljer?) det för 299 och skickar med en månads värdebevis extra. 299 för modem och 5 veckors (verkligen obegränsad) surf är ett bra pris, även om modemet inte är det snabbaste.

Citat:
Hos 3 får man modem och 1 vecka fri surf för 199 kr, modemet har stöd för upp till 6 Mbit/s i nedlänk och 1,3 Mbit/s i upplänk - Bästa erbjudandet på marknaden i dagens läge.

Nej, jag föredrar 5 veckor för 299:-. Ute i kustbandet får jag ändå sällan mer än 2-3 Mb/s ner. Upp kan man dock ofta få bättre än 0.4 med ett bättre modem, men hur ofta är det verkligen kritiskt?

På det stora hela har det fungerat över förväntan med Telenor.

/capmac
Citera
2010-08-19, 17:20
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det kan väl vara ganska viktigt för många?

Ja, det är onödigt dyrt men går at hitta mycket bättre pris ute hos ÅF. Dialect sålde (säljer?) det för 299 och skickar med en månads värdebevis extra. 299 för modem och 5 veckors (verkligen obegränsad) surf är ett bra pris, även om modemet inte är det snabbaste.

Nej, jag föredrar 5 veckor för 299:-. Ute i kustbandet får jag ändå sällan mer än 2-3 Mb/s ner. Upp kan man dock ofta få bättre än 0.4 med ett bättre modem, men hur ofta är det verkligen kritiskt?

På det stora hela har det fungerat över förväntan med Telenor.

/capmac

aha... Efter kustbandet så brukar jag ligga på 4-5 Mbit/s ner med 3, dock har jag abonnemang istället för kontant, upp brukar jag ligga på 1-1,5 Mbit/s, 3 har obegränsat surf.

En lösning för att få snabbare kontantsurf hos Telenor är ju att köpa E122 modemet av 3, sedan låsa upp det gratis på nätet, jag har redan E122 modemet men ska köpa ett till just för att man får ju modemet jäkligt billigt, surftiden kan man ge bort.
Citera
2010-08-20, 17:17
Medlem
Hej. Jag undrar om någon vet om man kan använda ett modem från 3 till ett abonnemang från tele2?
Jag har 3 nu och har tänkt byta till tele2.
Om jag förstått rätt så blir det ingen bindningstid om man beställer utan modem.
Borde det inte bara vara att sätta i kortet från tele2 i 3modemet?

Tack för hjälpen.
Citera
2010-08-20, 19:12
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
En lösning för att få snabbare kontantsurf hos Telenor är ju att köpa E122 modemet av 3, sedan låsa upp det gratis på nätet, jag har redan E122 modemet men ska köpa ett till just för att man får ju modemet jäkligt billigt, surftiden kan man ge bort.

Eller Halebops paket med ett 1750-modem för 179:-, som man kan låsa upp....

/capmac
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in