2013-11-06, 22:35
Medlem
SleighBellss avatar
Kan man se någonstans vilka 3g mastar som är nere för tillfället?
Senast redigerad av SleighBells 2013-11-06 kl. 22:41.
Citera
2013-11-06, 23:01
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Kan man se någonstans vilka 3g mastar som är nere för tillfället?

Leta på driftinformation eller störningar så hittar du tex denna för telia http://www.telia.se/privat/support/d...telefoni?11-06
Citera
2013-11-07, 13:53
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Leta på driftinformation eller störningar så hittar du tex denna för telia http://www.telia.se/privat/support/d...telefoni?11-06
Tack! Jag lyckades hitta felet jag haft i ett par dagar, skulle visst bli åtgärdat idag.
Citera
2014-03-08, 22:00
Bannlyst
Var på dagen och köpte ett 3kontant mobilt bredband, med det köpte jag 100 gb, men jag fattar inte hur fan man aktiverar dessa 100 gb. Fick ett papper med aktiveringskod osv. Någon som orkar förklara?
Citera
2014-05-09, 19:39
Medlem
BaalZeBubs avatar
En vän vill kunna aktivera sitt mobila bredband utifrån. För det tänker han sig köpa en speciell apparat som tar emot sms för att sätta igång strömmen.

Jag tycker att det låter som att spänna vagnen för hästen. Med en anständig router kan man ju initiera trafik vid behov, dvs den kopplar upp sig om det finns trafik ( t ex en kamera som aktiveras om den märker rörelse).

Men nog måste det finnas ett sätt för ett mobilt bredband ( t ex en 3g/4g-router med en ansluten usb dongle som den hanterar) att ta emot en signal utifrån, och innan vara i någon slags standby-läge?

Egentligen är detta inte så mycket en teknisk fråga, jag vet, för svaret är självklart ja, det är tekniskt möjligt. Så det blir mer en fråga om juridisk och ekonomisk situation i branschen idag. Men finns det hårdvara och abonnemang i Sverige för att genomföra det, så att man kan koppla sig till en svensk sommarstuga när man vill, men däremellan få leverantören att betrakta förbindelsen som nedkopplad?
Senast redigerad av BaalZeBub 2014-05-09 kl. 19:42.
Citera
2015-02-28, 15:15
Medlem
flashgrenades avatar
Eftersom de svenska teleoperatörerna vägrar sälja obegränsat mobilt bredband och man måste snåla med sina GB undrar jag om det går åt mindre data när man surfar på 3g-nätet än det gör när man surfar 4g?
Citera
2015-03-02, 20:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Eftersom de svenska teleoperatörerna vägrar sälja obegränsat mobilt bredband och man måste snåla med sina GB undrar jag om det går åt mindre data när man surfar på 3g-nätet än det gör när man surfar 4g?

Njae, hastigheten har betydelse i en del fall.

Om du t.ex tittar på strömmad video, t.ex youtube eller SVT-play, så ställer de in sig på högre kvalitet och då går det åt mer bytes per tidsenhet. Man kan undvika detta genom att t.ex i SVT-play ställa in kvaliteten till begränsad istället för automatiskt. Finns även på youtube.
Citera
2015-03-02, 20:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
En vän vill kunna aktivera sitt mobila bredband utifrån. För det tänker han sig köpa en speciell apparat som tar emot sms för att sätta igång strömmen.

Jag tycker att det låter som att spänna vagnen för hästen. Med en anständig router kan man ju initiera trafik vid behov, dvs den kopplar upp sig om det finns trafik ( t ex en kamera som aktiveras om den märker rörelse).

Men nog måste det finnas ett sätt för ett mobilt bredband ( t ex en 3g/4g-router med en ansluten usb dongle som den hanterar) att ta emot en signal utifrån, och innan vara i någon slags standby-läge?

Egentligen är detta inte så mycket en teknisk fråga, jag vet, för svaret är självklart ja, det är tekniskt möjligt. Så det blir mer en fråga om juridisk och ekonomisk situation i branschen idag. Men finns det hårdvara och abonnemang i Sverige för att genomföra det, så att man kan koppla sig till en svensk sommarstuga när man vill, men däremellan få leverantören att betrakta förbindelsen som nedkopplad?

Kan inte svara på hela frågan men en detalj i sammanhanget:
På många mobila bredband går bara hastigheten ner när man tömt sin beskärda del av data. Internet fungerar alltså även efteråt men med låg fart. Den låga farten är ibland t.o.m högre än 56 Kbit/s som man förr hade på uppringt modem på telefonlinjen. Det räcker bra för att överföra bilder från kameran
Citera
2015-03-02, 21:49
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan inte svara på hela frågan men en detalj i sammanhanget:
På många mobila bredband går bara hastigheten ner när man tömt sin beskärda del av data. Internet fungerar alltså även efteråt men med låg fart. Den låga farten är ibland t.o.m högre än 56 Kbit/s som man förr hade på uppringt modem på telefonlinjen. Det räcker bra för att överföra bilder från kameran

Tack, ja, det lär räcka för att upprätthålla elementär kontakt.

Angående frågan att hålla igång ett mobilt bredband, så provade vi en mobil router. Sedan 'molntjänster' som
- D-link kameror som anropar mydlink-portalen ibland
- Teamviewer från pc som spelar in/är monitor för kameror och också den anropar molntjänst
- Ispy
och det fungerar bra.

Det vill säga man kan med sådana tjänster
- hålla förbindelsen igång så att den kan nås utifrån
- låta bli att använda så mycket bandbredd.
- hålla igång det hela även om det mobila bredbandet inte tillåter öppna serverportar, tack vare att tjänsterna är klienter mot servertjänster i 'molnet'

Det är samtidigt en ganska billig tjänst inkl. router från leverantörerna, och förhållandevis lätt att konfigurera.
Citera
2015-08-02, 10:11
Medlem
flashgrenades avatar
Tack för svar

Kom på ännu en simpel fråga:

Förbrukas någon data om man endast kopplat upp datorn till ett mobilt bredband utan att surfa?

(Förtydligande: Sitter ute på vischan och har dragit upp några online pdfer som jag kommer glo på i ett par timmar, sparar man data genom att koppla ner internet under tiden?)
Citera
2015-08-02, 13:45
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Tack för svar

Kom på ännu en simpel fråga:

Förbrukas någon data om man endast kopplat upp datorn till ett mobilt bredband utan att surfa?

(Förtydligande: Sitter ute på vischan och har dragit upp några online pdfer som jag kommer glo på i ett par timmar, sparar man data genom att koppla ner internet under tiden?)

Beror ju givetvis på om du har några bakgrundsprocesser som dropbox, windows updates och liknande
Citera
2015-08-02, 17:04
Medlem
flashgrenades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Beror ju givetvis på om du har några bakgrundsprocesser som dropbox, windows updates och liknande

Jo det förstår jag med men om vi utgår från att inga internetanvändande bakgrundsprocesser är igång menar du alltså att 0 data förbrukas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in