2016-05-26, 16:42
Medlem
Kommer befinna mig på olika platser i sommar och behöver ha tillgång till internet.
Vilket är det mest prisvärda mobila bredbandet? Har googlat och fick fram tester från 2015, men mycket kan förändras på 1 år.

edit: Hittade själv mer information om detta och just nu verkar Tele2 vara det bästa alternativet.
Senast redigerad av ReAnimater 2016-05-26 kl. 16:48.
Citera
2017-03-27, 14:11
Medlem
Jättekorkad fråga kanske.

Har stationär dator där inget trådlöst närverk finns, inget kort eller nått. Kan man ändå koppla in mobilt bredband? Om inte, vad behövs?
Citera
2017-03-27, 15:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GronGron
Jättekorkad fråga kanske.

Har stationär dator där inget trådlöst närverk finns, inget kort eller nått. Kan man ändå koppla in mobilt bredband? Om inte, vad behövs?
Antingen en usb-donle med mobilt bredband eller en router med mobilt bredband och lan (kabel till din stationära dator om den har nätverkskort)

https://www.netonnet.se/art/dator/na...obilt-bredband
Citera
2017-04-03, 10:24
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Jo det förstår jag med men om vi utgår från att inga internetanvändande bakgrundsprocesser är igång menar du alltså att 0 data förbrukas?

Hmm, för att behålla IP-adressen så går det ut en begäran att förnya lånet cirka var tionde minut. Det räknas nog också som trafik så 0 blir det nog inte.
Citera
2017-04-22, 14:23
Medlem
En kompis till mig blev nyligen av med sitt adsl då telia monterat ned kopparledningen.
Han har nu fått ett trådlöst alternativ (alltså mobilt bredband). Han säger att hans datamängd är förbrukad efter bara 1½-2 veckor
Detta skrämmer mig oerhört att samma sak kommer hända mig om/när nu mitt adsl läggs ned.
Det står inget om det på telia's hemsida att jag kommer bli av med mitt abonnemang i år, men vem vet hur det blir i framtiden?
Jag är den som streamar väldigt mycket. Framförallt YouTube och Twitch.
Vi snackar kanske 10-12h per dag (ibland mindre).
Vad i helvete gör man om man blir av med sitt adsl om fiber inte är tillgängligt?
Är det bara att flytta som gäller eller?
Citera
2023-04-08, 12:07
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Tjena,

Kommer eventuellt flytta till ett ställe i obygden där det inte finns fiber framdraget och enda alternativet är mobilt bredband. Har aldrig använt mig av det förut och undrar om det är något jag bör tänka på?

Hur väl stämmer täckningskartor?
Är obegränsad surf alltid helt Obegränsad?
Har ni någon leverantör ni speciellt rekommenderar?
Citera
2023-04-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Tjena,

Kommer eventuellt flytta till ett ställe i obygden där det inte finns fiber framdraget och enda alternativet är mobilt bredband. Har aldrig använt mig av det förut och undrar om det är något jag bör tänka på?

Hur väl stämmer täckningskartor?
Är obegränsad surf alltid helt Obegränsad?
Har ni någon leverantör ni speciellt rekommenderar?

Nej, obegränsat är inte obegränsat hos alla operatörer.

Jag använder Telenor som aldrig har strypt min lina.
Vet att vissa andra kan göra det och då får man skicka ett sms för att få tillgång till några gb i taget. Det är dock inget jag råkat ut för.

Det har väl sina begränsningar om du sitter och spelar över nätet men annars så finns det inte mkt att anmärka på.
Vi streamar ett 4G abb från en liten mobil router till ca 6-8enheter och ibland när man är på landet och det är dåligt väder så får man börja prioritera och stänga ner lite prylar om man sitter och streamar film.
Det är ett väldigt litet problem i sammanhanget.
Citera
2023-04-08, 12:20
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nej, obegränsat är inte obegränsat hos alla operatörer.

Jag använder Telenor som aldrig har strypt min lina.
Vet att vissa andra kan göra det och då får man skicka ett sms för att få tillgång till några gb i taget. Det är dock inget jag råkat ut för.

Det har väl sina begränsningar om du sitter och spelar över nätet men annars så finns det inte mkt att anmärka på.
Vi streamar ett 4G abb från en liten mobil router till ca 6-8enheter och ibland när man är på landet och det är dåligt väder så får man börja prioritera och stänga ner lite prylar om man sitter och streamar film.
Det är ett väldigt litet problem i sammanhanget.

Vad snackar vi för hastighet? ofta står det ju 50mbit/s. Stämmer det?
Citera
2023-04-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Vad snackar vi för hastighet? ofta står det ju 50mbit/s. Stämmer det?

Det kollar jag aldrig.
Sålänge det inte buffrar när jag streamar så ser jag inte problemet.
Jag väljer kanske inte att tanka hem stora filer samtidigt som jag kollar film, men det här är ett "på landet"-problem.
Jag kör med TP-link M7450.
Det finns säkert bättre än den, framförallt för bättre mottagning, men den är ju enklast möjliga för resande.
Citera
2025-05-01, 14:37
Medlem
Vid årsskiftet höjde plötsligt min internetleverantör priset för 100Mb/s via stadsnätet med mer än 50%. Jag började då kolla runt efter alternativ. Och obegripligt nog är det mobila bredbandet billigare(!) för samma hastighet 100Mb/s och obegränsad surf. Hur kan det komma sig? Finns det nån nackdel med mobilt bredband idag om man bor i centrala Stockholm? 4G/5G nätet är väl snabbt nog nu? Och varför betalar vi 100kr mer i hyra för installationen av stadsnätanslutningen när det ändå blir billigare att köra via mobilnätet???
Citera
2025-05-01, 16:48
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enok71
Vid årsskiftet höjde plötsligt min internetleverantör priset för 100Mb/s via stadsnätet med mer än 50%. Jag började då kolla runt efter alternativ. Och obegripligt nog är det mobila bredbandet billigare(!) för samma hastighet 100Mb/s och obegränsad surf. Hur kan det komma sig? Finns det nån nackdel med mobilt bredband idag om man bor i centrala Stockholm? 4G/5G nätet är väl snabbt nog nu? Och varför betalar vi 100kr mer i hyra för installationen av stadsnätanslutningen när det ändå blir billigare att köra via mobilnätet???

Om man spelar onlinespel så är latensen (pingen) skral i jämförelse med fiber. Gör man inte det så finns det väl inte något att klaga på direkt.
Citera
2025-05-01, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Om man spelar onlinespel så är latensen (pingen) skral i jämförelse med fiber. Gör man inte det så finns det väl inte något att klaga på direkt.
Tack, då förstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in